| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


جایگاه انسان در نظام هستی از دیدگاه حکمت متعالیه

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «جایگاه انسان در نظام هستی از دیدگاه حکمت متعالیه» توسط سودابه حاجیلو نگاشته و غلامحسین گرامی، استاد راهنما، محمدرضا مصطفی پور استاد مشاور این رساله در دانشگاه معارف اسلامی قم، دانشکده مبانی نظری اسلام، بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «جایگاه انسان در نظام هستی از دیدگاه حکمت متعالیه» توسط  سودابه حاجیلو نگاشته شده است.

غلامحسین گرامی، استاد راهنما، محمدرضا مصطفی پور استاد مشاور این رساله در دانشگاه معارف اسلامی قم، دانشکده مبانی نظری اسلام، بودند.

چکیده:

جایگاه انسان در نظام آفرینش از موضوعات مهم انسان‌شناسی است که پاسخ به آن می‌تواند روشنگر بسیاری از مسائل دیگر این حوزه باشد.
این موضوع را با روش‌های متعدد عقلی، شهودی، تجربی و دینی می‌توان بررسی کرد. تحقیق حاضر تلاش می‌کند این مسئله را از دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی بررسی کرده و پاسخ گوید.
با توجه به این‌که درک پاسخ صدرالمتألهین به سوال یادشده نیازمند فهم مبانی آن است در ابتدا مهم‌ترین مبانی فلسفی بحث، مانند امکان شناخت انسان ، اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری بررسی می‌شود.
بر اساس دیدگاه صدرایی، انسان دارای یک هویت و جایگاه اولیه و تکوینی است و یک جایگاه ثانویه ارادی و اختیاری. بنابراین در این تحقیق ابتدا جایگاه اولیه و تکوینی انسان از دیدگاه حکمت متعالیه بیان می‌شود و معلوم خواهد شد انسان، نقطه پایانی مراتب طبیعت و دارای جامعیت استعدادی است و در ادامه به جایگاه ارادی انسان از دیدگاه حکمت متعالیه و نقش افعال اختیاری انسان در تحقق آن موردبررسی قرار می‌گیرد و روشن می‌شود که انسان دارای رتبه وجودی واحدی نیست.
در پایان نیز به جهت اهمیت انسان کامل ، جایگاه انسان کامل را در نظام هستی از دیدگاه حکمت متعالیه می‌پردازیم.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را ازاینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73014
تاريخ ثبت خبر : 6 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:48
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)