| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی موسسه آموزشی عالی علوم انسانی؛


تولید علوم انسانی اسلامی در موسسه آموزشی عالی علوم انسانی

«موسسه آموزشی عالی علوم انسانی» با آموزش علوم انسانی و معارف غنی اسلامی زمینه های لازم را برای نظریه پردازی و تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علوم انسانی رایج به دلیل کاستی های اساسی که در نگرش به هستی و انسان دارد، نیازمند تحول و نوآفرینی است و بدون تردید، اسلام با جهان بینی و معارف ژرف و ناب خود می تواند مبانی این نوآفرینی را فراهم آورد؛ امری که خود پایه گذار پدیدآیی تمدن عظیم اسلامی در جهان است. جامعه المصطفی(ص) العالمیه به عنوان نهادی برخاسته از مکتب اسلام ناب محمدی (ص)، در جستجوی ایفای نقشی محوری در نوآفرینی علوم انسانی و تمدن سازی نوین اسلامی است. این نهاد عظیم علمی با تاسیس «موسسه آموزشی عالی علوم انسانی» کوشیده است تا ضمن آموزش علوم انسانی و معارف غنی اسلامی به طلاب و دانش پژوهان از نقاط مختلف جهان، زمینه های لازم را برای نظریه پردازی و تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی فراهم آورد.

ریاست  جامعه المصطفی(ص)  به عهده آیت الله علیرضا اعرافی و محمدعلی حاجی‌ده آبادی هم رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی است. آیت الله اعرافی در اهمیت جایگاه علوم انسانی در بخشی از سخنان خود در دیدار با شورای موسسه آموزش عالی علوم انسانی گفته بود: «علوم انسانی، نرم افزار مدیریت جهان امروز است.»

اهداف کلی موسسه آموزشی عالی علوم انسانی به این شرح اعلام شده است:  

   ایجاد زمینه تحول بنیادین در علوم انسانی بر مبنای جهان بینی و معارف اسلامی،  فراهم نمودن شرایط بهره گیری از داده های دینی در علوم انسانی، بهره گیری از تجارب بشری و روش ها و ابزارهای پیشرفته در تبیین و تبلیغ دین، تربیت پژوهشگرانی که توانایی تحلیل مسائل فرهنگی و تبلیغی از دیدگاه اسلام را کسب کرده و قدرت نوآوری در آنها به وجود آمده باشد.

همچنین فراهم نمودن زمینه کارآمدی روضانیت در عرصه های مختلف تبلیغی، تعلیمی، تربیتی، تحقیقی و مدیریتی بویژه در عرصه بین الملل و تحقق ضوزه کارآمد، متناسب با رسالت عظیم آن در قبال جهان کنونی. و در نهایت ضرور مقتدرانه و عالمانه دین و باورهای دینی در محافل علمی و آکادمیک جهانی.

موسسه آموزشی عالی علوم انسانی همچنین دارای سه معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تربیتی است.

معاونت آموزشی

  برنامه ریزی و اداره کلیه امور آموزشی موسسه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، پیگیری قوانین مصوب آموزشی، پیگیری امور مربوط به گسترش رشته های تحصیلی و مقاطع تحصیلات تکمیلی و بهبود کمی و کیفی فرآیند آموزشی موسسه در راستای اهداف بلندمدت آن از مهم ترین وظایف این معاونت به شمار می آید.

معاونت پژوهش

موسسه آموزش عالی علوم انسانی، همواره با اهتمام به آموزش پژوهش محور به تولید دانش و اندیشه سازی توجه داشته است چنان که بخشی از توان استادان، طلاب و دانش آموختگان معطوف به آن می شود. نتیجه این تلاش انبوهی از فعالیت های متنوع پژوهشی است که به همت پژوهشگران موسسه انجام می شود و رهاورد آن، تدوین و انتشار دهها عنوان کتاب، پایان نامه، مقاله و برگزاری نشست های متعدد علمی بوده است.

معاونت فرهنگی تربیتی

موسسه آموزش عالی علوم انسانی، آموزش در کنار پرورش اخلاق را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و برای تربیت و تهذیب اخلاقی طلاب در راهبرد آموزشی نیز اهمیت بسزایی قائل است و بنابراین با توجه به ابعاد گسترده فرهنگ و تربیت، مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و تربیتی برای دانش پژوهان موسسه، خانواده ها و فرزندان آنها تدارک دیده شده است.

این موسسه دارای ۱۰ گروه علمی است که هر کدام از گروه ها دارای اهداف، دروس و مقاطع مختلف تحصیلی هستند که در ادامه به طور اجمالی معرفی می شوند.

گروه اخلاق

پیدایش اخلاق اسلامی به عنوان رشته ای علمی از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی است و طراحی این رشته در راستای تحول معرفتی و اخلاقی در دانش پژوهان و نیز تولید اندیشه در راستای نیازهای امروزه جوامع بشری به ویژه جوامع اسلامی است. طراحی این رشته به گونه ای است که که دانش پژوهان علاوه بر تسلط کافی بر مباحث اخلاق نظری، بر حسب گرایش و سلیقه خود و البته به لحاظ نیازهای اجتماعی در حوزه اخلاق کاربردی نیز صاحب نظر شوند.

