| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدعلی فتح اللهی:


حماسه نهم دی سرمایه دائمی برای افزایش بصیرت مردم بود

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: واقعه نهم دی تبدیل به سرمایه فرهنگی شد که با مراجعه به آن از داشته های خود اطلاع دقیق پیدا کنیم و سرمایه دائمی برای افزایش بصیرت مردم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حماسه نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ برگ زرینی در تاریخ ملت ایران بود که از آن طریق با آرمان های ولایت و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کند و بر عهد خود در پافشاری بر عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران بایستد. این واقعه تنها پاسخ به فتنه های سال ۸۸ نبود بلکه در ورای این حضور گسترده مردم، وفاداری به نظام و ولایت موج می زد.

این روز در تاریخ ایران ماندگار شد و هر سال ضمن یادآوری این رویداد به همه موافقان و مخالفان این انقلاب اعلام می کنیم که با وجود تمام مسائل و معضلات درونی و بیرونی راسخ و استوار بر عهد خود با انقلاب اسلامی می مانیم.

نهم دی ماه باعث شد وحدت و انسجام بین مردم ایجاد شود و مجددا هویت اسلامی ایرانی خودشان را بازیابی کنند و آماده برای مشکلات بیشتری که در آینده پیش می آید، گردند

 به همین منظور و در سالروز واقعه نهم دی ماه محمدعلی فتح اللهی رییس پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره این حماسه گفت: اهمیت و تمایز واقعه نهم دی با دیگر وقایع شاید به این علت باشد که در زمان خودش واقعه مهمی بود و در جامعه تاثیر گذاشت و برای زمان های بعدی هم واقعه تاثیرگذاری بود. حماسه نهم دی توانست پاسخی به فتنه سال ۸۸ بدهد و جامعه را از آسیب های فتنه عبور بدهد . در واقع این حماسه خنثی کننده فعالیت های فتنه گران داخلی و بین المللی بود.

وی ادامه داد: حماسه نهم دی تبدیل به سرمایه بزرگی برای حرکت مردم ایران برای سالهای آتی شد. اگر ما واقعه نهم دی را در سال ۸۸ نداشتیم شاید امروز بعضی از مشکلات گوناگونی که در جامعه وجود دارد مانند تحریم های اقتصادی و تورم، مقاومت ما در برابر مسائلی که با آنها مواجهه هستیم را بسیار کمتر می کرد. نهم دی ماه باعث شد وحدت و انسجام بین مردم ایجاد شود و مجددا هویت اسلامی ایرانی خودشان را بازیابی کنند و آماده برای مشکلات بیشتری که در آینده پیش می آید، گردند.

فتح اللهی اضافه کرد: مردم با مشکلات سختی که در تحریم های فلج کننده پیش آمد به طور قابل قبولی مواجهه شدند. بعد از عکس العمل مناسبی که جامعه به فتنه نشان داد توانست به باور متعالی تری برسند که این درک و هویتی تبدیل به سرمایه عظیمی شد تا بتوانیم بحران های گوناگون را تا حد قابل قبولی پشت سر بگذاریم و سرمایه ای برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی شود.

فتح اللهی بیان کرد: مردم جامعه مقاومت خوبی را در برابر فشارهایی که به آنها تحمیل شد از خود نشان دادند. من فکر می کنم اگر واقعه نه دی نبود، ما  در این تراز نمی توانستیم مقاومت کنیم و ادامه دهیم. اگر به راحتی توانستیم در بحران های منطقه ای مانند سوریه و عراق وارد شویم و در مقابله با داعش کارنامه قابل قبولی داشته باشیم و با موفقیت بتوانیم جایگاه ایران را در غرب شاهد باشیم، تحت تاثیر اتفاق بزرگی بود که در نه دی رخ داد و انسجام و اراده ای که در آنجا شکل گرفت.

