| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مقداد تابش:


«جوان»؛ نقش اول در سناریوی حمایت از کالای ایرانی

یک کارشناس تاریخ اسلام گفت: اولین اصل در سیره اقتصادی امیرالمومنین امام علی علیه السلام، بلوغ اقتصادی ایشان است، یعنی یک جوان درگیر لباس، موقعیت، شرایط، زمان و مکان نباشد و در تولید و حمایت از اقتصاد مملکت، به دنبال میز و پست نباشد و کار را دون شان خود نداند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مقداد تابش، کارشناس تاریخ اسلام که به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان انجام شد، در پاسخ به این سوال که جوان در تولید و حمایت از کالای ایرانی چه نقشی دارد، اظهار کرد: نیروی اقتصادی و مولد در هر جامعه ای طبقه جوان آن جامعه است و تکیه یک کشور برای تولید مایحتاج و حمایت از مسائل اقتصادی روی نیروی جوان است.

وی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در زمینه کار اقتصادی و کار آفرینی تصریح کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) به عنوان یک کارآفرین و مولد اقتصادی فعالیت هایی داشتند که در تاریخ ثبت شده است و می تواند الگویی برای ما باشد.

تابش اضافه کرد: اولین اصل در سیره اقتصادی امیرالمومنین امام علی علیه السلام، بلوغ اقتصادی ایشان است، یعنی یک جوان درگیر لباس، موقعیت، شرایط، زمان و مکان نباشد و در تولید و حمایت از اقتصاد مملکت، به دنبال میز و پست نباشد و کار را دون شان خود نداند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چنان که وقتی حضرت امیر علیه السلام در مدینه مشغول حمایت از جریانات اجتماعی، سیاسی و جهادی اسلام بودند، فعالیت های اقتصادی شان خیلی کمرنگ بود لذا در فقر شدیدی به سر می بردند و این درحالی بود که حضرت(ع) داماد، وصی و وزیر پیامبر(ص) بودند!

وی تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) برای غلبه بر این شرایط، به بیرون مدینه می روند و در باغ یک یهودی به کار و بیل زدن پرداختند و در ازای آن مزد دریافت می کردند یا برای خانمی که نیازمند کارگر بود، کارگری کردند و آب از چاه بیرون کشیدند و در ازایش خرما گرفتند یا در جای دیگر آمده: حضرت(ع) پوستینی می پوشیدند و با طناب چاه که از الیاف خرما بود، آب از چاه بیرون می کشیدند و به ازای هر سطل آب، یک خرما دریافت می کردند و به حدی این فعالیت زحمت داشته است که دستان مبارکشان تاول می زد.

تابش با بیان اینکه امام علی(ع) علی رغم تمام مشکلات مالی به سراغ قرض یا وام گرفتن نمی روند و به بازوی خودشان تکیه می کنند، گفت: ایشان با وجود نسبت خانوادگی و منصب بالایی که داشتند، به این بلوغ رسیده بودند که کار برای شان عار نیست و با همت خود زمینی خشک را در منطقه ینبع با حفر بیش از صد حلقه چاه  حاصلخیز کرده و عواید و برکات اش را وقف فقرا کردند و در همه اینها بر نیروی جوانی تکیه داشتند.

استاد تاریخ اسلام تاکید کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) بدون هیچ تکیه ای به بیرون، با تلاش و اعتماد به توانایی ها و استعدادهای خود و بدون توجه به لباس، شرایط، زمان، مکان، پست و موقعیت، کار اقتصادی را شروع می کنند و در مدینه به کار کشاورزی می پردازند.

وی ادامه داد: بعد از گذران دوران سخت و تحریم ها با کمک کشاورزی و دامپروری و برخی صنایع، در دوره های بعدی اسلام، تجارت نیز رونق می یابد، به طور مثال در دوران امام صادق(ع) به بعد، با تشویق حضرت(ع) به امر تجارت، تولیدات و محصولات مسلمین می تواند در معرض تجارت بین المللی نیز قرار گیرد که در این دادوستدهای بین المللی علاوه بر عرضه تولیدات داخلی، می توان معارف را نیز انتقال داد.

