| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


توسعه مدل‌سازی قدرت بازار

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «توسعه مدل‌سازی قدرت بازار» توسط سعید سالارخیلی نگاشته و اصغر اکبری فرود، استاد راهنما و رضا کی‌پور، استاد مشاور این رساله در دانشگاه سمنان بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «توسعه مدل‌سازی قدرت بازار» توسط سعید سالارخیلی نگاشته شده است.

اصغر اکبری فرود، استاد راهنما و رضا کی‌پور، استاد مشاور این رساله در دانشگاه سمنان بودند.

چکیده

به واسطه ساختار چندقطبی (oligopoly) بازارهای برق، شرکتهای تولیدی ممکن است با بکارگیری راهبرد های پیشنهاد قیمت مثل احتکار ظرفیت، دست به اعمال قدرت بازار بزنند. اینکار قیمت بازار را بالاتر و میزان تولید بازار را کمتر می‌کند. تا به حال بررسی های فراوانی در مورد احتکار ظرفیت انجام شده اما سه مسئله احتیاج به بررسی های بیشتری دارند:

۱- تاثیر حساسیت تقاضا بر روی احتکار ظرفیت احتیاج به مطالعه بیشتری دارد.

۲- ارتباط بین احتکار ظرفیت و احتکار ظرفیت تا به حال مدل نشده است.

۳- تاثیر قرارداد قراردادهای آینده بر احتکار ظرفیت تا به حال بررسی نشده است.در این پروژه احتکار ظرفیت در یک بازاربرق چندقطبی که همه شرکت‌های تولیدی در مدل Cournot و تعادل تابع عرضه (SFE) پیشنهاد قیمت می‌دهند، تحلیل می‌شود و شاخص احتکار ظرفیت، شاخص انحراف ظرفیت و شاخص انحراف قیمت فرموله می‌شوند.

مشخص شد که حساسیت تقاضا می‌تواند احتکار ظرفیت شرکت‌های تولیدی در بازار را به مقدار قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. توانایی بالقوه بازار برای احتکار ظرفیت بوسیله شاخص DWI (Distortion-Withheld Index) که در این پروژه پیشنهاد شده، اندازه گیری می‌شود.

به منظور بررسی ارتباط بین بازارهای لحظه ای و آینده بازار برق مدل شده با مدلهای Cournot و SFE توسعه داده شده اند تا بازارهای آینده را شامل شوند. به این منظور یک بازار دو تسویه ای در نظر گرفته شده است. یافته های این پروژه برای پایش و کاهش قدرت بازار مفید است.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این رساله را ازdocument(7) ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 77468
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:16
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)