| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


دانشگاه انقلابی از منظر مقام معظم رهبری

استاد با تقوا در تولید علم برای دانشجویان خود فرصت مناسب گذاشته و برای پیشبرد فعالیت‌های علمی او تلاش می‌کند. دانشجوی با تقوا نیز برای پیشبرد فعالیت‌های علمی خود باید تلاش شخصی داشته باشد و از پدیده‌های زشت و نادرست علمی که متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود مثل تدوین تحقیق کلاسی و تدوین رساله توسط دیگران پرهیز نماید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادداشتی با عنوان «دانشگاه انقلابی از منظر مقام معظم رهبری» نگاشته است که در ادامه از نظر می گذرد:

مقام معظم رهبری شاخص‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن را در پنج مورد مطرح کرده‌اند که بر مبنای این پنج شاخص، به تحلیل و توصیف دانشگاه انقلابی می‌پردازیم:

 1. پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب

دانشگاهِ پایبند به اسلام ناب یعنی دانشگاهی که به جامعیت اسلام باور داشته باشد و بر همین اساس در وظیفه اصلی خود یعنی تولید علم و تربیت دانشجو، جامعیت اسلام را مورد توجه قرار دهد؛ یعنی علم تولیدی این دانشگاه و دانشجوی تربیت شده این دانشگاه سکولار نباشد. لذا دانشگاه انقلابی باید به دنبال تولید علم اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد. همان‌طور که رهبری فرمودند نقطه مقابل این پایبندی، عمل‌گرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.

 2. هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها

در دانشگاه انقلابی باید استاد و دانشجو با امید و همت بلند به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب باشند. متأسفانه گاهی دیده می‌شود که در بین اساتید و دانشجویان احساس یأس و ناامیدی از تغییر و تحول و پیشرفت جامعه وجود دارد. اساتید دانشگاه باید دائما با حرف و عمل خود این احساس یأس و ناامیدی را از بین ببرند و جوانان نخبه کشور را به رسیدن به مراحل بالای رشد و تحول علمی امیدوار سازند و با کمک و حمایت از تلاش‌ها و ایده‌های آن‌ها برای عملی شدن این ایده‌ها همت نمایند.

 3. پایبندی به استقلال کشور

یکی از شاخص‌های انقلابی‌گری و انقلابی ماندن، استقلال است. از نظر رهبر انقلاب، استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه سیاسی فریب دشمن را نخوریم. استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی – ایرانی انتخاب کنیم. استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی است. دانشگاه انقلابی وظیفه دارد در هر سه بعد استقلال تلاش و حرکت نماید.


۴٫ حساسیت در برابر دشمن و نقشه او و عدم تبعیت از آن

استاد و دانشجو در دانشگاه انقلابی باید ابتدا با بصیرت، نقشه دشمن را بشناسد و سپس از تبعیت او سر باز زند. لذا دانشگاه انقلابی دانشگاهی است که برنامه‌های دشمن را بشناسد و سعی کند علاوه بر عدم تبعیت از دشمن، برنامه‌های خود را در مقابله با برنامه دشمن و خنثی‌سازی آن طراحی نماید. به تعبیر مقام معظم رهبری، این شاخص چهارم، یعنی عدم تبعیت از دشمن را قرآن «جهاد کبیر» نام نهاده است.


۵٫ تقوای دینی و سیاسی

تقوای دینی یعنی پایبندی به تکالیف دینی در عرصه‌های فردی و اجتماعی که باید در ظاهر و باطن هر فرد دانشگاهی نمودار باشد. استاد با تقوا در تولید علم برای دانشجویان خود فرصت مناسب گذاشته و برای پیشبرد فعالیت‌های علمی او تلاش می‌کند. دانشجوی با تقوا نیز برای پیشبرد فعالیت‌های علمی خود باید تلاش شخصی داشته باشد و از پدیده‌های زشت و نادرست علمی که متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود مثل تدوین تحقیق کلاسی و تدوین رساله توسط دیگران پرهیز نماید.
 

تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز نماید. استاد و دانشجوی دانشگاه انقلابی باید دقت کند که رفتار،‌ سخن و سکوت وی می‌تواند در مواضع مختلف مورد سوء استفاده دشمن واقع باشد؛ لذا باید دقت کند که دشمن نتواند از او چنین سوء استفاده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 71989
تاريخ ثبت خبر : 31 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)