تابش با بیان اینکه تولید کالای داخلی تنها برای مصرف در داخل نیست بلکه ایجاد کیفیت بالا با استفاده از توان و قوای جوانی موجب می شود که کشور در بازارهای بین المللی جایگاه و نفوذ بیابد، تصریح کرد: مادامی که انسان فقیر و در موضع ضعف باشد، معارفش خریدار پیدا نمی کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیعه باید از لحاظ اقتصادی، مولد و خودکفا باشد تا بتواند نه فقط در ایران بلکه در دنیا حرف اول را بزند، گفت: شعارهایی که از موضع ضعف باشد یا کالایی که بی کیفیت و از سر بی حوصلگی و بی رغبتی تولید شود، خریداری پیدا نخواهد کرد و قطعاً در بازار بین المللی نیز شکست خواهد خورد و این شکست زمینه ساز شکست ما انتقال معارف و فرهنگ دینی مان نیز می شود.

وی با بیان اینکه انسان باید انعطاف اقتصادی داشته باشد یعنی بداند که در هر فصلی باید چه کاری انجام دهد، افزود: باید در جامعه نیازسنجی شود تا کالاهای مورد نیاز شناسایی و سپس تولید شود و در مرحله بعدی به دنبال تولید کالای لوکس و تجملاتی برای صادرات رفت.

تابش با بیان اینکه اصل استقامت اقتصادی از دیگر مولفه های مورد نیاز در رونق اقتصاد است، گفت: کسب سود در هر کار اقتصادی و تولیدی، نیازمند زمان است، به این معنا که ممکن است، کالاهای اولیه تولیدی، بی کیفیت باشد و با انتقاد مواجه شود لذا باید با صبر و استقامت، تلاش ها را بیشتر کرد تا به یک قدرت اقتصادی تبدیل شویم.

کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به نقش جوان در جنگ نرم ، تصریح کرد: این نقش در سه حوزه سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و تبلیغی و در نهایت نظامی مطرح است، پیامبر اکرم(ص) در بعد سیاسی، زمانی که مکه را فتح می کنند، والی و حاکم مکه را که یکی از شهرهای مهم حجاز و محل رفت و آمد اقوام و ملل مختلف است، یک جوان به نام عتاب بن اسید که بیست و یک ساله است، قرار می دهند، در حالی که در آن دوران، به جوان اهمیت چندانی نمی دادند.

وی اضافه کرد: رسول خدا(ص) برای آماده سازی شرایط جهت هجرت به مدینه، یک جوان شکیل، خوش پوش، و باوجاهت ظاهری و باطنی به نام «مصعب بن عمیر» را به مدینه می فرستند، در حالی که این شهر در محاصره یهودی های منتظر پیغمبر آخر الزمان قرار دارد اما این جوان در این جنگ نرم و زمینه سازی برای پذیرش اسلام، به قدری موفق عمل می کند که در زمان هجرت رسول خدا(ص)، تقریباً تمام قبایل اصلی مدینه مثل اوس و خزرج به دست مصعب ابن عمیر مسلمان شده اند.

