| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

رساله دکتری «جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» توسط مختار صالحی نگاشته و سید جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد راهنما و حسین سلیمی و اسفندیار امیدبخش، استادان مشاور این رساله در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم سیاسی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» توسط مختار صالحی نگاشته شده است.

سید جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد راهنما و حسین سلیمی و اسفندیار امیدبخش، استادان مشاور این رساله در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم سیاسی بودند.

چکیده:

برای جهانی‌شدن اقتصاد زمان و مکان خاصی را نمی‌توان مشخص نمود، اما چیزی که باعث گسترش و رشد فرآیند آن گردیده، در هم تنیدگی اقتصاد و بین‌المللی گرایی است.
اقتصاد ذاتا یک موضوع بین‌المللی است و از طرف دیگر بین‌الملل گرایی در سیاست خارجی نیز زمانی توسعه پیدا می‌کند که پایه آن بر اقتصاد بناشده باشد.
با توجه به این دو واقعیت، جهانی‌شدن اقتصاد رشد و تکامل‌ یافته است. در همین راستا مفهوم دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی کشورها همزمان با گسترش جهانی‌شدن به‌ خصوص در شاخص‌های اقتصادی، موردتوجه واقع‌شده است.
سوال اصلی در این رساله این است که آیا در عصر جهانی‌ شدن اقتصاد، دیپلماسی اقتصادی توانسته از نقش محوری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشد.
فرضیه نیز این است که دیپلماسی اقتصادی متاثر از سه چالش، ناسازگاری میان موضوعات سیاسی و اقتصادی، ناسازگاری میان عرصه داخلی و عرصه بین‌المللی و تداوم نقش دولت در اقتصاد که ناشی از تقابل منطق‌های حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با منطق‌های درونی جهانی‌شدن بوده، نتوانسته و نمی‌تواند از نقش محوری در سیاست خارجی برخوردار شود.
برای پاسخ به سوال اصلی از دو روش مصاحبه و آمارهای بین‌المللی اقتصادی استفاده‌ شده است.
انتهای پیام/

کد خبر : 63077
تاريخ ثبت خبر : 5 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:07
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)