| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم:


تولید علوم انسانی اسلامی اعتقاد می خواهد نه شعار و درگیری لفظی

حجت الاسلام دکتر حسین بستان گفت: تحول در علوم انسانی دستورالعملی و بخشنامه ای نیست. باید بحث های شعاری و درگیری های لفظی را کنار بگذاریم. کسانی که اعتقاد به اسلامی سازی دارند، بیایند و بر اساس باور و مدلی که برای اسلامی سازی دارند، بحث تحول را پیش ببرند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان، عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم در مورد مساله تحول در علوم انسانی و ضرورت تحقق آن اظهار کرد: موضوع تحول در علوم انسانی از چند مولفه اساسی تشکیل شده است. وقتی که به این مولفه ها توجه می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از آنها درونی است و امری نیست که کسی بخواهد به قول معروف یک شبه آن را طراحی کند.

وی با بیان اینکه تحول در گستره علوم انسانی مفهوم وسیعی دارد، تصریح کرد: اسلامی شدن علوم انسانی یا همان علوم انسانی اسلامی از مسائل مهم محسوب می شود. البته حتی اگر قائل به اسلامی شدن نباشیم مولفه های دیگر تحول جای خودش هست، غیر اسلامی سازی بحث بومی سازی، روزآمد سازی و غنی سازی هم هست، بنابراین، حتی اگر در اسلامی شدن توافق نداشته باشیم کمتر کسی هست که در مورد روزآمدسازی این دانش نظری، مخالفتی داشته باشد.

بستان بیان کرد: علم در حال پیشرفت است و ما باید متخصصان را تربیت کنیم تا با رویکردهایی که در سطح جهان مطرح می شود بتوانند اندیشه خود را مطرح کنند، اگر صحبت از تحول می شود علت آن است که بتوانیم جریان پویا در جامعه ایجاد کنیم که توان تفکر علمی را داشته باشد، سخن بگوید و عمل کند و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه بتوانیم به طور اصولی در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید خود دست اندرکاران اصلی این علوم، که اساتید حوزوی و دانشگاهی هستند، وارد گود شوند. تحول در علوم انسانی دستورالعملی و بخشنامه ای نیست. باید بحث های شعاری و درگیری های لفظی را کنار بگذاریم. کسانی که اعتقاد به اسلامی سازی دارند، بیایند و بر اساس باور و مدلی که برای اسلامی سازی دارند، بحث تحول را پیش ببرند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به جای پرداختن به مباحث حاشیه ای هر محقق باید در رشته ای که مشغول فعالیت است، دست به اقدام مفیدی بزند. نوشتن و قلم زدن و تقابل ایده ها است که سبب می شود یک جامعه علمی رشد و حرکت داشته باشد. حاشیه سازی ها همواره سبب شده است تا از اصل مساله منحرف شویم، در حالی که مساله تحول در علوم انسانی موضوعی است که به ریشه های جامعه متصل است و می تواند فکر و اندیشه و آینده یک جامعه را بسازد.

وی نگارش کتاب و مقاله را در این باره موثر دانست و خاطرنشان کرد: بیان نظریات هر محقق در قاب کتاب و مقاله می تواند اندیشه را به حرکت در آورد. وقتی جریان علمی قلم محور باشد، قطعاً فضای گفتگوی علمی منسجم تر شکل می گیرد، چرا که افراد و محققان در مقام بررسی و نقد نگاشته های یکدیگر بر می آیند.

انتهای پیام/

کد خبر : 43458
تاريخ ثبت خبر : 22 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:54
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)