به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، ابراهیم علیپور عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگویی، درباره پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و نحوه عملکرد آن توضیحاتی داد که در ادامه می آید:
علیپور تشریح کرد: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منظور تبیین و معرفی آموزههای نظری اسلام با رویکرد عقلی ـ نقلی، بازشناسی و بازسازی میراث فلسفی و کلامی و پاسخگویی به شبهات فکری، در سال ۱۳۷۳ تأسیس گردید. درسالهای اخیر علاوه بر پژوهش در موضوعات فکری روز، میراث غنی متفکران مسلمان و کاربست روشهای نوین پژوهشی در عرصه علوم اسلامی جهت غنابخشی به مطالعات بنیادی چندین طرح بزرگ پژوهشی نظیر «اندیشه نامه کلامی متکلمان شیعه» را به اجرا گذاشته است.
همچنین توجه به حوزههای مهم فکری و کاربردی و مورد نیاز مانند «فلسفه اخلاق»، «فلسفه نفس» و نیز انجام مطالعات تطبیقی در عرصه «دین و عقل» و «دین و دانشهای زبانی». از برنامههای برجسته این پژوهشکده به شمار میآید. بررسی و توانمندسازی فلسفه اسلامی و برقراری ربط و نسبت آن با نیازهای اجتماعی، سیاسی و نیز نوسازی علم کلام شیعه به منظور حضور فعالتر در مواجهه با اندیشههای رقیب، از جمله محورهای مورد توجه در برنامههای حال و آینده است.
معرفی گروههای پژوهشی و کارنامه فعالیتها
وی گفت: در حال حاضر، در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی سه گروه پژوهشی فعال وجود دارد که عبارتند از : گروه فلسفه، گروه کلام اسلامى و گروه فلسفه اخلاق.
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام، تبیین کرد: ساختار فعالیتهاى پژوهشى در هریک از گروهها به سه صورت نظام یافته است.
بخش اول فعالیتها به طور معمول در قالب «تکنگاریها» صورت میپذیرد. منظوراز تکنگاریها پژوهشهایی هستنند که محققان در موضوعات مستقل متناسب با اهداف پژوهشکده و نیازهاى فکرى جامعه به صورت انفرادى انجام میدهند. اما در سالهاى اخیر فعالیتهاى علمى و پژوهشى به سمت کارهاى بلندمدت و جمعى انجام میپذیرد و بخش اعظم فعالیتها در قالب طرحهاى کلان با عنوان «کلانطرح» پیگرفته میشود و یکى از اولویتهاى تصویب طرحهاى پیشنهادى نیز همسویى آنها با کلانطرحها است.
کلانطرحها پژوهشهایى هستند که گروهى از محققان، در محور یک موضوع کلان صورت میدهند. کلانطرحها گنجایش کارهاى متنوع و مختلف پژوهش از قبیل تألیف، ترجمه، تدوین، مجموعه مقالات، نشستهاى علمى و… را دارند و با هدف تحقیق بنیادین و روزآمد جهت پربارتر کردن میراث فکرى و فرهنگى موجودو نظریهپردازى و پیشبرد علوم به همراه کشف و فعلیت بخشیدن به استعدادهاى نهفته محققان و ارتقای سطح کیفى معلومات آنان و ایجاد شور و نشاط علمى در حوزه تحقیق و پژوهش طراحى و اجرا مىشوند.و دیگرصورت فعالیتها «نشستها و گفتگوهایى» هستند که درباره برخى موضوعات کلان برگزار شده و محصولات آنها به صورت مجموعه گفتگوهایی به چاپ مىرسد.
تکنگاریها پژوهشهایی هستنند که محققان در موضوعات مستقل متناسب با اهداف پژوهشکده و نیازهاى فکرى جامعه به صورت انفرادى انجام میدهند.
معرفی گروهها و فعالیتهای آنها
علیپور درباره گروه فلسفه گفت: فلسفه، به عنوان یکى از مؤلفههاى تمدن بشرى، از همان قرون اولیه در تمدن اسلامى حضورى پررنگ داشته است و به عنوان شاخهاى از معرفت که با روش عقلى در جستوجوی حقیقت است، در جهان اسلام متناسب با شرایط و اوضاع جامعه اسلامى، به شکل فلسفه اسلامى در آمده و اکنون بخشى از سنت فکرى ـ فرهنگى تمدن اسلامى را تشکیل مىدهد. گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامى، با توجه و تمرکز به اینکه پیشرفت هر فرهنگ و تمدنى بدون توجه به میراث سنتى آن و بهرهگیرى از نوآورىها و پیشرفتهاى دیگران امکانپذیر نیست، در دو حوزه فلسفه اسلامى و فلسفه غرب فعالیت مىکند.
