| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:


توجه به علوم انسانی؛ شرط تحقق اقتصاد مقاومتی

مخبردزفولی با بیان اینکه توجه به علوم پایه و علوم انسانی شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: این تصور رایج که عده ای به غلط معتقدند فعالیت دانشگاه صرفاً در انتشار مقالات علمی و پژوهشی خلاصه می شود، جفای به دانشگاه است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، هم‌اندیشی علمی تخصصی ارتباط دانشگاه و صنعت در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بنابراین گزارش، «محمدرضا مخبر دزفولی» در این هم‌اندیشی طی سخنانی گفت: موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه منحصر به تقویت کارخانه‌ها و فناوری‌های پیشرو نبوده در کنار این‌ها باید به تقویت و توسعه کشاورزی، غذا، دارو و … توجه داشته باشیم تا با رفع مشکلات روز مسیر زندگی سالم و مطلوب را برای مردم فراهم کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این تصور رایج که عده‌ای به‌غلط معتقدند فعالیت دانشگاه صرفاً در انتشار مقالات علمی و پژوهشی خلاصه می‌شود، جفای به دانشگاه است؛ حال‌آنکه بسیاری از پیشرفت‌های فناورانه کشور نتیجه فعالیت‌های دانشگاهیان بوده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه از ابتدای انقلاب تاکنون تمامی تلاش خود را در جهت پیشرفت متمرکز داده و ورود کشور به عرصه‌هایی چون نانوتکنولوژی، زیست‌فناوری، پزشکی و ایجاد قدرت بازدارندگی کشور در صنایع دفاعی و موشکی و نیز بسیاری از عرصه‌های اقتدار آفرین از قبیل سدسازی، توسعه سلول‌های بنیادین در درمان بیماری‌ها و پیوند و … همگی مدیون فعالیت‌های دانشگاهی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران بیان کرد: بااین‌حال کماکان ظرفیت‌های بسیاری پیش روی دانشمندان و دانشگاهیان ما وجود دارد که بایستی به آن پرداخته شود.

مخبر دزفولی گفت: هنوز در کشور سازوکار مدیریت و هدایت تقاضا برای استفاده از گنجینه بزرگ علمی موجود به‌درستی طراحی نشده است که به همین دلیل برخی تولیدات علمی داخل که قابلیت رقابت با نمونه‌ای خارجی دارند از حمایت لازم برخوردار نمی‌شوند و متولیان صنعتی ما به خرید نمونه خارجی اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما باید برای بخش تقاضا سازوکاری را طراحی کنیم که به دنبال آن‌وقتی کالای باکیفیت و مشابه خارجی توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما تولید شد، خرید نمونه خارجی آن ممنوع باشد و از این طریق از محصول دانش‌بنیان داخلی حمایت شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در حال حاضر سهم دانشگاه‌های ما از تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها این مقدار می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

وی تأکید کرد: با نهایی سازی آمایش سرزمینی ارتباط میان صنعت و دانشگاه نهادینه می‌شود و مأموریت بخشی به دانشگاه‌ها سامان می‌یابد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بایستی با بازنگری و روزآمدسازی آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی در کنار توجه فعلی به تولید مقالات دانشگاهی، برنامه‌های کلان و تحول‌آفرین با ضریب تشویقی بیشتری موردحمایت قرار گیرند که این مسئله در دستور جلسات آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی گفت: رقابت در مرزهای دانش و تقویت جایگاه رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی از دیگر مسائلی است که بایستی بدان توجه داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: کشور ما ناگزیر به ورود در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان است و با توجه به شرایط‌ بخش‌های گوناگون کشور بایستی دانش‌پایه اداره شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه دانشگاه در خط مقدم قرار دارد که بازنگری و ارزیابی سند نقشه جامع علمی کشور نیز در راستای همین مسیر آینده نگارانه اقتصاد دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 78604
تاريخ ثبت خبر : 29 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)