| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


درس‌های کربلا را همواره پاس داریم

کربلا کتابی است به فراخنای تاریخ که هر صفحه اش لبریز است از درس و لبالب است از تعلیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در یادداشتی نوشت:

عزاداری سالار شهیدان تا امشب و نهایتا تا فردا شب به پایان می رسد. آن چه هر سال بیشتر و بهتر از سال قبل در گوشه و کنار این کشور به چشم می آید، عشق است و ارادت بی پایان به خاندان رسالت و همصدایی است با مظلومیت سالار شهیدان.

این شب ها موعظه گفتیم و شنیدیم و ارادت ها به ظهور رساندیم، البته همه اینها اکسیر نجات است و کبریت سعادت. باید از خود بپرسیم که طی سال ها حضور و همراهی در مراسم رثای سالار شهیدان چه درس هایی برای ما ماندگار ماند و چه رفتارهایی در زندگی ما نهادینه شد؟!

کربلا کتابی است به فراخنای تاریخ که هر صفحه اش لبریز است از درس و لبالب است از تعلیم.سالار شهیدان ادب و اخلاق را در کربلا در عالی ترین سطح معنا کرد.

از آب دادن به سپاه حر دریغ نفرمود و ظهر عاشورا خطاب به ذوالجناح فرمود تا تو آب ننوشی، آب نخواهم نوشید. برای نجات سپاه تاریک دل عمر سعد از هلاک ابدی لختی نیاسود و تا آخرین لحظه کوشید تا حداقل فریب خوردگان سپاه در خون او سهیم نباشند.

ظاهر وجود او در سال شصت و یک هجری و در منطقه کوچک کربلا محبوس بود، اما اندیشه او مکان و زمان نمی شناخت. او برای هدایت جهانیان و بقای اسلام تا پگاه قیامت جانش را تسلیم حق کرد.

در تربیت خانواده، فرزندان و برادران خود چنان گوی سبقت را از همگان ربود، که دشمنانش از عشق و ارادت و جان نثاری آنان به امام، انگشت به دهان ماندند.

یکی از فارغ التحصیلان مدرسه سالار شهیدان زینب کبرا است که قدرت بیان و استواری ایمان و عظمت شخصیت او لرزه بر کاخ نشینان بنی امیه انداخت.

آن چنان ژرف و مانا در دل یارانش نفوذ داشت که هفتاد جان را تقدیمش کردند و برای در امان ماندن امامشان از تیرهای زهر آگین دشمن، چشم، گوش، دست و پا را عاشقانه در معرض آسیب ها قرار دادند.

چنان اخلاص و وفایی از خود بروز دادند که با همه جان نثاری های بی بدیل، در لحظه جان دادن شرمسارانه می گفتند: مولای من آیا از عهده وفا و ادب به ساحت شما برآمدیم؟!

با مدیریت ستودنی سپاه هر چند کوچک از لحظه خروج از مدینه تا لحظه شهادت، درس نظم، انضباط و کوشایی را به همگان آموخت.

عشق به ساحت حق و دلدادگی به عبودیت پروردگار از زمزمه تا به سحر سالار شهیدان و یارانش در شب عاشورا آشکار شد؛ چنان که با ترنم «الهی رضا بقضائک تسلیما لامرک» تسلیم و رضا در برابر اراده الهی که جزو عالی ترین مراحل بندگی است، را برای همه معنا کرد.

خدایا! چگونه می توانیم شاکر الطاف تو باشیم که چنین مکتب و مدرسه ای را برای رشد و تعالی ما مقرر داشتی!

باری، اینک که قدری از تب و تاب سوگواری ها کاسته می شود، وقت آن است که برای حسینی زیستن و حسینی اندیشیدن بیشتر بکوشیم و درس ها و عبرت های کربلا را بیش از هر زمان دیگر در اندیشه و منش خود به ظهور برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 53899
تاريخ ثبت خبر : 10 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)