| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدقاسم رزاقی‌موسوی تأکید کرد:


حرکت چرخ راکد اقتصاد با آموزه‌های اسلامی ممکن می‌شود

دین اسلام نسبت به مباحث مربوط به اقتصاد دقت فراوانی را اعمال کرده است. امروز اگر بتوانیم بر اساس همان چیزی که در دین به عنوان اصول اقتصادی و بازار کسب معرفی شده حرکت کنیم چرخ راکد اقتصاد به چرخش در می آید.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، اقتصاد مقاومتی مولفه ای است که طی چند سال اخیر در گفتمان اقتصادی کشور رواج یافته است، به ویژه بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به اجرایی سازی این مهم موضوع اهمیتی دوچندان یافت. در نگاه برخی این سبک و روش اقتصادی‌ به معنای ریاضت است حال آنکه اقتصاد مقاومتی به مفهوم اعتلا، بومی ساختن اقتصاد و تکیه بر تولیدات داخلی و بسیاری از مولفه های دیگر است که موجب رشد و پیشرفت کشور می شود. از این رو بر آن شدیم در راستای بررسی این مهم و با توجه به آموزه های دین مبین اسلام نسبت به مسایل حوزه اقتصاد با حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو بنشینیم که حاصل آن را می خوانید:

با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال اقتصاد مقاومتی و تولید- اشتغال نام گرفته است، از نظر حضرتعالی اساسا اقتصاد مقاومتی ذیل چه نوع از سبک زندگی محقق می شود؟

برای پاسخ به این پرسش مقدمه ای مطرح می شود؛  این مهم ذیل سیره اقتصادی ائمه اطهار(علیهم السلام) می­باشد. سیره و زندگی اهل­ بیت علیهم السلام که در هماهنگی کامل و مطابق با قرآن می­یاشد، اسوه و الگویی برای مسلمانان و پیروان است.

اسوه حسنه که در قرآن آمده و بعد از حضرت رسول(ص) بنا بر اعتقادات شیعه به اهل­ بیت(ع) منتقل می­شود نشان می دهد برای ترسیم مسیر صحیح زندگی، خداوند الگوهایی را برای ما قرار داده است که بر اساس آن و متناسب با شرایط مختلف سیاسی- اجتماعی، راه درست از نادرست تشیخص داده می­شود. اما واقعیت اینست­ که  ترسیم سیره و سبک زندگی اهل­بیت برای جامعه بشری و به­ ویژه مسلمانان و شیعیان کمتر ترسیم شده و جای کار بیشتری دارد و انتظار می رود که مراکز علمی و تاریخی پژوهشی به سمتی بروند که ترسیم درستی از زندگانی اهل­ بیت علیهم السلام و سیره آنان داشته باشند.

مساله اقتصاد مقاومتی به دلیل اهمیتش، چندسالی است در نامگذاری سال جدید مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است. این امر نشان از ضرورت توجه بیشتر به این مساله از سوی مسئولان و حتی آحاد مردم جامعه به موضوع است. برای موفقیت بیشتر در این زمینه باید سیره اهل بیت و به ویژه سیره اقتصادی ائمه(ع) را مرور کنیم تا در مسیری که رهبری برای جامعه مان ترسیم کرده اند سیره اقتصادی اهل بیت(ع) را به درستی استخراج کنیم. البته باید توجه داشت که شرایط زندگی آن دوران با زندگی فعلی متفاوت است، مطالعه تطبیقی نیز با تامل بیشتری باید صورت پذیرد و کلیاتی می توان از سیره اهل بیت(ع) نسبت به موضوع دریافت کرد.

آنچه که به مقتضای تحقق اقتصاد مقاومتی از زندگی اهل بیت(ع) می­توانیم استخراج کنیم چیست؟

تاکید اهل بیت(ع) در مسائل اقتصادی بر مساله کار است. اهل بیت(ع) با تن پروری، بیکاری و عدم استفاده از امکانات در زندگی مخالفت می کنند و معتقدند کسی که آب و خاک داشته باشد و فقیر بماند، خداوند او را از رحمتش دور کند. از این رو و به منظور ترویج فرهنگ کار و پرهیز از تنبلی، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز بر مسئله اشتغال و تولید تاکید جدی  داشته و برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه بیشتری شود.

شاید از دیدگاه برخی افراد، اقتصاد مقاومتی زمانی نمود بیشتری می یابد که کشور از نظر اقتصادی در فشار و تحریم باشد در حالی که چنین نیست. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً (و خداوند هرگز بر زیان مؤمنان براى کافران راه تسلطى قرار نداده است)».

اگر بخواهیم همین اصل که در این آیه آمده است را در جامعه مان پیاده کنیم باید در مباحث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بسیاری از حوزه های دیگر به­ویژه اقتصاد بر سبک مقاومتی تأکید نموده تا وابستگی به دیگران و فراهم نمودن زمینه سلطه آنان را کاهش دهیم. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون دائما در تحریم و فشارهای بیشمار استعمارگران هستیم، تدابیر بزرگان نظام و رهبری، مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی است که ریشه در این آیه دارد.

نکته دیگر اینکه، برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه باید در دو مساله تامل جدی داشت؛

۱) عناصر درونی فرهنگ­سازی این مساله را از بُعد داخلی و خارجی بررسی کنیم. مهمترین رکن در این­باره فرهنگ­سازی از خانواده است. اگر خانواده ها نتوانند زمینه­های تربیتی مناسب فرزندان در جهت استقلال فکری، اعتقادی و اجتماعی را فراهم کنند، طبیعتا با نسلی مواجه می شویم که کاملا وابسته هستند و تسلیم خواسته های استکبار می شوند.

۲) اقدامات حکومتی: باید از سوی حاکمیت اقداماتی صورت پذیرد و سیاست­های هماهنگی اعمال شود تا زمینه سلطه کفار بر حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی به ویژه اقتصادی از بین برود. امروزه رقابت در عرصه اقتصادی به این سمت می­رود که سبک زندگی را تغییر دهد. غرب می­خواهد سبک زندگی خاص خودش را در سایر کشورها واز جمله کشورهای اسلامی و ایران رواج دهد.

اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را نهادینه کنیم باید ریشه بحث را به تربیت صحیح خانوادگی، ترویج سبک زندگی اسلامی در خانواده ها در برابر سبک زندگی غربی سوق دهیم. اگر فرهنگ جامعه اولویت به سبک زندگی اسلامی ایرانی شود وابستگی ها و مصرف گرایی­ها به حداقل می­رسد.

اگر جامعه احساس کند که سیاست های اقتصادی دستوری و شعاری نیست خود به خود به این سمت سوق مییابد که به عنوان یک ایرانی جنس ایرانی بخرد و در نتیجه افزایش تولید داخلی و نتیجه بخشی اقتصاد مقاومتی.

انتهای پیام/

کد خبر : 47291
تاريخ ثبت خبر : 5 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:46
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)