| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


حاکمیت ملى و حقوق شهروندان از نگاه امام خمینى (ره)

حق حاکمیت ملى، در دنیاى امروز، از اساسى ترین و مهم ترین حقوق سیاسى شهروندان شمرده شده و پایه و اساس بسیارى از حکومت ها در دنیا، بر این نظریه استوار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، « حاکمیت ملى و حقوق شهروندان از نگاه امام خمینى (ره)» عنوان مقاله ای از محمدصادق مزینانی است که در ادامه چکیده آن می آید.

حاکمیت ملى، از مهم ترین حقوقِ شهروندان در دنیاى امروز به شمار مى آید. در نظام سیاسى اسلام نیز این اصل با تفاوت هایى پذیرفته شده است. مهم ترین پرسش در این گفتار این است که: آیا بین حاکمیت ملى و ولایت فقیه سازگارى وجود دارد یانه؟ شمارى این دو را باهم سازگاروشمارى ناسازگار دانسته اند. از دیدگاه امام خمینى، میان آن دو، نه تنها ناسازگارى وجود ندارد که آن دو کامل کننده یکدیگرند. درعین حال، بین دیدگاه امام و متفکران غربى در باره حاکمیت ملى، همانندی ها و تفاوت هایى وجود دارد. در حاکمیت ملى، از منظر غرب تعیین حاکم و شرایط آن و همچنین قانون گذارى، همگى از حقوق مردم به گونه اى مطلق شمرده مى شوند، ولى در اندیشه سیاسى امام، شرایط خاصى براى حاکم لازم است و در عرصه قانون گذارى نیز حاکمیت ملى در چار چوب شریعت قرار مى گیرد و مجلس شوراى اسلامى، به عنوان نمایندگان مردم اعمال حاکمیت مى کند، ولى این اعمال حاکمیت در طول قوانین اسلام قرار دارد. از این روى، قانون گذارى آنان نباید ناسازگار با شریعت اسلامى باشد.

فایل pdf مقاله در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 40749
تاريخ ثبت خبر : 17 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)