این گروه با اجراى طرحهاى پژوهشى در حوزه فلسفه اسلامى در صدد پرتوافکنى و احیاى میراث فکرى فیلسوفان مسلمان است. بررسى زوایاى تاریک و روشن کردن لوازم دیدگاهها، بسط و اصلاح نظریههای مطرح در فلسفه اسلامى از مهمترین اهداف گروه فلسفه است. در حوزه فلسفه غرب نیز با بررسى حاصل قرنها تلاش فیلسوفان مغرب زمین مىتوان از نکات مثبت بهره برد و نکات منفى را نقد کرد. افزون بر این، با مقایسه سنتهاى فلسفى اسلامى و غربى مىتوان نقاط قوت و ضعف هر یک را آشکار کرد و به افقهای جدیدی دست یافت و سپس در جهت پیشبرد تمدن اسلامى کوشید.
وی با معرفی فعالیتهای گروه کلام اسلامی گفت: علم کلام، از مجموعه مباحثى است که با روش عقلى و نقلى به تنظیم و تبیین آموزههاى دینى و دفع شبهات مىپردازد. در این راستا گروه کلام اسلامى پژوهشکده، بررسى مکتبهای کلامى و اندیشههاى متکلمان مختلف و بازخوانى مجدد آنها، یافتن پاسخهاى تازه و دفع شبهات جدید را در برنامهریزىهاى خود گنجانده است. این گروه در عین حال که به میراث کلامى گذشته اهتمام ویژه دارد، براى مباحث فلسفه دین نیز جایگاه مهمى قائل است.
وی افزود: در حال حاضر، دو طرح کلان «اندیشهنامه متکلمان شیعه» و «عقل و دین» را در دست انجام دارد که اهداف و برنامههای آنها در ادامه بیان خواهد شد. در کنار این کلانطرحها، تکنگارىهایى در موضوعات مختلف نیز در گروه کلام در دست انجام است که برخى از آنها پروژههاى ناتمام گذشته هستند که مراحل نهایى خود را طى مىکنند و برخى نیز به جهت اهمیت موضوع در دستور کار قرار گرفتهاند. از دیگر برنامههاى مورد اهتمام گروه کلام برگزارى نشستهاى علمى و استفاده از صاحبنظران در بررسى موضوعات مختلف است.
گروه کلام اسلامى، بررسى مکتبهای کلامى و اندیشههاى متکلمان مختلف، یافتن پاسخهاى تازه و دفع شبهات جدید را در برنامهریزىهاى خود گنجانده است.
رئیس پژوهشکده فلسفه در تشریح گروه فلسفه اخلاق گفت: درک عمومى ما از اخلاق، آن بخش از قواعدى را برمىتابد که رفتارهاى ما را هدایت مىکنند؛ اما اندیشهورزى و تدقیق نظر در این بخش از حوزه انسانى، مباحث پیچیدهاى را شامل مىشود که حجم زیادى از پژوهشهاى فلسفى و نظرى را به خود اختصاص داده است. نظر به اهمیت مسئله اخلاق در زندگى انسان و گستردگى مباحث نظرى این حوزه در بخشهاى مختلف اخلاق هنجارى و فراخلاق، به ویژه اهمیت حوزه اخلاق کاربردى، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامى نیز با تشکیل گروه فلسفه اخلاق، پىگیر پژوهشهاى محققانه در این موضوع است و تلاش میکند با پرداختن به مسائل عمده اخلاقى، تعریف برنامه هاى کلان پژوهشى، تشکیل حلقه هاى علمى، برگزارى نشستها و نشر آثار پژوهشى و معتبر، بهغنای پژوهشهای اسلامى در حوزه اخلاق همت گمارد. در حال حاضر کلانطرح «نظریه اخلاق» فعال است و در آیندهای نهچندان دور طرح کلان «اخلاق مرگ و زندگی» در حوزه اخلاق کاربردی و معرفتشناسی اخلاق در حوزه فرا اخلاق به اجرا در خواهد آمد.
انتهای پیام/