| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالحسین خسروپناه:


جهان اسلام به شدت نیازمند به تحول در علوم انسانی است

رئیس موسسه حکمت و فلسفه با بیان اینکه امروز جهان اسلام نیازمند به تحول در علوم انسانی است گفت: حکما و علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و مکاتب مهمی را پایه‌گذاری کردند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کاشف‌الغطا در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمی و دینی نجف اشرف اظهار کرد: از این شهر است که علمای زیادی تربیت شده و آثار ارزشمندی برای ما باقی گذاشتند.

وی با تاکید بر اینکه نجف شهری دینی است که علم دینی را برای مهربانی و صلح به ارمغان آورده است، خاطرنشان کرد: دین پرورش پیدا کرد برای دوستی نه برای دشمنی و انسان کشی چون داعش‌.

این عالم با بیان اینکه مشکلاتی که در دنیا به وجود آمده به دلیل سوء استفاده از دین بوده است تصریح کرد: بسیاری از کشتارهای امروز دنیا به همین دلیل است اما به برکت فتواهای آیت‌الله سیستانی فتنه فرقه‌گری و طایفه گری در عراق از بین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه علامه کاشف‌الغطا به دنبال وحدت و یکپارچگی مردم و دوری جستن از تفرقه و ارتباط مستمر آحاد مردم در تمام نقاط دنیا بوده است تصریح کرد: حوزه نجف همواره آماده دوری جستن از رویه تکفیر و پناه آوردن به علومی که در خدمت مسلمانان قرار داده می‌شود بوده است.

کاشف‌الغطا با بیان اینکه مدرسه نجف براساس ارائه درس‌های وحدت‌آفرین استوار شده است اظهار کرد: کار حوزه نجف پرداختن به مسائل فردی و شخصی نبوده ، خصوصا پس از سرنگونی رژیم سابق به آگاه سازی جامعه عراق و تمام فتواهای آیت‌الله سیستانی پرداخته است.

وی اضافه کرد: مراجع در عراق تلاش کردند تا تمام نیازمندی‌های شرعی مردم را ارائه دهند و همچنین به بررسی سایر ادیان و مکاتب الهی و غیر الهی هم بپردازند.

تولیت حوزه علمیه المهدیه نجف گفت: حوزه نجف بر فصل مشترک‌های بین سه آئین ابراهیمی به منظور برخورد با مکاتب الحادی تکیه کرده تا از این درگاه بتواند مساله هم‌زیستی را ثابت کند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم سابق عراق همواره دشمنی خود را با حوزه‌های علمیه نشان داد اظهار کرد: شهرهای مقدس عراق تنها به عنوان زیارت‌گاه نباید مد نظر باشد بلکه باید جایگاه ارتباط بین مسلمانان و دیدار از حوزه‌های علمیه و بازدید از موسسات تحت پوشش باشد.

کاشف‌الغطاء با بیان اینکه میزان کتب خطی در نجف اشرف با وجود معدوم شدن بسیاری از آنها همچنان زیاد است، افزود: ما در این شرایط که بسیاری به دنبال معدوم سازی کتب بودند اقدام به احیا و حفظ کتب خطی کردیم.

وی گفت: موسسه کاشف‌الغطا در رساندن مطالب کتب خطی به پژوهشگران از طریق اینترنت فعالیت می‌کند و هر پژوهشگری می‌تواند از کتب خطی در این موسسه مطلع شود.

پس از آن حجت الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه امروز جهان اسلام به شدت نیازمند به تحول در علوم انسانی است گفت: حکما و علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و مکاتب مهمی را پایه‌گذاری کردند.

وی اظهار کرد: فلسفه و منطق از علومی هستند که شیعه در پیدایش و گسترش آن نقش زیادی داشته است البته در میان عالمان اهل سنت نیز افرادی بودند که در توسعه فلسفه اسلامی نقش داشته‌اند.

