| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


حوزه علمیه عهده‌دار گفتمان‌سازی حفظ و توسعه خانواده اسلامی است

استاد و محقق حوزه علمیه با اشاره به نقش نرم‌افزاری حوزه در حمایت از دولت به عنوان مجری برنامه‌های اجتماعی بیان کرد: حوزه علمیه هم در مطالبه از حکومت اسلامی در این موارد باید پیشگام شود همچنین ظرفیت‌های مشاوره‌ای و گفتمان‌سازی را به کار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حسنی، محقق حوزه مدیریت اسلامی روز گذشته ۱۱ تیرماه در نشست علمی «الزامات فرهنگی خط‌مشی‌گذاری خانواده‌محور» در انجمن‌های علمی حوزه گفت: متاسفانه در رویکرد‌های کلان مدیریتی در کشور، خانواده‌محوری یا کمتر مورد توجه بوده و هست و یا اصلا مورد غفلت قرار گرفته و خانواده به حاشیه رانده شده است.

وی با بیان اینکه خط مشی‌های عمومی بایستی در راستای تشکیل آسان خانواده، تحکیم و پیشگیری از گسست آن باشد اظهار کرد: اسلام نسبت به حفظ حریم خانواده و ارتقاء جایگاه آن نقش ویژه قائل است و آیات قرآن مملو از این مسئله است.

این محقق با اشاره به تعاریف مختلف از فرهنگ از سوی اندیشمندان اسلامی تصریح کرد: اندیشمندان اسلامی تعریف واحدی از فرهنگ ارائه نکرده‌اند و برخی محدوده آن را محدود و برخی گسترده‌تر تعریف کرده‌اند؛ بنابراین مولفه‌های اصلی فرهنگ، شناخت‌ها و باورها، ارزش‌ها و گرایش‌ها، رفتار‌ها و کردار‌ها و … است.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه عقاید و باور‌ها مهمترین مولفه در فرهنگ اسلامی است بیان کرد: اینکه برخی معتقد به عدم دخالت دولت در فرهنگ هستند متاثر از فرهنگ سرمایه‌داری است که با اسلام سازگاری ندارد و دلیل اصلی آنان هم دفاع از دموکراسی و اصل آزادی انسان است و این در حالی است که دولت، متولی تکامل فرهنگ و عامل تکامل تمامی ابعاد حیات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ در اسلام در همه ابعاد اجتماعی ساری و جاری است اظهار کرد: رابطه میان فرهنگ اسلامی و دولت اسلامی یک رابطه دو سویه است و به همان میزان که فرهنگ اسلامی در ایجاد دولت اسلامی نقش دارد دولت اسلامی نیز در حفظ و گسترش فرهنگ اسلامی نقش دارد.

حسنی با اشاره به جایگاه خانواده در فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خانواده محوری‌ترین و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی در نزد خداست و محافظت از این نهاد و تشکیل آسان آن هم جزء مهمترین وظایف دولت اسلامی محسوب می‌شود.

این محقق با اشاره به نقش نرم‌افزاری حوزه در حمایت از دولت به عنوان مجری برنامه‌های اجتماعی بیان کرد: حوزه علمیه هم در مطالبه از حکومت اسلامی در این موارد باید پیشگام شود همچنین ظرفیت‌های مشاوره‌ای و گفتمان‌سازی را به کار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 71119
تاريخ ثبت خبر : 12 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:35
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)