| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

انتشار کتاب؛


جهان اسلام و خیزش آگاهی

این کتاب از یک مقدمه و زندگی‌نامه و همچنین 20 گفتار و گفت‌وگو و مقاله دکتر مظفر اقبال تشکیل شده که پیش از این، طی 10 سال اخیر در نشریات و سایت‌های مختلف منتشر شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ کتاب «جهان اسلام و خیزش آگاهی» نوشته دکتر مظفر اقبال (اندیشمند مسلمان پاکستانی مقیم کانادا و رئیس مرکز اسلام و علوم کانادا) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
این کتاب از یک مقدمه و زندگی‌نامه و همچنین  ۲۰ گفتار و گفت‌وگو و مقاله دکتر مظفر اقبال تشکیل شده که پیش از این، طی ۱۰ سال اخیر در نشریات و سایت‌های مختلف منتشر شده‌اند.

عناوین گفتارها و مقالات این کتاب عبارتند از: ریشه‌ها، بنیادها و تاریخ نهضت جهانی اسلام، منشاء ناپلئونی دو قرن ظلم به مسلمانان، جهان اسلام و روشنفکران غربگرا، دستورالعملی برای جوامع مسلمان، اشتهای بی‏‌پایان آمریکا برای خونریزی، تجربه تأسیس حکومت اسلامی از مدینه‏ النبی تا دوران معاصر، خیزش آگاهی، سرمایه اجتماعی جهان اسلام و آینده، انقلاب اسلامی ایران امید همه مسلمانان جهان است، اسلامی سازی علوم؛ چهار نگرش اسلامی برای توسعه مدرنیته اسلامی، اسلام و علم: پاسخ به رویکردی نادرست، آیا تکنولوژى هویت اسلامى را به مخاطره انداخته است؟، طب اسلامی، سنت شفای روحانی، عدالت و قدرت و منابع پایدار و جاودان قدرت در برابر تروریسم.
در بخش پیوست‏‌ها هم عناوین زیر آمده است: نگرش غربی‌ها به قرآن همراه با مباحث سیاسی است، بررسی سنت دانشنامه‏‌نویسی دربارۀ اسلام، بعضی فرقه‌های اسلامی از یهود و نصاری تبعیت می‌کنند، نمایش کاذب پیمان عدم تکثیر هسته‏‌ای و گزارشی از کتاب «اسلام، علم، مسلمانان و فناوری؛ گفتگوی مظفر اقبال با سید حسین نصر».

جهان اسلام و خیزش آگاهی

دکتر مظفر اقبال (Muzaffar Iqbal)، متفکر مسلمان پاکستانی و بنیان‌گذار و رئیس مرکز «اسلام و علوم» کاناداست.

وی در رشته شیمی از دانشگاه «ساسکاچوان» کانادا موفق به اخذ مدرک دکترا شد و پس از آن، در «مؤسسه عصب‌شناسی دانشگاه مک‌گیل» در مونترئال مشغول به کار شد و در آنجا دارویی برای ردیابی تومورهای مغزی ساخت.
مظفر اقبال در سال ۱۹۵۴ در شهر لاهور پاکستان به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۹ به کانادا مهاجرت نمود که از آن زمان تاکنون در سِم‍َت‏های تحقیقاتی و دانشگاهی در دانشگاه‏های ویسکانسین ـ مدیسون (۸۵ـ۱۹۸۴)، مک‌گیل (۱۹۸۶) و ساسکاچوان (۱۹۸۴ـ۱۹۷۹) به فعالیت پرداخته است. سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ را در پاکستان به سر برد که در مقطعی به مدیریت کمیته همکاری‏‌های فنی و علمی‌ِ سازمان کنفرانس اسلامی و سپس مدیریت آکادمی علوم پاکستان منصوب گردید.

وی در سال ۱۹۹۶ از مسئولیتش استعفا داد و سه سال بعد به کانادا بازگشت و دغدغه‏‌هایش را در حوزه «سنت عقلانی اسلام»، «تاریخ اسلام»، «جنبه‌های فلسفی و متافیزیکی ارتباط اسلام و علم»، «اسلام و غرب» و «اسلام و مدرنیته» دنبال می‏‌کند

کتاب «جهان اسلام و خیزش آگاهی» در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و به قیمت ۶۵۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. دفتر نشر معارف پیش از این کتاب «میراث عظیم و امت خفته» این نویسنده را با ترجمه علی فتحعلی آشتیانی منتشر کرده بود.
انتهای پیام/

 

کد خبر : 7403
تاريخ ثبت خبر : 14 تیر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 13:27
برچسب‌ها:, , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)