| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

با شرح زندگی و مبارزات علامه عسکری(ره)؛


جلد هفتم از مجموعه حدیث روزگار به چاپ رسید

جلد هفتم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان «خاطرات مستند استاد خسروشاهی از زندگی و مبارزات آیت ‏الله علامه سید مرتضی عسکری» از سوی کلبه شروق در قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این کتاب در چهار بخش تنظیم و تدوین شده است که بخش اول، گفتگو با استاد سید هادی خسروشاهی درباره علامه سید مرتضی عسکری است که در روزنامه اطلاعات منتشر شده است. استاد خسروشاهی در این گفتگو، به سوابق مبارزاتی علامه عسکری در تأسیس حزب‏ الدعوه الاسلامی در عراق، فضای فکری و سیاسی عراق آن دوران، جماعت ‏العلمای نجف، تأسیس دانشکده اصول‏ الدین و مُنتدی النشر در بغداد و همراهی ایشان با نهضت اسلامی ایران و… پرداخته است.

بخش دوم هم گفتگوی استاد خسروشاهی با هفته ‏نامه پنجره با عنوان «تعارض علمای سنتی و روشنفکران دینی» است. در این بخش عمدتاً به ماجرای انتقادهای علامه عسکری به دکتر شریعتی و امام موسی صدر و تعارض علمای سنتی و روشنفکران دینی می ‏پردازد. علامه عسکری از جمله کسانی بود که نقدهای تندی نسبت به نوشته‏ های دکتر شریعتی داشت، اما استاد خسروشاهی تأکید می ‏نماید که نقدهای تند نخستین علامه عسکری به دکتر شریعتی، حاصل بدگویی ‏های عناصر معاند بوده است و بعدها درباره دکتر شریعتی تجدیدنظر کرد؛ زیرا او کسی نبود که بر چیزی که صحّت نداد، اصرار بورزد.

بخش سوم هم اسنادی از همکاری علامه عسکری با نهضت اسلامی ایران است که از کتاب «مرزدار مکتب اهل‏ بیت(ع)» نوشته حجت ‏الاسلام محمدباقر ادیبی لاریجانی اخذ شده است. بخش چهار هم اسناد و عکس ‏هایی از علامه عسکری(ره) آمده است. در این کتاب سعی شده تا با پرهیز از تکرار، به ناگفته ‏ها و زوایای کمتر روشن شده زندگی پُربار و فعالیت ‏های در مختلف علمی و فرهنگی مرحوم علامه عسکری پرداخته شود.

اهمیت آثار و تحقیقات علامه عسکری

استاد خسروشاهی در بخشی از این کتاب، درباره اهمیت آثار و تحقیقات علامه عسکری می‏ گوید: «مجموعه آثار علامه عسکری نشان دهنده کشف نکته‏ های باریک و تاریک در تاریخ اسلام و علم ‏الحدیث است که در طول قرون، از چشم اغلب محققان و علمای ما دور مانده و ایشان با تحقیق و تفحص و باریک ‏بینی، آنها را کشف و مکتوب و روشن ساخته است. مثلاً کشف یکصد و پنجاه صحابی ساختگی ـ که در کتاب ‏های معتبر اهل سنت از آنها به عنوان صحابی پیامبر نام برده شده ـ کشف تاریخی بزرگی بود یا ابطال پیدایش تشیع توسط یک یهودی به ظاهر مسلمان شده یهودی به نام نام عبدالله بن سبأ و در واقع کشف و اثبات این که اصلاً این چنین شخصی وجود خارجی نداشته و افسانه‏ ای بیش نبوده است.»

تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است:  علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

کتاب «خاطرات مستند استاد خسروشاهی از زندگی و مبارزات آیت ‏الله علامه سید مرتضی عسکری» در ۱۱۰ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰ تومان توسط کلبه شروق قم عرضه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 70121
تاريخ ثبت خبر : 2 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)