| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از کریم مجتهدی؛


خواندن کتب فلسفی ذهن را قوی می‌کند/فلسفه چکیده فرهنگ

فلسفه اصلاح ایجاد می‌کند، پیشرفت ایجاد می‌کند، ما را از سطحی‌اندیشی رها می‌سازد و به نگاه‌ها عمق می‌دهد. فلسفه حتی می‌تواند برنامه‌ریزی‌های ما را متحول کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، متن زیر یادداشتی از کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه با موضوع «فلسفه» است.

شخصا این باور را دارم که تفکر و فلسفه، عمق و چکیده فرهنگ است. علم، صنعت، هنر و … هم در فرهنگ اثرگذارند اما آنجا که این فرهنگ عمق پیدا می‌کند در تفکر انسان است. من اعتقاد دارم که فلسفه اصلاح و پیشرفت ایجاد می‌کند، ما را از سطحی‌اندیشی رها می‌سازد و به نگاه‌ها عمق می‌دهد. فلسفه حتی می‌تواند برنامه‌ریزی‌های ما را متحول کند.

برای مثال یکی از مسائلی که مدتی است و به خصوص این روزها خیلی راجع به آن در کشور ما صحبت می‌شود آلودگی محیط زیست است که تمام زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. خب من به شما می‌گویم که این آلودگی محیط زیست علتش نوعی آلودگی فرهنگ هم هست. فلسفه در این مورد و مسائلی از این دست می‌تواند آگاهی عمیقی ایجاد کند.کسی ممکن است بگوید من اهمیتی به فلسفه نمی‌دهم. خب این نظر اوست، اما من قائلم که خیلی مهم است. من تاریخ خوانده‌ام و و تاریخ به من نشان می‌دهد فلسفه در همه این مسائل حضوری بنیادی می‌تواند داشته باشد و خیلی باید به آن توجه بشود.

من در جایی درباره تجدید حیات فرهنگی ایتالیا سخنرانی داشتم. بعد از سخنرانی‌ام جوانی به من گفت من حرف‌های شما را شنیدم اما کجا می‌توانم درباره پیکا دولا و میران دولا صحبت کنم. در واقع او تصور می‌کرد که باید برای آن چه از من شنیده است، مصرف محاوره‌ای پیدا کند و با استفاده از این‌ها جایی اظهار علم و اظهار نظری داشته باشد. آن چه در مقابل چنین تصوراتی می‌توانم بگویم این است که شما با خواندن یک کتاب فلسفی، با خواندن دکارت و کانت عمق پیدا می‌کنید و ذهن شما قوی می‌شود.

این مثل این است که شما برای جبران ضعف فیزیکی‌تان ویتامین بخورید یا ورزش کنید. فلسفه هم این است و نه رد و قبول. فلسفه کانت با رد فیزیک نیوتن زیر سؤال رفته است. در این صورت اگر کسی کتابی درباره فلسفه کانت نوشت لزوما به معنای دعوت شما به قبول فلسفه کانت نیست. آن چه در اینجا مطرح است این است که تعلیم دادن کانت و نشان دادن فراز و نشیب فکر کانت، اندیشه جوان را رشد می‌دهد و ذهنیت عمیقی برایش ایجاد می‌کند که ممکن است حالا علاقه‌مند به مطالعه و بررسی بیشتر افکار کانت هم بشود. این هم هیچ عیبی ندارد و اصل این است که ما جلوی حالت رکود را بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر : 43768
تاريخ ثبت خبر : 8 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)