| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علی صدوقی:


جامعه منتظر از شعارزدگی اجتناب می کند

مشاور تربیتی مرکز تخصصی مهدویت(عج) ابراز کرد: این تصور که اول باید جامعه درست شود تا جوان درست شود، اشتباه است. جوان منتظر در پی ‌آن نیست که همه چیز با ساز او کوک باشد؛ جوان منتظر یک بعدی زندگی نمی‌کند و مبنای زندگی اش فقط شعار نیست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، فرهنگ انتظار یک فرهنگ منحصر به فرد است و توانایی بسیاری دارد تا تمامیت اسلام را برای همگان تبیین کند. این فرهنگ که ما از آن به عنوان «فرهنگِ آماده شدن برای ظهور» نام می‌بریم، الزاماتی دارد که برای همگان یکسان است و همه باید خود را برای ظهور و حاکمیت معصوم(عج) آماده کنند. یک منتظر واقعی ابتدا باید روی مبانی اعتقادی خود کار کند، سپس ظرفیت وجودی خود را توسعه دهد یعنی باور کند که مشکلات جزء لاینفک زندگی است. ما در زندگی موانع گوناگونی داریم که باید در مقابل آنها ایستاد. لذا منتظری که نمی‌خواهد با چالشی روبرو شود یا با مشکلی دست و پنجه نرم کند اصولا نفهمیده که رسالت و مأموریت او چیست.

حجت الاسلام صدوقی در بخش اول این گفت گو ضمن تشریح ویژگی های جوان و تطبیق آن با « یک منتظر» به این موضوع اشاره داشت که در این میان شیطان هم بیکار نمی نشیند و وقتی می بیند جریانی در حال شکل‌گیری است و انسان‌هایی در حال تربیت‌شدن هستند که قرار است در مقابل او مقاومت کنند او نیز چالش‌ها و موانع بیشتری را در مسیر این انسان ها قرار می‌دهد تا نتوانند به سرمنزل مقصود برسند. لذا همه باید ظرفیت وجودی خود را توسعه دهند تا بتوانند با این موانع بجنگند. و اینک بخش دوم گفت وگو از نظرتان می گذرد:

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: جوانی که بخواهد زندگی ای منتظرانه داشته باشد باید از بینشی برخوردار باشد که این بینش، هدف، مسیر، موانع و راه عبور از موانع را به او نشان دهد و زمینه‌ای به عنوان «همت بلند» فراهم کند که بتواند مقابل بحران‌ها بایستد، جوانی که ما از آن سخن می‌گوییم باید از ورزیدگی فکری، ورزیدگی روحی و روانی و ورزیدگی درک مهارت‌های اجتماعی برخوردار باشد.

این کارشناس تربیتی مهدویت تصریح کرد: جوان منتظر یک بعدی زندگی نمی‌کند و مبنای زندگی او فقط شعار نیست بلکه با شعور و همه‌جانبه‌نگر زندگی می‌کند و در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دنبال انجام وظیفه خود است. او به دنبال آن نیست که همه چیز با ساز او کوک شود. بلکه چنین می‌اندیشد که من باید در هر شرایطی به شکل مستمر در جهت اصلاح و ارتقای خود و دیگران گام بردارم.

صدوقی خاطرنشان کرد: اگر تصور می‌کنیم که اول باید جامعه درست شود تا جوان درست شود، بهتر است کمی تامل کنیم ما نمی‌‌گوییم این تصور کاملا اشتباه است اما حرف تام و تمامی هم نیست. جوان اگر بینش ِاعتقاد درستی داشته باشد و ظرفیت وجودی او ارتقا پیدا یافته و اهل برنامه‌ریزی و زندگی هدفمند باشد، در هر شرایط و موقعیتی که قرار بگیرد رسالت خود را فراموش نمی‌کند. بلکه حتی در اوج بحران ناامنی نیز در جهت اجرای رسالت خود تلاش می‌کند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: چنین جوانی، در رفاه باشد یا در اوج نابسامانی، در بهترین یا بدترین شرایط، به هیچ عنوان هویت و رسالت خود را فراموش نمی کند. ما مسئولان جامعه باید به دنبال تربیت چنین افرادی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بزرگترین چالش امروز ما که (مسئولان از رسالت خود در رابطه با آن غافل شده اند) این است که برخی تصور می کنند اگر تنها رفاه در جامعه حاکم شود همه مشکلات حل می شود، در حالی که اینگونه نیست. رفاه مهم است اما اگر رفاه هم محقق شود ولی شهروندان و افراد جامعه توامندی و بینش شان درست نشده باشد ما تازه تبدیل می شویم به شهروندانی مانند برخی شهروندان غربی که همه امکانات رفاهی برایشان مهیا هست اما از بی هویتی در رنج اند. زندگی برای آنها فقط اقتصاد است و با یک نگاه حیوانی به زندگی می نگرند.

مدرس و محقق مهدوی گفت: ما در هر وضعیتی که هستیم چه رفاهی، چه بحرانی، چه جنگ و چه صلح، به یاد داشته باشیم و (مسئولان به خاطر داشته باشند) که باید برای تربیت نیروی انسانی جوان فکر کنند. جوان اگر از نظر فکری، از نظر ظرفیت روحی و برنامه ریزی و طراحی در زندگی، فربه شود، می تواند کمبودها را جبران کند. نابسامانی ها را به سامان برساند و شرایط ناامن را به امنیت تبدیل کرده و بسترهای لازم را هم برای خود و هم برای جامعه فراهم کند تا ظهور اتفاق بیفتد.

صدوقی تصریح کرد: چنین فردی است که می تواند در هر موقعیتی آن رسالت خود را فراموش نکرده و محکم و استوار بایستد. قران کریم نیز می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم؛ پیامبر و افرادی که همراه او هستند کسانی هستند که در مقابل کفر محکم و استوار می ایستند و در برابر نیروهای ارزشی متواضع و فروتن هستند».

وی در پایان خاطرنشان کرد: این که من چه زمانی متواضع باشم و چه زمانی سرسختانه در مقابل دشمن بایستم به یک بینش نیاز دارد و جوانی این بینش را پیدا می کند که رویش خوبی از درون داشته باشد. مبانی لازم را دریافت کرده و ظرفیت وجودی گسترده ای داشته باشد تا بتواند در متن زندگی، هویت ارزشی خود را به عنوان یک سرباز امام زمان(عج) آشکار کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 39172
تاريخ ثبت خبر : 28 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:17
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)