| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


خوانشی فرهنگی و تمدنی از آموزه قرآنی «امت»

پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با توجه به ضرورت رویکرد فرهنگی و تمدنی به قرآن کریم نشست علمی «خوانشی فرهنگی و تمدنی از آموزه قرآنی امت» را با سخنرانی امیرمحسن عرفان برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، آموزه قرآنی «امت» جایگاه و قابلیت‌های فراوانی در احیا و تجدید حیات تمدنی مسلمانان دارد. با همه این احوال، شاید هنوز پاسخی روشنگر و عملی برای این‌که ماهیت فرهنگی و تمدنی آموزه امت در قرآن کریم چیست؟ نشانگان ساختاری این آموزه چیست؟ نقش کارکردگرایانه آموزه امت واحده در فرایند تمدن اسلامی چه بوده؟ مهم‌ترین شاخصه‌ها و پیامدهای رویکرد فرهنگی و تمدنی به آموزه امت واحده چیست؟ فراهم نیامده است.

از سویی آموزه قرآنی «امت» از ناحیه فهم‌های جزیی‌نگر و فروکاهشی دچار آسیب است. در حالی که رویکرد فرهنگی و تمدنی به این آموزه دربردارنده حقایق ارزنده‌ای است که چون با تحلیل درست به کار گرفته شود می‌تواند ساختار فراگیر این آموزه و فروع و اصول آن را آشکار سازد. به هر روی رویکرد فرهنگی و تمدنی به این آموزه هم اهمیت و مکانت هم‌گرایی اسلامی را نشان می‌دهد و هم آفات و لغزش گاه‌هایی را که داعیان تحقق امت واحده، باید از آن‌ها برحذر باشند روشن می‌سازد.

باید افزود که کاوش پیرامون این موضوع «ضرورت‌ راهبردی» نیز دارد. زیرا که در روزگار معاصر، جریان‌هایی با بزرگ‌نمایی اختلافات میان شیعیان و اهل سنت، بر تمایز هویتی خود با دیگر مسلمانان تأکید خاص دارند.  

پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با درک ضرورت جایگاه چنین موضوعاتی این نشست علمی را برگزار می‌کند.

این نشست علمی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرمحسن عرفان پنج شنبه ۲۲ تیرماه از ساعت ۹ صبح در مکان این پژوهشگاه در قم، بلوار جمهوری اسلامی،‌ ابتدای کوی ۴، سالن علامه طباطبایی ره برگزار می‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر : 49191
تاريخ ثبت خبر : 19 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 18:01

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)