| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


خطر نفوذ و نهادینه شدن تفکر اقتصاد لبیرالیستی و روحیه اشرافیگری

ترویج لیبرالیسم خطر بزرگی است که اگر خدای نکرده محقق شود ضربه سنگینی –اگر نگوییم مهلک- بر اصل نظام و انقلاب اسلامی وارد خواهد ساخت. چرا که هدف این نفوذ ، شکل دهی جامعه طبقاتی و بدنبال آن ظهور بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی و نارضایتی مردم که ریشه و پایه انقلاب هستند خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، محمدعلی متفکرآزاد، استاد اقتصاد دانشگاه تبریز یادداشتی با عنوان «خطر نفوذ و نهادینه شدن تفکر اقتصاد لبیرالیستی و روحیه اشرافیگری» نگاشته است که در ادامه می آید:
یکی از خطرناک ترین انواع «نفوذ» دشمن برای کشور ما نفوذ از طریق رواج افکار و اندیشه لیبرالیستی و تلاش برای نهادینه کردن تفکر لیبرالیستی در جامعه، به ویژه در میان نخبگان و علی الخصوص در میان، کارشناسان، برنامه ریزان ، سیاسیون و نخبگان اجرایی کشور است.

لیبرالیسم با اسلام تفاوتها وتعارضات مبنائی دارد، که بالمآل تبعات و پیامدهای آن نیز با اهداف اسلام در تعارض است. فی المثل حاصل تفکر لیبرالیستی در حوزه اقتصاد، شکل گیری نظام توزیع ناعادلانه ثروت و درآمد است که قالب و شکل اجتماعی آن جامعه طبقاتی و به عبارت خودمان جامعه «مستکبرین-مستعضفین» یا «مترفین-ناس» و یا «اشراف-پابرهنگان» ، در نتیجه ظهور بی عدالتی خواهد بود و نتیجه طبیعی گسترش بی عدالتی، ناپایداری و سقوط است.
بی عدالتی، ظلم و تعدی اقلیت ناچیز بر اکثریت  مردم در ذات اقتصاد لیبرالیستی –که نظام سرمایه داری نمود بارز و شیوه عملی آن است- نهفته است و از این منظر است که اقتصاددانان- حتی اقتصاددانان نظام سرمایه داری، فروپاشی تمدن مبتنی بر این نظام را پیش بینی کرده اند[۱].

یکی از سنت‌های الهی نیز که خداوند در آیات متعدد قرآن کریم تاکید فرموده است سقوط تمدن‌های گذشته بدنبال ظهور ظلم، طغیان، فساد و اشرافی گری توسط مترفین و مستکبرین این جوامع است.[۲]

لذا خطر نفوذ طرز تفکر لیبرالیستی و نهادینه کردن آن در جامعه که بصورت ترویج و القاء باصطلاح کارآمدی نظام اقتصاد لیبرالیستی و با پوشش به اصطلاح نظریه های کارشناسی تبلیغ و اعمال می شود خطر بزرگی است که اگر خدای نکرده محقق شود ضربه سنگینی –اگر نگوییم مهلک- بر اصل نظام و انقلاب اسلامی وارد خواهد ساخت. چرا که هدف این نفوذ، شکل دهی جامعه طبقاتی و بدنبال آن ظهور بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی و نارضایتی مردم که ریشه و پایه انقلاب هستند خواهد بود.

شاید به همین جهت است که این خطر بزرگ از دید تیزبین و دوراندیش رهبر فرزانه انقلاب پنهان نمانده و در یک مهندسی حساب شده مرتبا «جنگ اقتصادی دشمن- جنگ نظام سلطه سرمایه داری جهانی بر علیه انقلاب اسلامی-را هشدار داده و بر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی علمی و بومی که در پرتو فرهنگ انقلابی و اسلامی و با روحیه جهادی محقق می شود و عینیت بخش نظام اقتصادی اسلام است تاکید می ورزند.[۳] و اخیرا نیز بر همطراز نبودن عدالت با سایر شاخص‌های پیشرفت کشور طی قریب به ۴۰ سال عمر انقلاب و لزوم اهتمام جدی مسئولین اجرایی در این مورد به مسئولین گوشزد فرموده اند.

پی‌نوشت:

[۱]. به کتاب «آینده سرمایه داری» تالیف لستر تارو و ترجمه عزبز کیانوند مراجعه کنید.

[۲] . از جمله سوره الفجر آیات ۱۴-۹، طه ۲۴ و ۴۳، قصص ۵۹ و ۵۸، ابراهیم ۱۳-۸، توبه ۷۰، اعراف ۷۲، فرقان ۳۸-۳۶، عنکبوت ۴۰-۲۰، غافر ۳۱، فصلت ۱۷، الحاقه ۵، شمس ۱۱ ، حج ۴۲ ، مومنون ۴۶-۴۰ و …

[۳] . مقدمه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغیه مقام معظم رهبری، ۲۹/۱۱/۱۳۹۲

انتهای پیام/

کد خبر : 67269
تاريخ ثبت خبر : 17 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:05
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)