| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدرضا فؤادیان:


تمدن نوین اسلامی قطعه ای از پازل دولت موعود است

استاد مرکز تخصصی مهدویت(عج) ابراز کرد: زمینه سازی برای عصر ظهور، بعد از توجهات روایی و حدیثی، یک پایه عقلی و فکری نیز دارد؛ عصر پیش از ظهور قطعه ای از پازل تمدنی دولت موعود است که در رسیدن به آن آرمانشهر بشری نقشی موثر ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، تمدن و فرهنگ اصولی اساسی و تأثیرگذار در تمامی عرصه های مردمی و اجتماعی و در تمامی اعصار تاریخی هستند. تأثیر فرهنگ و تمدن دراستمرار اندیشه ها و رویکردها و تثبیت باورها و اعتقادات، در لایه ها و طبقات گوناگون اجتماعی و بشری چیزی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. چگونگی دستیابی و عملی سازی تمدن الهی و اسلامی بر اساس منویات مهدوی(عج) وهمچنین جایگاه فرهنگ و علم و پایه های تمدنی در باور مهدوی(عج)، ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فؤادیان، استاد حوزه و دانشگاه و مرکز تخصصی مهدویت(عج)، گفت وگویی ترتیب دهیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

*تعبیر «سرآغاز و تجلی عصر ظهور حضرت حجت(عج)، رسیدن به معنای حقیقی و متقن علمی در شاخه ها و موقعیت های گوناگون علمی و آموزشی است»، چه معنایی دارد؟ چه مقدارازعلوم ناشناخته در عصر ظهور متجلی خواهد شد؟

خداوند در قرآن کریم می فرماید:«وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا»، یعنی، علمی که به شما اعطاء شده است مقدار و حجمش و اندازه اش بسیار کم و اندک است و همین مقدار کم نیز بر اساس مشاهدات و تجربیات، هر روز به دست آورد و نتیجه ی جدیدی دست می یابد. درروایتی از امام صادق(ع) مروی است که از زمان خلقت حضرت آدم(ع) تا عصر ظهور حضرت حجت(عج)، تنها دو درجه از مراتب و درجات علم کشف خواهد شد و بعد از ظهور حضرت قائم(ع)، بیست و پنج درجه ی دیگر از مراتب علمی که تا آن زمان کشف نشده باقی مانده است، برای مردم و اجتماع بشری، کشف و مشهود خواهد شد. اگر شما از حروف الفبای فارسی که هم اکنون در حال آموزش و تعلیم است، تنها دو حرف را یاد بگیرید، با این دو حرف چه مقدار کلمه می توانید بسازید؟ معلوم است که حجم کلماتی که می توانید با دو حرف بسازید بسیار کم خواهد بود، ولی اگر بتوانید تمام سی و دو حرف الفبا را فرا بگیرید، قطعاً دایره تشکیل کلمات و جملات شما نیز وسعت و حجم بالاتری خواهد یافت و به مدارج والاتر و بالاترعلمی و ادبی دست خواهید یافت.

در حال حاضر مراتب علمی وآموزشی به دست آوردهای بزرگی رسیده است به طور نمونه، اگر بنده و شما در حدود چندین دهه قبل با هم گفت وگو می کردیم، علمی مانند تکنولوژی نانو و یا تکنولوژی هسته ای ناشناخته می بود و نمی توانستیم در مورد این علوم، بحث و کنکاش کنیم، ولی برحسب پیشروی و حرکت رو به جلوی علمی، هم اینک مسائلی مانند: نانو و بحث های انرژی هسته ای، برای همگان شناخته شده و ملموس است. باید گفت تمام این دست آورد ها و تلاش های علمی در عصر غیبت امام عصر(عج)، در همان دو حرف باقی خواهد ماند و بیست و پنج حرف باقی مانده و ناشناخته علمی برای انسان و جامعه بشری، تنها با ظهور و آغاز امامت امام عصر(عج)، برای انسان معلوم و مشهود خواهد شد.

در طلیعه و عصر ظهور و با امامت امامی که با عنایت خداوند دارای مدارج و مراتب والا وعالی علمی و انسانی است، مباحث علمی و پژوهشی ای مطرح می شود که تا آن زمان برای انسان و بشریت غیرقابل باور و به تعبیری ناشناخته و مجهول می بوده، در تعبیری در قرآن کریم آمده است:« وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ»، یعنی هیچ علم و مورد و مسئله ای نیست که در علم ازلی و دانش الهی، ثبت و تثبیت نشده باشد. عصر ظهور سرآغاز دست یابی به تمامی این علوم و دانش ها و دانستنی های ناشناخته ای است که نزد خداوند محفوظ مانده بوده و با امامت امام عصر(عج)، به ظهور و بروز خود می رسد. بنابراین، باید گفت عصر ظهور، دورانی است که عرصه ها و مناصب علمی کامل و عالی، بر انسان و جامعه بشری، عرضه خواهد شد.