گروه اقتصاد

با پیدایش انقلاب اسلامی توجه به علم اقتصاد با تاکید بر نقد دانش اقتصاد معاصر و تولید علم اقتصاد اسلامی رشد و شتاب بیشتری یافته است به گونه ای که امروزه نظریه پردازان قابل توجهی در حوزه های اقتصاد اسلامی نظیر بانکداری، بازارهای مالی، توسعه و پیشرفت و … توانسته اند نظریه های برگرفته از آموزه های اسلامی را در مجامع علمی کشورهای مختلف عرضه نمایند. طراحی رشته «اقتصاد و مطالعات اسلامی» گامی مهم در جهت تحقق این اهداف به شمار می آید.

گروه تبلیغ و ارتباطات

جامعه المصطفی(ص) العالمیه که ثمره معرفتی انقلاب اسلامی برای جهان معاصر است، رشته تبلیغ و ارتباطات اسلامی را به عنوان یکی از شاخه های دانشی خود و با هدف دستیابی به فنون تبلیغی و ارتباطی موثر، برای دانش پژوهان و مبلغان ارائه نموده است تا از این رهگذر افق جدیدی را در تحولات عمیق تبلیغ و اربتاطات در جهان معاصر بگشاید.

گروه روانشناسی

امروزه دانش روانشناسی شاخه های فراوانی یافته و تعامل بسیاری با دیگر حوزه های معرفتی و دانشی و نیز نقش مهمی در مدیریت جوامع دارد. پس از انقلاب اسلامی ایران زمینه های شکل گیری روانشناسی اسلامی مبتنی بر مبانی اسلامی و با استفاده از متدلوژی های علمی فراهم آمده و زمینه تاسیس رشته مطالعات اسلامی و روان شناسی را بوجود آورده است.

گروه مطالعات اجتماعی

مطالعات اجتماعی از جمله دانش های نوپدیدی است که کاربردهای فراوانی در ساماندهی و مدیریت جوامع بشری دارد. از این رو تاسیس رشته اسلام و مطالعات اجتماعی، گامی در راستای ایفای نقش جامعه المصطفی(ص) العالمیه در تحول معرفتی و رفتارهای جهان معاصر است.

گروه علوم تربیتی

از آنجایی که فلسفه بعثت و ارسال پیامبران الهی تعلیم و تربیت انسان هاست؛ اطلاع از دانش علوم تربیتی می تواند در ترویج معارف و دستیابی به اهداف عالیه اسلامی موثر باشد، لذا با بهره گیری از معارف غنی اسلامی می توان در نقد علوم تربیتی رایج و ارائه دانش های تربیتی از منظر اسلامی همت گماشت.

گروه حقوق

تبیین نظام حقوقی اسلام با یهره گیری از فقه – با جامعیتی که دارد – و نیز فلسفه و جهان بینی اسلامی، یکی از مهمترین اهداف شکل گیری رشته «مطالعات اسلامی و حقوق» است تا از این منظر بر چالش های ناشی از حاکمیت اندیشه های سکولار بر حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژه حقوق فائق آییم.

گروه علوم سیاسی

با پیروزی انقلاب اسلامی اندیشه پیوند دین و سیاست که سالهای طولانی به محاق رفته بود و یا غیر ممکن تلقی می شد، مجددا احیا گردیده و از این رو زمینه های پدیدآیی دانش های سیاسی بر پایه مطالعات اسلامی را فراهم آورده است. از آنجایی که اسلام برای اداره جامعه، برنام حکومتی دارد؛ لذا راه اندازی رشته مطالعات اسلامی و علوم سیاسی» دریچه ای به سوی شناخت دقیق نظام حکومتی اسلام تلقی می شود.

گروه مدیریت

اداره سازمان مستلزم بهره گیری از دانش های مدیریتی است. علمی که عهده دار طراحی، برنامه ریزی و ساماندهی سازمان های خرد و کلان است. بدیهی است که این مهم بر مبانی معرفتی و فلسفی ویژه استوار است. مطالعات اسلامی در حوزه های دانش مدیریت، پس از انقلاب اسلامی نمود بیشتری یافته است به گونه ای که می توان از دانش مدیریت اسلامی سخن به میان آورد.

گروه مبانی اندیشه اسلامی

موسسه آموزش عالی علوم انسانی به منظور تقویت دیدگاه های معرفت دینی از طریق سازماندهی فرآیندها و محتوای آموزشی در عرصه های مرتبط با علوم انسانی، اقدام به تاسیس گروه مبانی اندیشه اسلامی نموده است تا به شکل فرابخشی اقدام به برنامه ریزی در تمام رشته های حاضر نموده و پس از بازخوردگیری اقدام به تکمیل و اصلاح فرآیندها و محتواهای آموزشی نماید.

آنچه که گفته شد نگاهی کوتاه به ساختار کنونی موسسه آموزش عالی علوم انسانی بود که با هدف معرفی اجمالی و کوتاه معاونت های پژوهشی و گروه های علمی صورت گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر : 39679
تاريخ ثبت خبر : 5 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)