| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


جلد اول کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» منتشر شد

کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» به قلم آیت الله محسن اراکی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» به قلم آیت الله محسن اراکی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد

.

نیاز‌های نامحدود انسان از یک‌سو، و محدودیت منابع تأمین این نیاز‌ها از سوی دیگر به دو ضرورت اصلی در زندگی و رفتار فردی و اجتماعی انسان منجر شده است: در کشاکش تعارض نیاز‌ها و محدودیت منابع چه روشی می‌تواند در تأمین خواسته‌های انسان و فراهم ساختن زندگی خوب برای وی بهترین باشد؛ ضرورت اندازه‌گیـری و تأمیـن منـابع و بـرنامه‌ریـزی برای بهره‌برداری بهتر از آنها، یا به بیان دیگر، بهتر تولید کردن و نیز بهتر مصرف کردن. به نظامی اقتصادی نیازمندیم که پاسخگوی این دو ضرورت باشد. کتاب پیش رو، پژوهشی است در قلمرو فقه اقتصادی. هدف اصلی نویسنده ، ارائه نمونه ای از تلاش فقهی در راستای عرضه نظام اقتصادی اسلام بر اساس کتاب و سنت است.

نویسنده در درآمد کتاب، ابتدا به تعریف واژگان اصلی بحث مثل اقتصاد، نظام اقتصادی، جهان بینی اقتصادی، مکتب اقتصادی و … می پردازد.
سپس به بحث در مورد اسلام و نظام اقتصادی می پردازد. سپس این سوال را مطرح می کند که فقه نظام اقتصادی به چه معناست؟ و بعد، منابع استنباط نظام اقتصادی اسلام را معرفی و در پایان روش استنباط نظام اقتصادی اسلام را بیان می کند.

در فصل اول، با عنوان جهان بینی اقتصادی، به بررسی جهان بینی اقتصادی سه مکتب مارکسیسم، نظام سرمایه داری و اسلام می پردازد و نقش جهان بینی اقتصادی اسلام در نظام اقتصادی را بیان می کند. انگیزه های فعالیت اقتصادی و اهداف نظام اقصادی اسلام از دیگر عنوان های این فصل هستند.

در فصل دوم نیز، به بحث مفصل درباره مکتب اقتصادی اسلام می پردازد.

جلد اول کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» در ۳۲۸صفحه و به قیمت۱۳هزار تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 65989
تاريخ ثبت خبر : 28 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:32
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)