| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


حکمت اسلامی ـ ایرانی، کلید حل بحران‌ها از دید هانری کربن

هانری کربن معتقد است: کلید حل این بحران‌ها، عالم مثال است که به گونه‌ای برجسته در حکمت اسلامی ـ ایرانی مطرح شده‌است. به باور او اهمیت عالم مثال در حدی است که حتی در چگونگی روش فلسفی تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از کانون اندیشه جوان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحسن میری رئیس دفتر تهران جامعه الصطفی(ص) العالیمیه در یادداشت «حکمت اسلامی – ایرانی، کلید حل بحران‌ها از دید هانری کربن» برگرفته از مقاله «نقش عالم مثال در پاسخگویی به بحران‌های انسان معاصر از دیدگاه هانری کربن» آورده است:

توجه کربن به حکمت و به طور خاص حکمت اسلامی – ایرانی مبتنی بر دغدغه‌های جدی ناشی از بحران‌های معاصر برای انسان این روزگار بوده‌است.  کربن با شناخت عمیقی از بحران‌ها به راه حل‌ها می‌اندیشد و البته راه حل‌ها را هم در مبانی اساسی و بنیادین فلسفی و حکمی جستجو می‌کند.

او به گونه‌ای اجمالی به این نتیجه رسید که علت اصلی بحران در غرب فقدان عالم مثال است و راه حل اصلی آن نیز در باور به عالم مثال نهفته است.  کربن می‌خواست برای حل این بحران‌ها از میراث معنوی و حکمی و نظام مابعدالطبیعی بهره برده و با اتخاذ روشی مناسب، این میراث را برای انسان در اکنون و اینجا به کار گیرد. وی در حد مقدورات و امکانات خود به هر سنت و میراثی که تصور می‌کرد این جریان معنوی و حکمی در آن وجود دارد رجوع کرد.

از جمله آن‌ها میراث معنوی باستانی غرب، حکمت‌های شرقی همچون هندوئیسم، گرایش‌های معنوی برجسته در سنت یهودی و مسیحی بود که آن‌ها نیز همچون او با فهم دقیق بحران، درصدد یافتن راه حل بودند. در این میان می‌توان به گرایش‌هایی همچون نوتومائی، سنت‌گرایی و برخی از جریان‌های موجود در پروتستانتیزم اشاره کرد.

اما به رغم بهره‌گیری از همۀ آن‌ها، راه حل نهایی خود را در این نظام‌ها نیافت و تنها با آشنایی با حکمت نبوی که در حکمت اسلامی – ایرانی تبلور تام یافته‌است، گمشدۀ خود را پیدا کرد و دریافت که با احیاء این حکمت است که می‌توان به یافتن راه حل‌های بشری مناسب امیدوار بود.

بر این اساس می‌توان گفت کلید حل این بحران‌ها، عالم مثال است که به گونه‌ای برجسته در حکمت اسلامی – ایرانی مطرح شده‌است. به باور او اهمیت عالم مثال در حدی است که حتی در چگونگی روش فلسفی تأثیرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر : 41562
تاريخ ثبت خبر : 25 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 17:28
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)