| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


داوری میان ملاصدرا، لاهیجی و علامه طباطبایی در مورد فلسفه نبوت

رساله دکتری «تحلیل و داوری میان ملاصدرا و عبدالرزاق لاهیجی و علامه طباطبایی در فلسفه نبوت» توسط عباس اسدآبادی نگاشته و احمد بهشتی، استاد راهنما و علی اله بداشتی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه قم دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «تحلیل و داوری میان ملاصدرا و عبدالرزاق لاهیجی و علامه طباطبایی در فلسفه نبوت» توسط عباس اسدآبادی نگاشته شده است.
احمد بهشتی، استاد راهنما و علی الله بداشتی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه قم دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.
چکیده:
در این رساله به موضوع ضرورت نبوت از منظر ملاصدرا، لاهیجی و نیز علامه‏ طباطبایی پرداخته شده است. از آن‏جا که بحث عصمت، ‏اعجاز و نیز مسئله خاتمیت از مباحث جدایی‌‏ناپذیر در حوزه اثبات نبوت است، ‏این موضوعات از منظر دوحکیم و یک متکلم مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است.
ملاصدرا‏ تکامل نفس انسانی را از زمینه‌‏های کارهای خارق‏‌العاده می‏‌داند، انبیاء از نگاه ایشان کسانی هستند که به درجات بالای کمال روحی و نفسی رسیده‏ اند و همین برجستگی نفسانی در نبی، وی را از سایر مردمان ممتاز می‌‏سازد و برگزیده خداوند می‏ شود.
گفتنی است که در عرصه زندگی برخلاف کسانی که عقل را برای درک حقایق کافی ‏می‏‌دانند، عقل انسانی به تنهایی ‏نمی‌‏تواند برای وی ‏راه‏حل‏های مناسبی ارائه کند و او را از دچار شدن به لغزش‌‏های عقیدتی و اجتماعی، مصون بدارد، بلکه وجود انبیاء در کنار عقل و خرد انسانی او را در حوزه‏‌های مختلف زندگی به کمال‏ می‏‌رساند.
در این نوشتار به معجزه به عنوان یکی از دلایل اثبات نبوت اشاره شده است ‏که معجزه از کسانی سر‏می زند که مورد توجه الهی قرار بگیرند و با اذن و اراده و نیز الهام از جانب پروردگار، ‏کارهایی انجام می‏‌دهند که فوق توان افراد عادی بوده است.
عصمت نیزبرای انبیاء همانند خود نبوت ضروری است، وجود عصمت در حوزه تبیین اعتقادات، تبلیغ معارف الهی برای بشر، در مقام فتوی دادن و نیز در افعال و رفتار انبیاء که بیانگر راستی و حقانیت پیام ایشان است، ‏ضروری است.
از آن‏جا که پیامبر اسلام (ص) به عنوان آخرین حلقه ارتباط و اتصال زمینیان با عالم بالا است، این موضوع نیز در منابع فلسفی، ‏کلامی و تفسیری، مورد بحث قرار گرفته که در این تحقیق به این موضوع پرداخته شده و از حضرت محمد (ص) به عنوان خاتم پیامبران یاد شده و در دوران پبامبری ایشان، بشریّت از نگاه عقلی نسبت به امت‏های پیشین، ‏به درجه و میزان بالایی از عقلانیت رسیده بودند، از این‏رو در دوران پیامبر اسلام قرآن به عنوان یکی از معجزه‌‏های ایشان به حساب می ‏آید.
انتهای پیام/

کد خبر : 57459
تاريخ ثبت خبر : 20 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)