| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با حضور پایا و آیت‌اللهی؛


ثبت نام درس‌گفتگوی مجازی «ساختار علم و دین» آغاز شد

درس‌گفتگوی مجازی «ساختار علم و دین» از 5 خرداد با تدریس علی پایا و حمیدرضا آیت اللهی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، درس‌گفتگوی مجازی «ساختار علم و دین» از ۵ خرداد با تدریس علی پایا و حمیدرضا آیت اللهی آغاز می شود.

این درس‌گفتار شامل ۳ جلسه گفتگو است که در محل دانشگاه شریف برگزار می شود.

نگاه بنیادین و فلسفی ما به علم و دین و نسبت این دو یکی از مهم ترین مسائل و مبناهایی است که سازنده افق ها و ساختار و رویکرد دانشگاه ماست. در این درس-گفتگو اساتید نظریاتشان را در رابطه با چیستی علم و دین ارائه کرده و به بحث راجع به رابطه این دو پرداخته و از سوی دیگر با تحلیل های مختلف در باب نسبت علم و دین، دانشگاهی که برساخته از این نگاه های فلسفی است را تصویر می کنند و این نهادهای دانش را سنجش می نمایند.

به عبارت بهتر پاسخ به سوال«کدام دانشگاه؟» به روشنی به سوال هایی نظیر «علم چیست؟»، «رابطه علم و دین یا علم و فلسفه چیست؟» گره می خورد. چراکه در هر صورت دانشگاه، دانش-گاه است و پرسش از ابعاد مختلف چیستی دانش به وجهی ساختن دانشگاه ایده آل است

علم در یک نگاه اولیه به گزاره­ هایی اطلاق می شود که می توانند واقعیت را توصیف کنند. نظیر «آب در در سطح دریا در دمای ۱۰۰ درجه جوش می آید». اما پیشرفت های فلسفه علم قرن اخیر در رابطه با این نگاه سوالات مهمی را طرح کرده است. برای نمونه، اگر چنین استحکامی برای نظرات علمی وجود دارد، دلیل ابطلال نظریات یا تکمیل آنها چیست؟ آیا پیش فرضهای دانشمند یا عوامل اجتماعی هم می توانند در شکل گیری این نظریات علمی نقش ایفا کنند؟ نقش نظام ارزشی و باورهای دانشمند در نظریات علمی چیست؟

در این درس گفتگو از یک سو نگاهی وجود دارد که علم را توصیف واقعیت می داند و گرچه قائل به نقش کمرنگی برای سایر عوامل است، ولی همچنان آن را دارای خصلت مهم جهانشمولی می پندارد. از سوی دیگر در این گفتگو نگاهی حضور دارد که علاوه بر پررنگ شمرده پیش فرض ها در شکل گیری علم، به تاثیر عوامل محیطی و مکانی و زمانی نقش جدی ای داده و با این چشم انداز به علم می اندیشد.

به شرکت کنندگان در درس‌گفتگوی مجازی «ساختار علم و دین» گواهی پایان دوره تعلق می گیرد و هزینه دوره مجازی این درس‌گفتار ۴۵ هزار تومان است.
انتهای پیام/

کد خبر : 45953
تاريخ ثبت خبر : 16 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:31
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)