| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عطاء الله بیگدلی در گفتگو با طلیعه:


تمدن نوین اسلامی چیزی جز احیای نگاه غدیر نیست

سخن از تمدن نوین اسلامی یعنی احیای غدیر تا ولایت و وصایت زنده بماند در واقع تمدن نوین اسلامی چیزی جز احیای نگاه غدیر نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، واقعه عظیم غدیر نه ‌فقط به‌ عنوان سرآغاز یک حرکت اساسی در بنیان فکری تمدن اسلامی و یک نگاه سیاسی در اسلام است، بلکه از آن می‌ توان به‌ عنوان یک برنامه‌ ریزی مدون در دنیای اسلام یاد کرد. واقعه غدیر خم دارای ظرفیت های تمدنی و ولایی است که اگر منجر به حکومت رسیدن امام علی(ع) می شد، زمانه امروز شکل دیگری به خود می گرفت. عظمت و بزرگی این واقعه در آن اندازه است که به پیامبر اسلام(ص) وحی می شود با ابلاغ پیام غدیر نیمی از رسالت خود را به انجام رسانده است. حال به مناسبت قرار گرفتن در این عید بزرگ به بررسی ابعاد تمدنی این واقعه می پردازیم.

عطاء الله بیگدلی، معاون علمی مرکز علم و تمدن اسلامی در آستانه روز عید غدیرخم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) و گفت: ایشان جمله مهمی فرمودند که «اگرواقعه غدیر ادامه پیدا می کرد ما امروز شاهد جهانی به این شکل نبودیم.» بزرگترین تاسف تاریخی جبهه حق و مومنان عدم امتداد غدیر است زیرا عهدی که در غدیر بسته شد تا حضرت علی(ع) خلیفه رسول الله شود، بعد از رحلت رسول(ص) به آن وفا نشد.

وی افزود: امام معصوم خلیفه رسول الله نشد و ما بعد از رحلت رسول(ص) شاهد تفکیک در جهان اسلام هستیم به طوری که دیگر امام معصوم قدرت تمدن سازی و بسط ید تصرفات اجتماعی و نظام سازی اجتماعی را از دست می دهد و حاکم و مدیر و خلیفه نیست. این روند منجر به غیبت صغری و غیبت کبری می شود. ما از شروع غیبت تامه در سال ۱۳۲۹ هجری قمری، دست مان از دامان امام معصوم هم حذف می شود.

بیگدلی تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) تمدنی که مبتنی بر اندیشه قوی و مدیریت معصوم باشد از دست ما می رود ولی می توانیم آن را در نظر بازسازی کنیم که اگر غدیر امتداد پیدا می کرد و منحرف نمی شد، جهان چگونه می شد؟ در آن صورت ما با جهان و تمدنی کاملا دگرگون مواجهه می شدیم. روابط اقتصادی و سیاسی تغییر می کرد و فقر و تبعیض نژاد و جنگ و خونریزی ها به وجود نمی آمد.

وی ادامه داد: اگر بعد از امام علی(ع) فرزندان ایشان به خلافت می رسیدند و دنیا را اداره می کردند و قدرت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی داشتند به طور کلی شاهد وجود دنیای دیگری می بودیم. اگر امروز بارقه ای از آن امامت در دوران حکومت ولی فقیه احیا شود به همان میزان جهان و تمدن هم تغییر می کند.

فرآیند تمدن سازی اسلامی بعد از غدیر طی هزار سال به تاخیر افتاد و این تاخیر با ظهور جبران می شود

بیگدلی با اشاره به تاثیرگذاری واقعه غدیرخم در شکل گیری تمدن نوین اسلامی گفت: اگر ما سخن از تمدن نوین اسلامی می زنیم، منظورمان چیزی جز احیای غدیر نیست تا ولایت و وصایت زنده شود. تمدن نوین اسلامی چیزی جز احیای نگاه غدیر نیست. در مضامین شیعه آمده که ظهور امام زمان(عج) در اتصال به غدیر است. راه غدیر امتداد پیدا نکرد اما ظهور، راه اشتباه بعد از غدیر را قطع می کند و اما عصر(عج) راه غدیر را از فردای ظهور آغاز می کنند. امام زمان(عج) یکی از فرزندان امام علی(ع) است که راه او را ادامه خواهد داد.

وی بیان کرد: فرآیند تمدن سازی اسلامی بعد از غدیر طی هزار سال به تاخیر افتاد و این تاخیر با ظهور جبران می شود.

بیگدلی تصریح کرد: رشحاتی از غدیر در مقیاس کوچک در دوره هایی به تمدن تبدیل شد. ما قبل از ظهور امام عصر(عج)، ۶۹ فرج کوچک داریم که منقطع هستند و رشحات غدیر در برخی از دوره های فرج ممکن شده است.

