| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

عیسی مسترحمی تشریح کرد:


توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مجریان کنگره قرآن و علوم انسانی

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با اشاره به دیدار اعضای این کنگره با رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشریح توصیه‌های معظم‌له به مجریان این کنگره پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی گفت: اعضای کنگره قرآن و علوم انسانی از مدت‌ها قبل مسئله دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی را دنبال می‌کردند تا خدمت ایشان برسیم و از رهنمودهای حکیمانه رهبری بهره‌مند شویم.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه ایشان با این درخواست ملاقات موافقت فرمودند و هفته گذشته(اوایل خردادماه) ۴۰ تن از استادان حوزه و جمعی از اعضای شورای سیاست‌گذاری کنگره و نهادهای همکار در حوزه و دانشگاه و کمیته علمی و اجرایی خدمت ایشان رسیدیم.

مسترحمی با بیان اینکه پذیرش ملاقات با اعضای کنگره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نشانه اهتمام و توجه ایشان به این مقوله است عنوان کرد: در ابتدای این دیدار، آیت‌الله اعرافی، رئیس جامعه المصطفی(ص) و مدیر حوزه‌های علمیه گزارشی از روند فعالیت‌های حوزه و المصطفی(ص) در زمینه قرآن و علوم انسانی ارایه داد سپس حجت‌الاسلام  والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره گزارشی از روند فعالیت این کنگره ارائه کرد و در نهایت همگان از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره‌مند شدند.

مسترحمی ادامه داد: آیت‌الله اعرافی با اشاره به فعالیت‌های جامعه المصطفی(ص) در زمینه قرآن و علوم انسانی به ایجاد بیش از ده رشته بینارشته‌ای قرآن و علوم در جامعه المصطفی(ص) اشاره کرد و آن را گامی در جهت نهادینه کردن فرهنگ توجه به مطالعات قرآن و علوم برشمرد.

مسترحمی تصریح کرد: المصطفی(ص) هم‌اکنون بیش از ده رشته مرتبط با علوم و قرآن از جمله قرآن و علوم تربیتی، قرآن و مدیریت، قرآن و اقتصاد، قرآن و علوم اجتماعی، قرآن و حقوق، قرآن و نجوم، قرآن و سیاست، قرآن و روان‌شناسی، قرآن و تاریخ و نیز قرآن و بهداشت و سلامت در حال تدریس است و یا در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: برخی از این رشته‌ها در مقطع سطح سه یا فوق لیسانس و برخی رشته‌ها نیز در مقطع دکتری و یا سطح چهار دانش‌پژوه پذیرش کرده و بعضا فارغ‌التحصیل نیز شده‌اند.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی گفت: همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی به ارائه گزارشی از کنگره پرداخت و به فراخوان کنگره از سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت که تاکنون ۹۰۰ چکیده مقاله از داخل و کشورهای متعدد خارجی به دبیرخانه ارسال شده است.

مسترحمی اظهار کرد: دبیر علمی این کنگره همچنین به دریافت ۳۰۰ اصل مقاله علمی ـ پژوهشی از میان ۹۰۰ چکیده مقاله و همکاری ۳۰ مرکز در برپایی این کنگره مشتمل بر نهادهای حوزوی و دانشگاهی و تولید ۲۳ جلد اثر مرتبط با کنگره اشاره کرد.

دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این دیدار اشاره کرد و گفت: یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب، دقت در فرایند برگزاری کنگره و به خصوص توجه به کیفیت آثار دریافتی بود و ایشان معتقد بودند حتی اگر کنگره با تاخیر برگزار شود و آثار با کیفیت بیشتر دریافت شود بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه رهبری همواره در سالیان اخیر بر بحث علوم انسانی و قرآن تمرکز داشته و حوزه را متولی اصلی پرداختن به این مسئله معرفی کرده‌اند  ادامه داد: ایشان در این دیدار به اهمیت علوم انسانی به عنوان نرم‌افزار مدیریت، اقتصاد و فرهنگ و سیاست جامعه اشاره و فرمودند که این کنگره یک طرف مرتبط با قرآن کریم به عنوان کلام خداوند متعال و برترین کلام و از طرف دیگر مرتبط با بحث انسان و علوم انسانی است که بسیار اهمیت دارد بنابراین دقت در کیفیت بخشی و محتوا در این کنگره باید مورد توجه قرار گیرد.

مسترحمی افزود: یکی دیگر از تاکیدات رهبر معظم انقلاب، پرهیز از موازی کاری در برپایی چنین همایشاتی بود؛ ایشان تاکید داشتند که با توجه به اهتمام برخی مراکز دیگر در پرداختن به بحث قرآن و علوم انسانی شما با این مجموعه‌ها از جمله مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت  همکاری داشته باشید که البته همان طور که در گزارش دبیر علمی محضر ایشان بیان شد هم اکنون ما با ۳۰ مرکز در برپایی این کنگره همکاری داریم.

دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی گفت: یکی دیگر از تاکیدات رهبری، بحث توجه به بعد بین‌المللی کنگره بود که ایشان توصیه فرمودند تا این بعد مورد توجه باشد و از نظرات صاحب‌نظران و متفکران عرب و مسلمان در کشورهای مختلف اسلامی و حتی غیراسلامی  استفاده شود.

مسترحمی با اشاره به تاکید رهبری بر کیفیت آثار ادامه داد: ایشان توصیه فرمودند که اگر تعداد مقالات حتی کم هم باشد ولی از دل آن آثار و نظرات مفید و قابل توجه بیرون بیاید کنگره گام خوبی در این زمینه برداشته است.

وی افزود: یکی دیگر از توصیه‌های معظم‌له استفاده از بدنه نخبگانی حوزه به ویژه نخبگان جوان و فضلا و اساتید جوان حوزه بود که خوشبختانه کنگره در این زمینه موفق شده تا حجم زیادی از آثار خود را از فضلای سطح سه و چهار و استادان حوزه دریافت کند.

وی به زمان برپایی این کنگره نیز اشاره کرد و افزود: این کنگره ۹ آذرماه سال جاری با حضور شخصیت‌های دانشگاهی و حوزوی در قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 47344
تاريخ ثبت خبر : 6 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:37
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)