| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمد صادق کوشکی:


تولید علم داخلی پیش زمینه تحقق «حمایت از کالای ایرانی»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تولید کالای با کیفیت که دارای قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد، نیازمند تولید علوم کاربردی مرتبط در گام اول است و این علوم نیز باید تولید داخل باشند و نمی توان از علوم وارداتی استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسایل سیاسی در مورد شعار امسال ـ حمایت از کالای ایرانی ـ ، اظهارداشت: تولید و کالای داخلی زمانی می تواند نظر و سلیقه مشتریان داخلی و بعد خریداران خارجی را جلب کند که این کالاها از کیفیت و ویژگی های مناسبی برخوردار باشد تا بتواند با رقبای خارجی رقابت کند و حتی از آنان سبقت بگیرد.

رونق تولیدات علمی داخلی لازمه رشد کیفی کالای ایرانی

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این ویژگی های خاص باید تحقیقات و تولیدات علمی داخلی رونق بگیرد، گفت: تولید داخل اگر صرفا در داخل فروش رود و امکان صادرات نداشته باشد، بازهم مزیت خاصی ندارد و زمانی می توان اشتغال و رفاه مناسب را در سایه تولید داخلی ایجاد کرد که علاوه بر تامین نیاز داخل، مشتریان خارجی نیز داشته باشیم.

کوشکی با بیان اینکه اگر بنا داریم کالایی با ویژگی های برتر و مناسب و قیمت خوب ارائه کنیم، باید در حوزه های مختلف، تحقیقات علمی داشته باشیم، تصریح کرد: این تحقیقات در حوزه هایی مانند مدیریت نیروی انسانی و انگیزش آنها و … در حیطه علوم انسانی است و در حوزه هایی مانند مواد اولیه، صنعت،  بازاریابی و … در شاخه های دیگر علوم دسته بندی می شود.

حمایت از کالای ایرانی با اصرار و اجبار محقق نمی شود!!

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه تا علم و فناوری های لازم تولید نشود، کالای تولید داخل کیفیت لازم را نخواهد داشت، گفت: با اصرار و اجبار نمی توان از مردم خواست که کالای تولید داخل را مصرف کنند زیرا بهترین مدل برای حمایت از تولید کالای ایرانی، ایجاد بستر مناسب برای تولید علوم کاربردی است تا بتوانیم کالای با کیفیت و دارای قدرت رقابت تولید کنیم.

وی اضافه کرد: تولید کالای با کیفیت که دارای قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد، نیازمند تولید علوم کاربردی مرتبط در گام اول است و این علوم نیز باید تولید داخل باشند و نمی توان از علوم وارداتی استفاده کرد.

آثار حمایت از تولید و کالای داخلی بر تحقق الگوی اسلامی و ایرانی

کوشکی در پاسخ به این سوال که حمایت از تولید و کالای داخلی، در تحقق الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت چه میزان تاثیرگذار است، افزود: الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، طرح جامع و پیشرفته ای است که بنا دارد پاسخگوی تمام نیازهای یک ایرانی در جغرافیای این کشور باشد.

وی اضافه کرد: این انسان دارای نیازهایی در زمینه های طبیعی و مادی است که برای پاسخگویی به این نیازها، براساس الگوهای دینی، تولید کالای با کیفیت و استاندارد داخلی اهمیت پیدا می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر در این الگو برای رفع نیازهای انسانی از جمله نیازهای طبیعی و چگونگی تولید چاره اندیشی نشود، الگویی مناسب نخواهد بود، تصریح کرد: الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت باید هم برای رفع نیازهای فرهنگی، معنوی و فکری انسان و هم برای رفع نیازهای مادی و طبیعی برنامه ریزی داشته باشد که در این صورت برای رفع نیازهای طبیعی، تولید کالاهای با کیفیت در داخل مطرح می شود.

پاسخگویی به تمام نیازهای مردم در داخل لازمه تمدن نوین اسلامی است

وی با بیان اینکه برای تحقق تمدن نوین اسلامی نیز حمایت از تولید داخلی بسیار با اهمیت است، افزود: تمدن به معنای جایی است که انسان ها به خواسته ها و نیازهای خود دست پیدا می کنند و برای تحقق این تمدن باید بتوانیم نیازهای طبیعی و مادی مردم را خود تولید و رفع کنیم زیرا کشوری که بتواند نیازهای مردم خود را برطرف کند، متمدن است و کشوری که نیازهای مردم را از خارج وارد کند، هیچگاه متمدن نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 65976
تاريخ ثبت خبر : 27 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:42
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)