معاون علمی مرکز علم و تمدن اسلامی گفت: در فرج های کوچک مانند وقوع انقلاب اسلامی خوف و قتل و شدت بر مسلمان کم می و دین داری آسان تر می شود. فرج های کوچک رشحات کمی از غدیر را امتداد می دهند اما به فراخور جهان مدرن و طاغوتی و آخر الزمانی اندک است.

وی با اشاره به ولایت پذیری به عنوان یکی از بزرگترین درس های غدیر و تعمیم آن به جامعه فعلی گفت: اسلام یعنی تسلیم در برابر امر الهی و کسی که در برابر باری تعالی تسلیم نباشد و تصور کند بر اساس عقل و تجربه خود می تواند به سعادت برسد به حوزه اسلام وارد نشده است. مهم ترین و بنیادی ترین موضوع تسلیم در برابر خداوند، پذیرش ولی اوست یعنی مسلمان، مسلمان نیست الا اینکه در برابر بزرگترین مصداق امر الهی تسلیم باشد.

بیگدلی ادامه داد: اوامر الهی دارای مراتب مختلفی است. نماز و روزه و حج و زکات از مصادیق تسلیم است و گاهی هم فرمان داده می شود که از ولی خداوند اطاعت شود. بزرگترین امر خداوند تسلیم بودن در برابر ولی حق است. اگر کسی در برابر ولی حق تسلیم شود و خللی در نماز و روزه و … داشته باشد، جبران می شود اما اگر ولایت ولی خدا پذیرفته نشود بهترین عبادات هم پذیرفته نیست.

به گفته وی هیچ ولایتی بالاتر از ولایت امیرالمومنین نیست و پیام غدیر پیام تسلیم در برابر ولی الهی است. غدیر بزرگترین ابتلاء تاریخ است که خداوند انسان ها را مبتلای به ولایت کرده است.

وی با بیان اینکه مسلمانان صدر اسلام در پذیرش ولایت امام علی(ع) شکست خوردند، گفت: اکنون اگر جامعه ایرانی در ذیل ولی حق عمل کند، پیروز است اما در آن کوتاهی می شود و ما هم با درجاتی کمتر از مسلمانان صدر اسلام، شکست خورده ایم.

غدیر عامل ایجاد تمدن علوی برای جلوگیری از انحراف در تمدن نبوی بود

اصغر منتظرالقائم استاد دانشگاه اصفهان درباره ظرفیت های تمدنی در واقعه غدیرخم گفت: برای ایجاد تمدن مولفه های گوناگونی مانند وحدت امت، ایجاد دولت، همبستگی، قضاوت و … نیاز است. پیامبر(ص) برای ادامه دولت و اداره دین اسلام و حفظ دین از تحریف، امام علی(ع) را برای اداره حکومت تعیین می کند؛ شخصی که عالم ترین شخص روزگار خود است.

غدیر عامل ایجاد تمدن علوی برای جلوگیری از به وجود آمدن انحراف در تمدن نبوی بود. بعد از رحلت پیامبر(ص) قبایل به دنبال رجعت به دوران جاهلیت بودند و در حدود پنج سالی که امام مدیریت جامعه را به عهده گرفت، تمدن علوی و علوم را پایه گذاری کرد

وی افزود: امام علی(ع) این توانایی را داشت تا علوم گوناگون را در اختیار تمدن بگذارد لذا وقتی گفته می شود غدیرخم ظرفیت های تمدنی را داراست یعنی امام معصومی که از آیین اسلام بیش از دیگران باخبر است و در کنار پیامبر(ص) با همه رموز دین آشنا شده است، رهبری دین اسلام را به عهده دارد. پس امام می تواند از دین در صحنه عمل استفاده کند و فرامین و مقررات دین را پیاده کند تا از بازگشت دین به دوران قبل از جاهلیت جلوگیری کند.

استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: جامعه عرب جامعه ای قبیله ای بود و آماده برای رجعت به دوران قبل از اسلام. شیوخ قبایل را اداره می کردند و رهبری قبایل به دست آنها بود. شیخ هر قبیله عصبیت و خونخواهی و غنیمت را دنبال می کرد لذا عقل قبیله ای قبایل و شیوخ به دنبال رجعت طلبی از اسلام بود. اما با وجود امام معصوم و عالِم، دین می توانست در مسیر درست قرار بگیرد تا همه مسائل دین را در جای خود پیاده کند.

وی در پایان بیان کرد: غدیر عامل ایجاد تمدن علوی برای جلوگیری از به وجود آمدن انحراف در تمدن نبوی بود. بعد از رحلت پیامبر(ص) قبایل به دنبال رجعت به دوران جاهلیت بودند و در حدود پنج سالی که امام مدیریت جامعه را به عهده گرفت، تمدن علوی و علوم را پایه گذاری کرد. تمدن نبوی از طریق وصی به تمدن علوی تبدیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 75147
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:16
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)