| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


جدیدترین شماره ماهنامه خردنامه همشهری منتشر شد

صد و شصت و هفتمین شماره خردنامه با مصاحبه تفصیلی با اصغر طاهرزاده و پرونده ویژه ای در مورد ژان پل سارتر روانه کیوسک های مطبوعاتی کشور شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مجله خردنامه، صد و شصت و هفتمین شماره خردنامه با مصاحبه تفصیلی اصغر طاهرزاده و پرونده ویژه ای در مورد ژان پل سارتر روانه کیوسک های مطبوعاتی کشور شد.

مصاحبه این ماه خردنامه همشهری با اصغر طاهرزاده با عنوان «مبارزه همدلانه» تهیه و تنظیم شده است. طاهرزاده در آخرین رهیافت های فکری اش به عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی می‌اندیشد. وی کتاب آخر خود را با نیز همین نام منتشر کرده است. پروژه فکری او در حال حاضر دستیابی به «زبان» و «عقلانیت» خاصی است که انقلاب اسلامی بدان نیازمند است. خردنامه نظرات طاهرزاده در این مسئله را با تیتر «مبارزه همدلانه» جمع بندی کرده است. عنوانی که به نظر می‌رسد ردیه ای در مقابل «مبارزه مسلحانه» امیرپرویز پوپان و «مبارزه مصلحانه» سعید حجاریان باشد. با این تفاوت که اولی نقشه راه منافقین خلق و دومی نسخه پیچی حجاریان برای احیای اصلاح طلبی بعد از فتنه ۸۸ بود. درحالی که «مبارزه همدلانه» تجویز معلم انقلابی برای  انقلابیون جوان و جبهه مومن به انقلاب در عصر حاضر است.

خردنامه در پرونده ویژه خود به سراغ یک موضوع جنجالی در مورد فیلسوف اگزیستانسیالیست فرانسوی، ژان پل سارتر، رفته و سکانس آخر زندگی سارتر را زیر ذره بین این پرسش قرار داده است که آیا او قبل از مرگش الحاد را کنار گذاشته بود و به «خداناباوری» ناباور شده بود؟

مصاحبه سارتر با دستیارش بنی لوی که در کتابی با عنوان «اکنون امید» به چاپ رسیده و در آن فیلسوف فرانسوی نسبت به برخی از مواضع قبلی خود عقب نشی کرده است؛ محور اصلی این پرونده است. در ادامه اساتید دانشگاه های اروپا و امریکا در مورد این موضوع به بحث و تحلیل پرداخته اند. اندی کلارک استاد فلسفه و متافیزیک دانشگاه ادینبورگ نیز یادداشتی اختصاصی برای خردنامه نوشته است. دکتر مهدی گلشنی، پدر فلسفه علم ایران، نیز در یادداشت کوتاهی به این موضوع پرداخته است.

«وضعیت سنجی عدالت پژوهی» پرونده دیگری است که در آن نجمه کیخا استاد دانشگاه بهشتی در مصاحبه ای جایگاه شناسی عدالت در اندیشه فیلسوفان اسلامی را مورد بررسی قرار داده و احسان خاندوزی استاد دانشگاه علامه طباطبایی به آسیب شناسی نظریه پردازی در حوزه عدالت پرداخته است. در ادامه وضعیت عدالت پژوهی در دنیای لیبرال با بررسی دانشگاه هاروارد و LSE لندن مورد کنکاش قرار گرفته است.

"آیا عرفان با سیاست قابل جمع است؟" این پرسش مرکزی پرونده ای با عنوان «سالک سیاسی» است که در آن ظرفیت های عرفان اسلامی برای ورود در عرصه سیاست در یادداشتی با عنوان «اشرف صناعات» مورد مداقه قرار گرفته و دیدگاه جواد طباطبایی پیرامون این موضوع به سنجه نقد گذاشته شده است.  در ادامه در گفتگوهایی با حجت الاسلام غرویان و دکتر فنایی اشکوری سلوک سیاسی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان جامع سیاست و عرفان در عصر حاضر بررسی شده است.

 آخرین شماره این ماهنامه فکری به سخنرانی یوسف اباذری در انجمن حکمت و فلسفه نیز بی توجه نبوده و در مطلبی با عنوان «نئولیبرالیسم جاده صاف کن فاشیسم» به اظهارات اباذری پرداخته است.

«مکتوبات» آخرین بخش از این شماره خردنامه است.  در این بخش و در قسمت «کتاب ماه» ،‌ کتابی چهار جلدی از مرحوم دکتر محمد مددپور با عنوان «خود آگاهی تاریخی» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده با قلمی نزدیک به نثر مرحوم مددپور، گزارشی از اندیشه های وی در این کتاب را به رشته تحریر در آورده است.

در قسمت «کتاب نامه»، زیست‌نامه فکری میشل فوکو، فیلسوف پست مدرن فرانسوی از دریچه آثارش مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در این مطلب افراد و مکاتبی که بر سیر اندیشه فوکو اثر گزار بوده اند را واکاوی کرده است. نسبت فوکو با فیلسوفان شاخصی چون کانت، نیچه و هایدگر و همین‌طور تاثیرپذیری او از مارکسیسم موشکافی شده در کنار آن به دیدگاه‌های تقابلی وی با مکتب فرانکفورت و مجادلات فلسفی اش با آخرین نماینده این مکتب یعنی یورگن هابرماس نیز توجه شده است.

در آخرین قسمت از این شماره خردنامه ۶ کتاب از جمله آخرین اثر استاد اصغر طاهرزاده با عنوان «عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامی» به طور اجمال معرفی شده است. طاهرزاده در این کتاب به دنبال تبیین زبان و عقلانیت خاص انقلابیون در ادامه مسیر انقلاب است. چیزی که خردنامه از آن به «مبارزه همدلانه» تعبیر کرده است.

«ابزاری به نام هنر» اثر مشترک «آلن دو باتن» و «جان آرمسترانگ» ، و «جهان از منظر ایده‌آلیسم» ، دربردارنده دست نوشته های هگل در دوران اقامتش در شهر ینا، از دیگر کتاب‌های معرفی شده در این قسمت است.

«الهیات ریاضی»، «چرا اخلاق»، و «سرمایه داری مانع عدالت آموزشی» دیگر عناوین معرفی شده در بخش معرفی کتاب این شماره از خردنامه است.

در شماره جدید خردنامه سردبیر تغییر کرده و از این شماره جعفر حسن خانی به جای محمد عبداللهی به عنوان سردبیر خردنامه به فعالیت می پردازد.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 37988
تاريخ ثبت خبر : 12 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:34
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)