وی افزود: ما اگر حماسه نهم دی را نداشتیم نمی توانستیم با این قدرت در مسائل منطقه ای ورود کنیم و در مقابل سختی هایی که دشمنان بر ما تحمیل کردند در حد قابل قبولی مقاومت کنیم. لذا اهمیت نه دی تنها در عبور دادن جامعه از فضای فتنه سال ۸۸ نبود بلکه مهم تر از آن سرمایه بزرگی شد برای دوره های بعد که اکنون اهمیت و تعیین کنندگی آن روز را بیشتر متوجه می شویم.

 

در طول تاریخ ۱۴۰۰ سال گذشته مقام ولایت امام رضا(ع) در ایران نقطه کانونی انسجام ملت ایران بود و در انقلاب اسلامی نایب امام زمان(ج) به عنوان مقام ولایت در جامعه ظهور کرد و باعث انسجام و هویت یابی مردم ایران شد

عضو پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به بصیرت افزایی حماسه نهم دی افزود: این واقعه بصیرتی را به تدریج در بین مردم شکل داد تا درک عمیق تری نسبت به مسایل داخلی و خارجی و جایگاه ایران در جهان پیدا کنند. واقعه نهم دی تبدیل به سرمایه فرهنگی شد که با مراجعه به آن از داشته های خود اطلاع دقیق پیدا کنیم و بتوانیم برای مواجهه با حوادث گوناگون از این سرمایه بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: جوهر و هویت اصلی مردم ایران که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته در نهم دی خود را با این پیچیدگی های جدیدی که در سیاست امروز شکل گرفته است، مجددا خود را نشان داد و لذا سرمایه ای برای حرکت های آتی جامعه ایرانی گردید. حماسه نهم دی سرمایه دائمی برای افزایش بصیرت مردم بود.

فتح اللهی با اشاره به تجدید میثاق با آرمان های ولایت در حماسه نهم دی ماه گفت: هویت اسلامی ایرانی ما در نسبت و برقراری ارتباط مردم با نهاد ولایت تعریف می شود. در ابتدای پیروزی انقلاب مردم ایران امام خمینی(ره) را به عنوان مرجع ولایت درک کردند و انقلاب اسلامی رخ داد. جامعه ما مجددا نیاز داشت تا نسبت و درک خود را از مقام ولایت بازآفرینی کند که در نهم دی این اتفاق رخ داد.

وی اظهار کرد: هویت ما در درک از ولایت و برقراری مناسبت با ولایت رخ می دهد و بدون آن جامعه ایرانی هیچ هویتی نمی تواند داشته باشد. خداوند با عنایت الهی ولایت را به ما هدیه داد تا زمانی که جامعه ما آن را داشته باشد می تواند خود را بیابد. در طول تاریخ ۱۴۰۰ سال گذشته مقام ولایت امام رضا(ع) در ایران نقطه کانونی انسجام ملت ایران بود و در انقلاب اسلامی نایب امام زمان(ج) به عنوان مقام ولایت در جامعه ظهور کرد و باعث انسجام و هویت یابی مردم ایران شد.

فتح اللهی بیان کرد: حماسه نهم دی ماه مولفه لازمی برای آینده بود تا بیعت مجددی رخ دهد و الا مسائل فتنه ۸۸ به شکل دیگری هم می توانست خنثی شود اما حوادث پیش رو نیاز به بیعت دوباره را معنا بخشید تا جامعه ما این قدرت را داشته باشد تا بهتر در مسائل و مشکلات ورود کند.

وی در پایان گفت: اتفاق و بیعتی که با مقام معظم رهبری انجام گرفت باعث شد که ما در مسائل منطقه ای هم  با قدرت و صلابت وارد شویم و تعیین کننده ترین قدرت در مسائل منطقه ای باشیم. در مسائل داخلی با وجود همه معظلات بیعت با رهبری توانست کمک کننده باشد. مردم ایران رابطه شان با رهبری تضعیف نشده بود اما حوادث آینده نیاز به بیعت مجدد را داشت که این اتفاق در نهم دی ماه رخ داد.   

انتهای پیام/

کد خبر : 59028
تاريخ ثبت خبر : 9 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)