| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


جزم اندیشان اگر به قدرت برسند به آسانی مستبدتر می شوند

باید راه رهایی از کیش شخصیت را پیدا کرد و واقعاً در این باره اندیشمندان ما باید راه چاره ای را بجویند. به گمان اینجانب نخستین راه، تمرین های مکرر ومستمر در مباحثات نظری و اندک اندک وارد شدن به مراحل «تحمل مخالف و مخالفین» است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه، در یادداشتی به نقد و تحلیل دیدگاههای مطروحه در باب فقدان حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی و مسائل انقلاب اسلامی پرداخته است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

سخنان دکتر سروش در باب مسائل انقلاب و فقدان حجت الاسلام والمسلمین هاشمی بیانگر واقعیت ها وحقایق روشنی است. اما دراین باره سخن بسی فراوان تراز اینها است.

مساله ای که کمتر بدان توجه می شود «کیش شخصیت» است که همه افراد با شدت وضعفی که در مراتب وجود دارند، بدان مبتلا هستند. همین حالا اگر قدرت وفرمانروایی را ولو درسطح محدودی به هریک از ما بدهند، قطعاً در عمل غیر از آن چیزی خواهیم بود که قبلاً در آن بوده ایم.

معلوم نیست اگر مقام اجرایی ای که مثلاً آقای هاشمی رفسنجانی داشت به دکترسروش می دادند، کمتر از او، آن اشکالات را می داشت وچه بسا به گونه دیگر اشکالات بیشتر هم تولید می کرد.

این را همین مقدار باید بدانیم کسی که درمسایل نظری نگاه مستبدانه وخود محورانه دارد وعاری از شرح صدر است، اگر قدرت سیاسی پیدا کند به مراتب مستبدانه تر عمل خواهد کرد.

باید راه رهایی از کیش شخصیت را پیدا کرد و واقعاً در این باره اندیشمندان ما باید راه چاره ای را بجویند. به گمان اینجانب نخستین راه، تمرین های مکرر ومستمر در مباحثات نظری و اندک اندک وارد شدن به مراحل « تحمل مخالف و مخالفین» است.به هرحال استبداد نظری خواه ناخواه منجر به استبداد حکومتی وعملی خواهد شد.


کسی که تبختر و تکبر در نظرات تئوریک دارد، در عمل به مراتب با سرعت بیشتری به سوی استبداد پیش خواهد رفت، لذا خشک مغزان و جزم اندیشان اگر به حکومت وقدرت برسند، به آسانی مستبدتر می شوند.

حق محوری تنها از ویژگی های موحدان آگاه است

خلاء وجود آیت الله هاشمی رفسنجانی برای اولوالاباب، برگرفته از بسیاری ازحقایق روشن است. قطعاً نقاط قوت این شخصیت بزرگ عصرما به اندازه ای بود که ضعف های کوچکش را پوشانده بود. تفکرسیاسی دور اندیشانه ایشان را اهل سیاست به درستی واقف هستند. در عالم سیاست کمتر کسی چون او می توانست بر موج سوار شود! هوش سرشار هاشمی درمیان هوشمندان سیاسی زبانزد بود والبته او از هرکسی بهتر، واقف وآگاه به برخی از اشتباهاتش نیز شده بود. به هرحال درمقام داوری درباره شخصیت ها باید همه جانبه نگر بود ودر تحلیل کارهای آنان باید همه ابعاد وشرایط و زوایا را درنظر گرفت، چه بسا یک سویه نگری، مارا از واقعیت ها ویا حقیقت ها دور سازد.

از امروز به بعد خلأ وجود یار واقعی امام خمینی، رضوان الله تعالی علیه، بیشتر محسوس خواهد بود. اما از کسانی که تنها قدرت را می شناسند و تابع موقعیت های حادث هستند و به تعبیر امیرالمؤمنین علی علیه السلام : « یمیلون مع کل ریح» وحزب باد به شمار می روند ، توقع چندانی نیست. حق محوری تنها از ویژگی های موحّدان آگاه است وبس، امروزه باید به مصالح کلی دنیای اسلام وایران اسلامی توجه خاص نمود.آیت الله هاشمی رفسنجانی وزنه سیاسی بزرگی برای ایران اسلامی بود.
روابط ما با دنیا بیش از هر زمانی باید دیپلماسی محور شود ودر این باره مشی ومنش مرحوم هاشمی رفسنجانی می تواند برای ما راهگشا باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 38708
تاريخ ثبت خبر : 24 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 08:24
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)