| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بی آزار شیرازی:


حیات حکومت اسلامی در وحدت امت مسلمان است

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: حیات استعمار در تفرقه است همچنان که حیات حکومت اسلامی در وحدت امت و مسئله توحید است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم تقریب مذاهب و در ابتدای صحبت خود ضمن عرض تبریک ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت بیان داشت: بزرگترین ارمغانی که پیامبر برای ما آوردند مسئله وحدت هست، متأسفانه در طول تاریخ در برابر دین الهی پیامبران که همه برای ایجاد وحدت آمدند فرقه‌ها و ادیان بدلی پیدا شدند که مردم را به تفرقه و بدگویی نسبت به یکدیگر کشاندند و همین باعث بزرگترین شکست‌ها و ذلت‌ها میان مردم شد. دقت کنید در طول تاریخ سیاسی پیامبر، منافقین، مشرکین و دشمنان تمام تلاش خود را به کار بردند تا میان مسلمانان تفرقه بیندازند و پیامبر تمام این توطئه‌ها را خنثی کردند. پس از مهاجرت پیامبر به مدینه، اولین کار ایشان برقراری پیمان برادری میان مسلمانان بود و اولین قانون اساسی مدینه را تحت عنوان امت واحده تدوین کردند.

وی افزود: برای برخی، فرقه‌گرایی و ملّی‌گرایی ارزش و مایه شادمانی ست امّا قرآن کریم به شدت با فرقه‌گرایی مبارزه کرده و آن را مایه شرک دانسته است، فرقه‌گرایی موجب می‌شود تا افراد از دین آسمانی فاصله بگیرد چرا که دین آسمانی آمده تا ما را با همدیگر یکی کند. در دین اسلامی اکراه و اجبار نیست اما در دین‌های بدلی اکراه و اجبار هست و اگر پیرو دینشان نشدید تکفیرتان می‌کنند در حالی که خداوند می‌فرماید اگر مردم مسلمان شدند هدایت شدند و اگر روی برگرداندند پیغمبر وظیفه‌اش فقط ابلاغ است. خداوند درباره یهود و نصاری می‌فرماید: یهود و نصاری از تو راضی نمی‌شوند مگر اینکه تابع آیین تحریف شده آنها بشوی، اگر تبعیت کردی قبولت دارند و اگر تبعیت نکردی قبولت ندارند.

بی‌آزار یکی از نشانه‌های دین‌های بدلی را تقسیم بهشت و دوزخ میان خود دانست و گفت: آنها می‌گویند هیچکس وارد بهشت نمی‌شود مگر اینکه به دین ما باشد و جز ما بقیه به جهنم می‌روند، اما دین آسمانی می‌گوید هرکسی که تسلیم فرمان خدا باشد و نیکوکار باشد به بهشت می‌رود.

بی‌توجهی مسلمانان به معنای قرآن

وی ضمن ابراز تأسف از بی‌توجهی مسلمانان به معنای قرآن خاطرنشان کرد: خداوند فرق بین دین آسمانی و ادیان بدلی را شرح داده ولی افسوس به قرآن کاری نداریم و آن را محترمانه کنار گذاشتیم. ما باید قرآن را از بالای طاقچه پایین بیاوریم و به معنایش توجه کرده و به آن عمل کنیم و پیامبر و ائمه را اسوه حسنه برای اخلاق قرار دهیم. آنها که اهل خواندن قرآن هستند آن را برای ثواب قرائت می‌خوانند و خیال می‌کنند اگر الفاظش را بخوانند خانواده و جامعه اصلاح می‌شود در حالی که اگر الفاظ را خواندیم و دنبال معنا رفتیم و عمل کردیم نتیجه داده اما اگر تنها برای ثواب خواندیم کافی نیست.

او در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: مهمترین اصلی که در اسلام داریم مسئله توحید است، این توحید را در مدارس به بچه‌ها اینطور یاد دادند که توحید یعنی خداوند یکیست و دوتا نیست، امام(ره) می‌فرمایند این باید خروجی داشته باشد یعنی بایستی به این یقین برسیم که همه بنده یک خدا هستیم. خداوند آفریننده همه ماست و همه ما را تحت تربیت خود قرار داده و اگر احساس کنیم همه بنده اوییم احساس یگانگی می‌کنیم و به وحدت می‌رسیم. خروجی توحید بایستی وحدت باشد و اگر همانطور که خدا یکیست ما هم با هم یکی بودیم یعنی توحیدمان یکیست اما اگر مثل بسیاری از مردم عربستان توحید را وسیله تفرقه قرار دادند توحید نیست.