تابش با بیان اینکه پیامبر(ص) همچنین برای مقابله با روم که نیمی از دنیا را در اختیار داشت، یک جوان هجده ساله به نام «اسامه بن زید» را به فرماندهی سپاه مسلمین انتخاب کردند، ابراز کرد: این فرهنگ در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیز حاکم بوده است و جوان ها، پیش قدم و پیش قراول بودند، و این  از سیره نبوی و اهل بیت(ع) الهام می گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که عزت اسلام و مسلمین چه میزان به توان و استعداد جوان گره خورده است؟، گفت: زمانی که در بعد اقتصادی، از نیروی جوانی که به بلوغ اقتصادی رسیده و به انعطاف و استقامت اقتصادی مزین است، بهره گرفته شود، این فرد میدان را خالی نمی کند و برای تولید و خودکفایی و در نهایت حرف اول را زدن در عرصه بین الملل تلاش خواهد کرد و این مهم، یکی از ارکان افزایش عزت اسلام و مسلمین است.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت در جامعه مسلمین، باید از نسل جوان حمایت شود، تاکید کرد: یکی از مصادیق عزت و توانمندی، استغنا و بی نیازی از قدرت های شرق و غرب عالم است که این امر با تکیه بر نیرو و استعداد جوانی و حمایت و آموزش آنها حاصل می شود .

تابش تصریح کرد: به فعلیت رساندن استعداد جوان از خانواده شروع می شود، در این امر همراهی والدین به منظور پاسخ دادن به نیازهای سنّی جوان ها بسیار مهم است و پدر و مادر در مسائل قلبی، عقلی، عاطفی و جنسی باید پاسخگوی نیازهای جوان باشد زیرا اگر جوان در نیازهایش ذلیل بار آید، به عزت دست نمی یابیم.

کارشناس تاریخ اسلامی با اشاره به تکالیف جوانان برای بروز استعدادهایشان، تاکید کرد: جوان باید تکلیف خود برای خروج از ضعف ها و فقرها را بداند تا ذلیل و ناکارآمد نشود زیرا یکی از ابتلائات جوانی این است که انسان می گوید؛ بعداً انجام می دهم و این باعث می شود که انسان از عزت فاصله بگیرد و ذلیل شود و زیر دست و پای قدرت ها بماند و حتی اگر مغز خوبی داشته باشد، این مغز را در راه خدمت به دیگران و دشمن قرار دهد و از آن برای عزت اسلام و مسلمین استفاده نکند.

وی با بیان اینکه دیگر تکلیف جوان تبدیل معرفت ها و دانش های به تحرک و پویایی است، افزود: انباشتی از سواد و معارف را در مغزها داریم اما این معارف، حرکتی در جوان ایجاد نمی کند، این تنبلی موجب می شود که ما معارف مان را به حرکت تبدیل نکنیم.

تابش تاکید کرد: جوان اگر بخواهد به عزت برسد و عزت خود را به جامعه مسلمین منتقل کند، اول باید تکلیف خود را روشن کند، یعنی خودش را از ضعف و فقر بیرون بکشد، دوم از فرصت سوزی، تسویف و کار را به فردا انداختن دور شود، سوم معرفت هایش را تبدیل به حرکت کند و در نهایت امکانات موجودش را فعال کند و جهت بدهد.

این کارشناس تاریخ اسلام گفت: پنجمین اصل این است که جوان نباید روی امکانات پدر و مادر و اعتبارات دیگران  حساب باز کند، زیرا مادامی که انسان روی امکانات دیگران، وام بانکی و .. حساب باز کند، عزت از وی دور می شود و  همواره در حال سوال و وابستگی به دیگران است.

وی اضافه کرد: ششمین اصل این است که در کنار بزرگ شدن سرها، باید قلب ها و پاها نیز بزرگ شوند یعنی در کنار ازدیاد علم و سواد که در جامعه ما الحمدلله رو به رشد است، باید قلب ها و پاهایمان را هم بزرگ کنیم، قلب نشانه ظرفیت و پا هم نشانه عمل و حرکت است.

تابش با بیان اینکه هفتمین اصل این است که جوان باید پذیرفتن مسئولیت ها را تمرین کند، خاطرنشان کرد: اگر من عهده دار نباشم و نسبت به وظایفم، احساس مسئولیت نکنم، در آینده هم نمی توانم مسئولیت های بزرگ را عهده دار شوم و عزتی که دیگران با خون و جانشان برای من تأمین کردند، از دست خواهم داد و تبدیل به ذلت خواهم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 66659
تاريخ ثبت خبر : 8 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)