| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدحسین نیرومند:


در همه موضوعات از هنر انقلاب اسلامی فاصله داریم

محمدحسین نیرومند با تأکید بر فاصله داشتن همه هنرها از هنر انقلاب اسلامی گفت: اگر هنر انقلاب اسلامی که با نقاشی آغاز شد،‌ به صورت هدفمند مورد توجه قرار می‌گرفت، امروز می‌توانستیم سبکی با عنوان نقاشی انقلاب اسلامی داشته باشیم.

به گزارش طلیعه؛محمدحسین نیرومند هنرمند کاریکاتوریست درباره نامگذاری روز شهادت سیدمرتضی آوینی به نام روز هنر انقلاب اسلامی و تداوم این معنا در حوزه هنرهای تجسمی گفت: نامگذاری یک روز به نام هنر انقلاب اسلامی اتفاق خوبی است اما برای آن که جریان هنر انقلاب اسلامی شکل بگیرد، باید ویژگی‌هایی که از آن به عنوان انقلاب اسلامی یاد می کنیم در همه هنرها تجلی یابد که لازمه آن هم تلاش هنرمند و مدیران هنری برای فراهم کردن بستر مناسب به منظور خلق این گونه آثار است.

وی درباره تداوم مفاهیم انقلاب اسلامی در آثار هنرهای تجسمی بعد از انقلاب هم گفت: مگر در سایر هنرها از جمله سینما اثری از هنر انقلاب اسلامی دیده می‌شود که در هنرهای تجسمی به دنبال آن باشیم؟

نیرومند گفت: یکی از مشکلات ما در سی سال گذشته این است که همه هنرها به لحاظ فرم و تکنیکال رشد کرده‌اند اما آن چه که معرف هنر انقلاب اسلامی در همه دنیا باشد در آن‌ها دیده نمی‌شود.

وی افزود: هنری مثل معماری ایرانی- اسلامی برای بسیاری در هر جای دنیا شناخته شده است اما در حوزه هنرهای دیگری چون سینما،‌ موسیقی، ادبیات و هنرهای تجسمی از هنر انقلاب اسلامی بسیار فاصله داریم.

این هنرمند کاریکاتوریست با بیان این که شکل گیری جریان هنر انقلاب اسلامی تنها در طول یک یا دو دهه اتفاق نمی‌افتد گفت: هنر انقلاب اسلامی منحصر به دوران انقلاب اسلامی نیست و شکل گیری جریان این هنر به صورت آرام آرام و با صرف زمان و انرژی لازم همراه خواهد بود که باید بسترسازی مناسب برای آن صورت گیرد تا هنرمندان این مسیر را تجربه کنند و دست به خلق آثاری با این مضامین و مفاهیم بزنند.

نیرومند همچنین تأکید کرد: اگر آن چه که در زمینه هنر انقلاب اسلامی با نقاشی آغاز شده بود،‌ به صورت هدفمند از سوی مدیران فرهنگی مورد توجه قرار می‌گرفت، امروز می‌توانستیم بگوییم که هنر نقاشی انقلاب اسلامی داریم اما متأسفانه این جریان تا اواخر دهه ۶۰ ادامه یافت و در دهه ۷۰ متوقف شد و پس از آن اثری از نقاشی انقلاب اسلامی دیده نشد.

محمدحسین نیرومند در ادامه سخنان خود بر انتظار بیشتر از مدیران فرهنگی در زمینه پرداختن و توجه به هنر انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: بیش از هر چیز باید از مدیران فرهنگی انتظار داشته باشیم که زمینه شکل گیری و تداوم هنر انقلاب اسلامی را فراهم کنند.

نیرومند، انقلاب اسلامی را جریان پیوسته‌ای دانست که دنیا را تغییر داد و بعد از آن بود که تفکر دینی احیا شد و بنابراین هنر انقلاب اسلامی نیز مربوط به دوره زمانی خاصی نخواهد بود.

او درباره سفارشی شدن هنر انقلاب اسلامی هم گفت: هنر انقلاب اسلامی برخاسته از باور هنرمند است و ارتباطی با سفارش دادن آثار هنری ندارد،‌ چرا که اگر این باور در هنرمند نباشد، آثار ماندگاری همچون نقوش و معماری مسجد امام خمینی اصفهان هم خلق نخواهد شد.

وی افزود: این باور و تفکر دینی باید با مدیریت کلان فرهنگی بعد از انقلاب تداوم می‌یافت تا شاهد جریان هنر انقلاب اسلامی تا امروز باشیم.

نیرومند یادآور شد: در ابتدای انقلاب، هنرمندانی موفق شدند تا این تفکر دینی و انقلابی را در آثارشان متجلی کنند که متأسفانه آنقدر ادامه نیافت که تبدیل به سبک شود و در همه جای دنیا شناخته شده باشد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که برای تداوم جریان هنر انقلاب اسلامی، هنرمندان نسل انقلاب تلاش کنند تا آثاری را به لحاظ فرمی خلق کننند که برگرفته از اندیشه‌های انقلاب اسلامی باشد.

کد خبر : 1001
تاريخ ثبت خبر : 18 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 21:49

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)