| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

داوود مهدوی‌زادگان:


جدی گرفتن اسلام از سوی غرب به دلیل واقعیت انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام مهدوی زادگان در یادداشتی نوشت: اگر امروز جهان اسلام از سوی نظام سلطه غربی، بعد گذشت دهها سال دوباره جدی گرفته می شود، به دلیل واقعیت انقلاب اسلامی است. انقلابی که محصول اسلام انقلابی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و استاد علوم سیاسی حوزه و دانشگاه در یادداشتی در مورد اهمیت و نقش تأثیرگذار انقلاب اسلامی در عرصه جهانی نوشت:

غرب و نظام سلطه بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی تا زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران، جهان اسلام را جدی نگرفته بود، زیرا دو جریان پر نفوذ و حاکم بر اندیشه و عمل مسلمانان منطقه اساساً فاقد توانایی رویارویی با نظام سلطه بود. جریان غربگرا به طور طبیعی نه سد راه بود و نه خود را در حد و اندازه نظام سلطه می پنداشت. این جریان، مبتنی بر فرهنگ پیرو است. چنین فرهنگی هیچ گاه نمی تواند برای فرهنگ مسلط، تهدید باشد، لذا دلیلی برای جدی گرفتن آن وجود ندارد.

جریان اسلام‍‌گرای غیرانقلابی به هر دو وجه محافظه کارانه (اخوانی) و افراطی آن (وهابی و داعشی) نیز به دلیل ساخت محافظه کارانه یا جاهلیت کور، قادر نیستند برابر قدرت‌های غربی مقاومت کنند. چنانکه عملاً این ناتوانی را شاهد بوده ایم. جریان اسلام گرای محافظه کار طی هفتاد سال، در فرایندی از عادی شدن علیرغم اینکه بر شعار "الاسلام هی الحل" (اسلام راه حل است) به دلیل مشی غیرانقلابی آن در تکاپوی ایستادگی و مقاومت برابر نظام سلطه نبود.

به همین خاطر، رهبری جنبش بیداری اسلامی اخیر در جهان عرب را بر عهده نداشت. جریان افراطی وهابی هم آنچنان به گونه ای جاهلانه در نزاع مذهبی غوطه‌ور است که اساساً هیچ التفاتی به سلطه گری غرب بر جهان اسلام ندارد. بلکه نظامیان پیرو این جریان به دلیل تعصب جاهلی شان به سادگی آلت دست قدرت های غربی شده اند. به طوری که اگر حمایت لجستیک آمریکاییان نبود، داعش و نیروهای مشابه آن واقعیت خارجی پیدا نمی‌کردند. بنابراین، طبیعی است که وجود این دو جریان نیز همانند جریان غربگرا، اسباب جدی گرفتن مسلمانان از سوی غربی ها نیستند.

اما اگر امروز جهان اسلام از سوی نظام سلطه غربی، بعد گذشت دهها سال دوباره جدی گرفته می شود، به دلیل واقعیت انقلاب اسلامی است. انقلابی که محصول اسلام انقلابی بود. ایران امروز پس از گذشت چهار دهه به کانون مقاومت برابر سلطه گری‌های غرب تبدیل شده است. ایرانی که روزگاری برای آمریکائیان بدون کمترین هرینه کردی منبع درآمدهای سرشار بود، اکنون به مهم ترین پروژه هزینه بر تبدیل شده است. تمام رییس جمهورهای آمریکا به همراه کابینه شان دغدغه ایران انقلابی را دارند.

غربی‌ها هیچ گاه نهضت مشروطه و نظام استبدادی برآمده از آن را جدی نگرفته بودند، زیرا نهضتی که برای نوشتن قانون اساسی از متن قانون اساسی یک کشور اروپایی الگو برداری می کند، طبیعی است که نتواند فرهنگ سیاسی پیشرو را بر جامعه حاکم کند.

اما اندیشه اسلام انقلابی با نفی فرهنگ پیرو و تغییر آن به فرهنگ پیشرو توانست غربی‌ها را به جدی گرفتن ایران وادار کند، البته طبیعی است که چنین جدی گرفتنی پر هزینه خواهد بود. چنان که جنگ تحمیلی و تحریم بخشی از این هزینه است، لیکن وقتی ثمره آن حفظ استقلال و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و تمدن است؛ پذیرش سختی راه آسان تر می شود. اسلام انقلابی از همان آغاز کار تا به امروز،  بر حفظ استقلال و کمک به کشورهای ضعیف اسلامی، و وحدت اسلامی و نفی جنگ و تجاوز سرزمینی تأکید می‌ورزد و نظام سلطه جهانی دقیقاً به دلیل همین تأکیدات است که ایران انقلابی را جدی گرفته است.

انتهای پیام

کد خبر : 61986
تاريخ ثبت خبر : 21 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:04
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)