| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد مبلغی تشریح کرد؛


حوزه در بحث روش ضعیف است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: آن‌قدر حوزه در بحث روش ضعیف است که اگر کسی حرف شاذی بگوید، سریع به او اقبال می‌شود و او شاخص نوآوران حوزه می‌شود، حال آنکه صرف ارائه فتواهای شاذ ارزشی ندارد چون ممکن است اساساً برای برخی خروج از فقه را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه، در باب مسئله فقه و برداشت های امروزی گفت: هر کسی که حرف نویی می‌‌زند و دوست دارد از درون همین فقه برخیزد، نظرش را جزء فقه پویای سنتی می‌‌داند، بدون اینکه خود او اصلاً تعریفی و برنامه‌‌ای برای روش پرداختن به فقه پویای سنتی داشته باشد؛ چرا که حوزه در روش‌های منهجی بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: آن‌قدر حوزه در بحث روش ضعیف است که اگر کسی حرف شاذی بگوید، سریع به او اقبال می‌شود و او شاخص نوآوران حوزه می‌شود، حال آنکه صرف ارائه فتواهای شاذ ارزشی ندارد چون ممکن است اساساً برای برخی خروج از فقه را در پی داشته باشد. کسی که فتوای شاذ مطرح می‌کند باید مبنا را اعلام کند. در حوزه اصولاً مبنا باید با منهج قوی فقهی سازگار باشد و بر اساس استدلال‌هایی که در فقه رایج است آن را اثبات کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: پویایی که امام ایجاد می‌کند نه از خارج فقه بلکه از دل فقه است. این جریانی است که البته هنوز هم در حوزه پا نگرفته است. نگاه‌‌های برخی بزرگان حوزه نسبت به نگاه امام یک نگاه ابتدایی است. اصولاً تحولاتی که در حوزه رخ می‌دهد دیرهنگام بروز پیدا می‌کند. مثلاً آیت‌الله بروجردی تحولی در حوزه ایجاد کرد ولی هنوز این دیدگاه در حوزه نهادینه نشده است تا چه برسد به مرحوم امام.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: مرحوم مطهری سخنی دارد که اگر فقیهی در حوزه این سخن را بگوید و بر آن پافشاری کند با او مقابله می‌کنند، می‌گوید «عدالت در سلسلۀ علل احکام است» این خیلی حرف بزرگی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 38858
تاريخ ثبت خبر : 25 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:27
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)