| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مسعود درخشان در همایش اقتصاد مقاومتی:


حل‌شدن در نظام سرمایه به هضم‌شدن در نظام سلطه می‌انجامد

یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حل شدن در نظام تکاثر سرمایه جهانی به هضم شدن در نظام سیاسی سلطه می انجامد، گفت: نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا دریافته که برای ایجاد عدم تعادل عمومی در نظام ما باید نظام اقتصادی را هدف قرار دهد تا با ایجاد عدم تعادل بخشی به عدم تعادل های مورد نظر در نظام سیاسی و فرهنگی ما دست یابد و نظام سیاسی ما را با عدم تعادل عمومی مواجه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی صبح امروز ۴ اسفندماه در مراسم اختتامیه همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد که در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با اشاره به موضوع تعادل عمومی در اقتصاد مقاومتی گفت: اسلام سبک زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که مبتنی بر فرهنگ و ارزش های اسلامی است. بنابراین نظام تدبیر اقتصادی جامعه اسلامی جدا از نظام تدبیر و مدیریت امور سیاسی و اجتماعی نیست.

وی با بیان اینکه نظام های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با هم همبستگی دارند، گفت: اتخاذ هر سیاست برای مدیریت هر یک از آنها آثار مطلوب و نامطلوب را بر سایر نظام ها می گذارد. پس راهکارهای مناسب برای اقتصاد مقاومتی نیازمند ملازمات اقتصادی است.

برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: اگر سرمایه گذاری های خارجی در چارچوب انتقال فن آوری و سرمایه به داخل شود اما به اولویت بندی سرمایه گذاری ها، بر الگوی مصرف، مدیریت جهادی و ظرفیت های داخلی و تاثیر آن بر چگونگی روابط اجتماعی توجه نشود از موازین اقتصاد مقاومتی دور خواهیم شد.

وی اضافه کرد: با استمرار حضور شرکای خارجی در داخل، همگرایی دستگاه های اجرایی برای تاسیس نهادهای جدید و مناسب برای تسهیل فرآیند تکاثر واعمال نفوذ ضرورت دارد و بدیهی است برای این کار نیازمند همسوسازی فرهنگی هستیم.

درخشان با بیان اینکه حل شدن در نظام تکاثر سرمایه جهانی به هضم شدن در نظام سیاسی سلطه می انجامد، گفت: نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا دریافته که برای ایجاد عدم تعادل عمومی در نظام ما باید نظام اقتصادی را هدف قرار دهد تا با ایجاد عدم تعادل بخشی به عدم تعادل های مورد نظر در نظام سیاسی و فرهنگی ما دست یابد و نظام سیاسی ما را با عدم تعادل عمومی مواجه کند.

این استاد اقتصاد افزود: مقام معظم رهبی با طرح الگوی مصرف، سبک زندگی، تکیه بر سرمایه ایرانی، مدیریت جهادی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نه تنها پرچم مبارزه با دشمن را برافراشته است بلکه زمینه تحریم ها را به فرصت های سازندگی تبدیل کرد. اما به جز موارد معدود همه تخصص و توانمندی مهندسان ایرانی در این کار راهگشاست. 

درخشان اضافه کرد: بسیاری از دولتمردان و دستگاه های و سازمان های اجرایی ظرفیت های لازم برای اجرای این رهنمودها را ندارند به عنوان مثال آیا در خلال سال های گذشته الگوی مصرف و سبک زندگی در راستای تقویت نظام اسلامی تغییر کرده است؟ در حساس ترین بخش اقتصاد که همان نفت و گاز است از شرکت های خارجی دعوت شده است. در حالی که وظیفه دولت در اقتصاد مقاومتی بسیار خطیر است.  

برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انساین اسلامی  اضافه کرد: در کارنامه سال جاری به دعوت از شرکت های نفتی خارجی چه نمره ای داده می شود. کلید حل بسیاری از مشکلات از تنگناهای اقتصادی به دست دولت ها است اما در بسیاری از موارد این کلید برعکس عمل چرخانده شده و منجر به تشدید موانع شده است.

درخشان افزود: واردات کالاهای لوکس و تجملی، ترویج مصرف گرایی در شهرها و وجود انواع رانت ها در مدیریت های کلان اقتصادی و غیر اقتصادی، توسعه بی رویه کلان شهرها و رشد حاشیه نشینی، دلبستگی غیرمنطقی به شرکت های خارجی از موضع ضعف به ظرفیت های داخلی، کم توجهی به بحران های زیست محیطی و آب، کم توجهی به آینده پژوهی در بخش های راهبردی که متضمن تعادل عمومی در نظام اسلامی است از تنگناهای موجود در اقتصاد مقاومتی است که با تابیر مناسب دولتمردان قابل حل است اما هیچ سازوکاری برای عدم تعادل ها وجود ندارد.

وی در پایان سخنانش گفت: دولتمردانی که با رهنمودهای رهبری همسویی کامل داشته باشند و بر ظرفیت های داخلی تکیه کنند و محرومیت زدایی را ره و رسم خود قرار دهند، می توانند پیوند اقتصاد مقاومتی، سیاست مقاومتی و فرهنگ مقاومتی را ایجاد کنند.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 42287
تاريخ ثبت خبر : 4 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:47
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)