امامت وسیله‌ وحدت امت است

بی‌آزار امامت را وسیله‌ وحدت امت دانست و گفت: فاطمه زهرا (س) در خطبه تاریخی خود فرمودند فلسفه امامت این است که میان امت نظم دهد و بین آنها وحدت ایجاد کند. امّا متأسفانه عده‌ای پیدا می‌شوند همین امامت را وسیله تفرقه قرار می‌دهند و به سایر مسلمانان حرفهای نادرست می‌زنند و آنها هم تکفیرشان می‌کنند و همین باعث می‌شود همین امامت را که موجب وحدت امت هست مایه تفرقه قرار دهیم.

وی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر، در میان شاگردان ایشان حضرت امیرالمؤمنین (ع) از جهت نزدیکی به پیامبر و مطلع بودن به قرآن و امر قضاوت از همه بالاتر بودند اما آنچنان تربیت شده بود که خود را فدای اسلام و وحدت کرد و گفت من از حق خود می‌گذرم تا اسلام و وحدت مسلمانان باقی بماند و همین موجب شد تا مسلمانان به جای جنگ داخلی به صدور انقلاب بپردازند و در مدت کوتاهی دو امپراتوری عظیم رم و فارس را به اسلام دربیاورند و فلسطین و مصر و مناطق مختلفی را فتح کردند و به اسپانیا رسیدند و اسلام توسعه پیدا کرد تا به هند و چین رسید و همه این فتوحات به برکت امامت امیرالمؤمنین بود که وحدت را حفظ کردند.

وی نتیجه وحدت و عدم وحدت را بیان کرد و گفت: در طول تاریخ هرگاه وحدت حفظ شد مسلمانان در حال پیشروی بودند و هرگاه مشغول تفرقه و اختلاف شدند دچار ذلت، خفت و خواری شدند. امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه فرمود: هیچ امتی اختلاف نکرد جز اینکه به هلاکت رسید. نمونه این مسئله مغول‌ها هستند که از اختلاف سنی و شیعه استفاده کردند و بعد از عراق، ترکیه را هم گرفتند و همینطور پیشروی کردند تا تمام سرزمین های اسلامی را فتح کردند و مسلمانان را شکست دادند و زمانی که به حکومت رسیدند دیدند نمی‌توانند در مقابل قرآن بایستند ناچار از اسلام شکست خوردند و مسلمان شدند و هنر و قدرت خود را در خدمت اسلام آوردند. نمونه خدمات مغول‌ها به اسلام مسجد گوهرشاد است که مشابه همین مسجد را در ترکمنستان، افغانستان و جاهای دیگر ساخته است.

بی‌آزار در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: امروزه مسلمانان با وجود یک میلیارد و نیم جمعیت اسیر دست استعمارگران هستند و علت این مسئله تفرقه است، در انگلستان به دست همین تفرقه‌جویان به هرکدام یک شبکه ماهواره دادند و شبانه‌روز مشغول فحاشی و توهین به مقدسات سایر مذاهب و برافروختن آتش جنگ و اختلاف هستند و با تحریک احساسات مسلمانان را آنچنان سرگرم اختلافات می‌کنند تا بتوانند بر آنها مسلط شوند در حالی که اگر مسلمانان متحد شوند روز مرگ آنهاست. حیات استعمار در تفرقه است همچنان که حیات حکومت اسلامی در وحدت امت و مسئله توحید است.

این مراسم با برگزاری مسابقه کتابخوانی و اهدا جوایز در مراسم تقریب مذاهب اسلامی به همت سرای محله کرمان با همکاری کانون اندیشه جوان در سالن آمفی تئاتر سرای محله کرمان یکشنبه ۲۸ آذر ماه ساعت ۱۷:۳۰ برگزار گردید.

انتهای پیام/

کد خبر : 37072
تاريخ ثبت خبر : 29 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:03
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)