| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


حقوق کارگر در قانون کار ایران در مقایسه‌ آن با فقه امامیه

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «حقوق کارگر در قانون کار ایران در مقایسه‌ آن با فقه امامیه» توسط مالک ‌اژدر مهدی‌زاد نگاشته و رضا نیکخواه سرنقی و سلمان علیپور قوشچی، اساتید راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه ارومیه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «حقوق کارگر در قانون کار ایران در مقایسه‌ آن با فقه امامیه» توسط مالک ‌اژدر مهدی‌زاد نگاشته شده است.

رضا نیکخواه سرنقی و سلمان علیپور قوشچی، اساتید راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه ارومیه بودند.

چکیده:

در این مطالعه و پژوهش، به بررسی و تحلیل حقوق کار به عنوان حقوق طبیعی افراد در آموزه های اسلامی از نظر قرآن و روایات پرداخته شده و از زاویه های گوناگونی مانند: رابطه کارگر و کارفرما بر مبنای اصل تعاون، روابط بدون بهره کشی، حقوق اجتماعی مساوی، ایجاد فرصت برابر برای انتخاب شغل مناسب برای افراد، ضرر و زیان های ناشی از کار، بیمه و تامین سلامت کارگران، دستمزد و مزایای مناسب و… براساس آموزه های اسلامی مورد مداقه و تحقیق و تبیین قرار گرفته و خلأهای موجود در قانون کار ایران و ضرورت نظارت و مداخله دولت در روابط کارگر، کارفرما و همچنین تاکید بر افضل بودن کرامت انسانی، بانضمام مطابقت بیشتر مواد قانون کار با موازین فقه و از همه مهمتر، رفع تبعیض و از بین بردن فاصله بین حقوق کارگران و کارمندان و فاصله طبقاتی زندگی آن‌ها با سایر اقشار اجتماع از طریق ایجاد قوانین یگانه که در برگیرنده تساوی حقوق کارگران و کارمندان بوده باشد، قرار گرفته است.

زیرا در کشور ما که نوع حکومت آن جمهوری اسلامی بوده و قوانین آن منبعث از تعالیم انسان ساز قرآن کریم است، نباید در اجرای کامل فرامین الهی که بر شرح صدر نبی اکرم(ص) الهام شده است، تعلل یا تسامح کرده و یا اینکه دغدغه ای به خود راه داده شود؛ در حالی که سایر ملل غیر مسلمان از رهنمودهای دین مبین اسلام الگو برداری کرده و با اندک تغییری ان ها را به نام خود تمام نموده و ملاک اقدامات خود در بسط عدالت و توسعه اجتماعی قرار داده اند.

دین مبین اسلام به دلیل اینکه نظام منسجم با برنامه های الهی برای زندگی است، اهمیت و علاقه مندی فراوانی برای حل مشکل کارگر نشان می دهد.

امروزه حقوق کار بعنوان حقوق طبیعی افراد، در قوانین اساسی کشورهاتجلی یافته است اما اسلام قرن ها پیش از دنیای غرب حقوق کارگر را مورد توجه قرار داده و به حمایت واقعی از آن برخاسته است.

در این پژوهش با التزام به ادعای این موضوع که غرب بنیان‌گذار حقوق کارگر است، درصدد تایید این مسئله هستیم که دین مترقی اسلام، قرن ها پیش از به وجود آمدن مفهوم حقوق کار در غرب، با شناخت ارزش و اهمیت این امر، حقوق کار و کارگر را به رسمیت شناخته است و البته بر خلاف دیدگاه مادی در غرب، که کارگر را فقط ابزار می داند، اسلام کارگر را مجاهد فی سبیل الله می داند و برای کار و تلاش او علاوه بر ارزش های مادی، پاداش الهی نیز قائل است، مضافا اینکه در اینجا به حقوق کارگر در قانون کار جمهوری اسلامی ایران در مقایسه ان با فقه امامیه پرداخته و زوایای تاریک و روشن این قضیه را واکاوی و مشخص کرده و در نهایت راه کارهای اساسی را جهت رفع تنگناها و نارسایی‌ها ارائه خواهیم داد.

از آن‌جا که شکوفایی اقتصاد از اهداف مهم اسلام به شمار می‌رود و نیروی کار، یکی از ارکان اصلی تولید است، در دین اسلام به کارفرما و صاحبان کار درباره حفظ و رعایت حقوق کارگران سفارش فراوانی شده است.

کارگر در دیدگاه اسلام بسیار محترم و ارزشمند است بطوریکه رسول گرامی خدا (ص) و امامان معصوم (س) از کارگر تجلیل کرده و خود نیز کار می کرده اند.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 66980
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:57
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)