خسروپناه با بیان اینکه طبق بررسی‌ها انجام شده تاسیس و توسعه فلسفه اسلامی به ۸ مرحله تقسیم می‌شود افزود: تاسیس فلسلفه اسلامی، پیوند فلسلفه با عرفان، پیوند فلسلفه با کلام، تاسیس حکمت یمانی، تاسیس حکمت متعالیه، ارتباط حکمت متعالیه با فلسفه غرب، تاسیس فلسفه‌های مضاف به امور و واقعیت‌ها و تاسیس فلسفه‌های مضاف به علوم از جمله این ۸ مرحله است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه امروز جهان اسلام به شدت نیازمند به تحول در علوم انسانی است گفت: حکما و علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و مکاتب مهمی را پایه‌گذاری کردند.

در ادامه سیدادریس الهانی گفت: شیعیان در تاریخ اسلام مورد ظلم دیگران واقع شدند و دیدیم در زمان فاطمی‌ها چطور مورد بغض دیگران بودند.

این متفکر مراکشی با اشاره به ظلم‌هایی که علیه شیعیان انجام شده است خاطرنشان کرد: بسیاری تلاش کردند که نقش بزرگ شیعیان در پیدایش علوم اسلامی را انکار کرده یا از بین ببرند.

وی با بیان اینکه یکی از نویسنده‌های مصری در مورد سیدجمال‌الدین اسدآبادی نوشته که شیعه ایرانی نبوده است گفت: من به وی تاکید کردم که این مساله علمی نیست بلکه نمی‌خواهید افتخاری که وجود دارد به شیعیان نسبت داده شود.

الهانی با تاکید بر اینکه شیعیان نقش بزرگی در پیدایش علوم اسلامی داشته‌اند تصریح کرد: برخی متفکران به دنبال این هستند که فکر شیعه را مسخره کرده و آنها را ساده جلوه دهند و سلامت فکر شیعه را زیر سوال ببرند.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه شیخ علی مصری با بیان اینکه قرآن و سنت برای این است که مردم زندگی خوبی داشته باشند اظهار کرد: از زمان شیخ طوسی تا دوره امام خمینی که حدود هزار سال را شامل می‌شود با وجود این همه کتاب‌های دینی خوب، چرا همه کشورهای مسلمانان مستعمره و ذلیل بودند.

وی با بیان اینکه امام علی می‌فرماید جهاد دری از درهای بهشت است خاطرنشان کرد: هرچه که امروز در امت ما از خیر وجود دارد بخاطر فعالیت علما است اما چرا تمام امت اسلامی استعمارزده ماند و مردمش ذلیل زندگی کردند و اکثر علمای ما نیز از مردم دور بودند.

این پژوهشگر سوری گفت: عزت و جایگاه بالای ایرانی‌ها به دلیل جهاد است و هرچه که ایرانی‌ها به دست آورده‌اند در پرتو همین جهاد بوده است.

در ادامه این مراسم روسای کمیسیون ها به ارائه گزارشاتی پرداختند و درادامه صاحبان مقالات برتر در کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی تقدیر شدند.

هزار و ۹۵۰ چکیده و هزار و ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از بررسی و ارزیابی‌های هیات داوران ۴۰۰ مقاله پذیرفته شده است و در نتیجه آن ۵۵ جلد کتاب منتشر خواهد شد.

حسن رمضانی، محمد عشایری منفرد، یوسف مجمل احمد الحاضری از یمن، محسن الویری، محمدکاظم رحمان ستایش، احمدرضا یزدانی مقدم، رئیس اعظم شاهد، سیدعیسی مسترحمی، عبدالله محمدی، مسعود امامی، خالد الولید از اندونزی، علی اکبر بابایی، علی حسین‌زاده خضرآبادی، خالد الغفوری الحسنی از لبنان، سیدحسین علوی، سیدعلی کاظم از انگلستان، زهرا فخر روحانی، پوران میرزایی از جمله صاحبان مقالات برتر این کنگره هستند که با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی از آنها تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 67566
تاريخ ثبت خبر : 22 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:59
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)