| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حمیدرضا آصفی در میزگرد حقوق بشر اسلامی:


حقوق بشر مقوله‌ای غربی نیست/ ایران در حقوق بشر مدعی است

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه اینکه حقوق بشر از طریق اروپایی ها به کشورهای مسلمان منتقل شد، مغلطه جدی است، گفت: ایران در موضوع حقوق بشر مدعی است و نباید در موضع متهم قرار داده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، میزگرد خبری «حقوق بشر اسلامی و ظرفیت قانونی و مبنایی آن در دفاع از حقوق انسان‌ها» به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، امروز شنبه ۱۳ مردادماه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حمیدرضا آصفی دیپلمات و سخنگوی اسبق وزارت  امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی مدیرکل ارتباطات علمی بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الله ابراهیمیان معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی، سامان نیازی معاون امور بین‌الملل مرکز دانشجویی حقوق بشر، سکینه السادات پاد، معاون حقوق بشر اسلامی مرکز دانشجویی حقوق بشر و وکیل پایه یک دادگستری و تقی عبدالسلام فعال سیاسی اجتماعی سوریه و مرتضی رکن‌آبادی برادر شهید غضنفر رکن آبادی شهید حادثه منا حضور داشته و سخنرانی کردند.

آصفی، سخنگوی اسبق وزارت  امور خارجه در ابتدای این جلسه گفت: موضوع حقوق بشر موضوع جدی است و به حربه ای برای فشار وارد کردن به کشورهای مسلمان تبدیل شده است. در این زمینه کشورهای مسلمان دو دسته اند: کشورهای تابع و کشورهای مستقل که فشارهای بین المللی متوجه دسته دوم است.

وی افزود: ایران در موضوع حقوق بشر مدعی است و نباید در موضع متهم قرار داده شود. حقوق بشر مقوله ای غربی نیست و از زمان خلقت انسان آغاز شده است. زمانی که انسان در اطراف مزرعه و محل سکونت خود حدود تعیین کرد، دارای حق مالکیت شد. این حق تا به امروز به حقوق بشر که عالم گیر شده، رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام قبل از غرب به مقوله حقوق بشر اشاره کرده است، گفت: اولین حق بشر انسان حق حیات بوده و اسلام بر این حق اشاره کرده و این موضوع اهمیتی است که دین برای بشر قائل شده است. در همه جای قرآن مفاهیم حقوق بشری در حد اعلاء وجود دارد. غرب بعدها حقوق بشر را از این جهت که کرامت انسانی را تضمین کند، مورد توجه قرار دادند. ایران نباید در بحث حقوق بشر در موضع متهم قرار بگیرد در  کشورهای اسلامی در این موضع قرار گرفته اند.

سخنگوی اسبق وزارت  امور خارجه ادامه داد: منشور حقوق بشر بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد زیرا معضلات زیادی در زمینه های تبعیض نژادی، برده داری و … در اروپا وجود داشت. اینکه حقوق بشر از طریق اروپایی ها به کشورهای مسلمان منتقل شد، مغلطه جدی است که باید به آن پرداخته شود.

اولین حق بشر انسان حق حیات بوده و اسلام بر این حق اشاره کرده و این موضوع اهمیتی است که دین برای بشر قائل شده است

آصفی اضافه کرد: در حوزه حقوق بشر چند مشکل جدی وجود دارد: اول نگارش متون حقوقی بشر: این متن از آموزه های دین مسیحیت و یهودیت گردآوری شده و از ارزش های اسلامی نکته ای در آن نیامده است. دوم: دنیای امروز غرب از حقوق بشر به دنبال یکسان سازی فرهنگ هاست تا باور غربی ها را جهانی کند. حقوق بشر مطابق نظر غرب به معنای یکسان سازی فرهنگی است.

وی با اشاره به اجلاس قاهره و تدوین منشور حقوق بشر اسلامی گفت: متاسفانه هر چه ایران در اجلاس قاهره سعی کرد تا غیبت و نبود کشورهای اسلامی را در تدوین و نگارش حقوق بشر اسلامی جبران کند، نتوانست زیرا کشورهای اسلامی کشورهای تابعی هستند. بعد از اجلاس قاهره و تا به امروز کشورها تغییرات زیادی کرده اند و یکی از دلایلی که منشور حقوق بشر اسلامی اجرایی نشده است، تحولات در کشورهای اسلامی است.

آصفی بیان کرد: ما تا به امروز هرگز جهان اسلام را این چنین درگیر منازعات داخلی ندیده ایم. در جنگ سوریه کشورهای عربی حامی آمریکا و اسرائیل می شود. اسرائیل رژیم آشوبگری است و با ایجاد بلوا خود را در حاشیه امن قرار می دهد. شرایط کنونی جهان باعث شد مساله حقوق بشر از دستور کار کشورهای اسلامی خارج شود زیرا اولین موضوع در کشورهای اسلامی حفظ بقای حکومت نامشروع شان است.

آصفی نگرانی اروپا و آمریکا را ناشی از بیداری در کشورهای اسلامی دانست و گفت: آمریکا شعارهای حقوق بشری خود را زیر پا گذاشته و به جنگ مردم و کشورهایی مانند سوریه و یمن که می خواهند مستقل باشند، می رود.

وی به لزوم وحدت میان کشورهای مسلمان اشاره کرد و گفت: ما برای سروسامان دادن به این وضعیت باید میان کشورهای اسلامی وحدت ایجاد کنیم. از زمان تاسیس کنفرانس اسلامی این انشقاق میان کشورهای اسلامی بی نظیر بوده و در این میان نقش ایران به عنوان قربانی تروریسم قابل توجه است.

وی تصریح کرد: نقش نهادهای دولتی در زمینه دیپلماسی و حقوق بشر بسیار مهم است. بخشی از دیپلماسی که از طریق فضای مجازی و NGO  ها می گذرد بیشتر از نهاد دولتی است. در بسیاری از کشورهای اسلامی مردم آگاهی ندارند و اگر آگاه باشند وضع به گونه دیگری خواهد شد به همین دلیل باید از فضای مجازی استفاده بیشتری کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: ما در حقوق بشر مدعی هستیم و ظرفیت های زیادی داریم. دنیای غرب در انفعال کامل است و اگر تاکنون به جلو حرکت کرده از جهالت ما بوده است. باید با برنامه ریزی و تبلیغات درست و در ظرف زمان بندی بلندمدت به اهداف خود برسیم.  

انتهای پیام/

کد خبر : 73718
تاريخ ثبت خبر : 13 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:02
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)