این رویکرد و دست یافت بنا به دو دلیل اصلی انجام خواهد شد، اول به علت حضور امام معصوم(ع) در جامعه و دیگر به علت دوری کردن انسان و جامعه از گناه و بزهکاری به دلیل حضورامام(ع)، واقع خواهد شد. در همین زمینه در قرآن کریم خداوند می فرماید:«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ»، درنتیجه همین نزول برکات و فراوانی در لایه های مختلف، علم و دانش نیز برکت و فزونی خواهند یافت و علوم مختلف، دارای گستردگی و وسعت عالی و غایی خواهند شد.

*آیا مناصبات و افعال و کرداری که هم اینک در پاره ای از مسائل علمی، گریبانگیر علم و دانش شده است در عصر ظهور نیز وجود خواهد داشت؟

در حال حاضر بعضاً دست یافت های بشر به علت فقدان علم و دانش کافی و عدم تسلط به نقاط مغفول و ناشناخته، معضلات و مصائب گوناگونی را برای انسان به وجود آورده اند مانند: معضلات محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و …، ولی علوم حاصله از وجود مقدس امام عصر(ع)، به علت نشأت گرفتن از سرچشمه پاک و زلال هستی، یعنی همان وجود خداوند تبارک و تعالی، از هر گونه کژی و آسیب مصون است و می تواند بدون ضرر و زیان رسانی به انسان، مصائب و معضلات آن را حل و فصل کند.

*با توجه به منویات مهدوی، راهکارهای دستیابی به تمدن اسلامی که بتواند جامعه اسلامی را یک نمونه برای سایر ملت ها تبدیل کند، چه مؤلفه ها و شاخصه هایی هستند؟

در پروسه تمدن سازی باید بیان کرد که، یکسری مسائل دست به دست هم می دهند و تمدن ساز می شوند. در این پروسه هر شناسه تاریخی و فرهنگی قابلیت تمدن سازی دارد؛ مانند سازه ها و بناهای بجا مانده از دوران گذشته مثل تخت جمشید و پاسارگاد که نماد تمدن کهن و تاریخی ایران هستند.

در تمدن سازی بر اساس منویات اسلامی می توان گفت: با توجه به کامل و غایی بودن آرمان های اسلام و پرداخت این دین کامل به تمامی مسائل و موارد بشری و اجتماعی، این نظام والا و متعالی، نمی تواند به مقوله فرهنگ و تمدن سازی اهتمام و توجه نداشته باشد. در نظام مندی و ایجاد تمدن اسلامی، رویکرد مهدوی(عج)، استفاده از تمامی مدارج و رویکردهای الهی و آسمانی از بدو خلقت تا انتهای نبوت پیامبران(ص) است.

در طلیعه ظهور حضرت حجت(عج)،ایشان در ایراد خطبه می فرمایند:«من فرزند آدم(ع) و نوح(ع) و فرزند ابراهیم(ع) هستم.»، بنابر این مفروضات، در دوران ظهور تمامی خرده جریانات و تمدن های بشری به عینیت و کمال حقیقی خود دست خواهند یافت و از تمامی اندیشه ها و مناسبات قبلی و موردتأیید انبیاء(ع) استفاده خواهد شد.

محمد هادی همایون ذیل اثر «تاریخ تمدن وملک مهدوی» و محسن عرفان در پایان نامه خود با عنوان،«تمدن سازی بر اساس فرهنگ مهدوی»، بیان می کنند تمدنی که در دوران حضرت حجت(عج) شکل خواهد گرفت، تمدنی پویا برای تمامی عرصه های جهانی و مردمی خواهد بود.

*در عصر پیش از ظهور مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی، چه مؤلفه هایی را می طلبد؟ آیا در این میدان مثمرثمر وارد شده ایم؟

دوران قبل از ظهور، قطعه ای از پازل تکمیل نشده تمدن اسلامی بر اساس رویکردهای عصر مهدوی(عج) است که، در تکمیل و دستیابی نهایی به تمدن مهدوی عصر ظهور، نقشی تکمیل کننده و اثربخش را ایفا می کند. اگر در دوران پیش از ظهور، جامعه انسانی به فرامین سفارش شده ائمه معصوم(ع) اهتمام داشته باشد، می توان گفت به ایجاد تمدن اسلامی در دوران قبل از ظهور نیز می توان امیدوار بود.

زمینه سازی برای عصر ظهور، بعد از توجهات روایی و حدیثی، یک پایه عقلی و فکری نیز دارد و برای محقق شدن این عصر نوین می بایست همگی گام های اثربخش و مفید برداریم. امام عصر(عج) به علت دارا بودن یک نهضت جهانی و فرهنگی برای تمامی توده های مردم، در جهت محو تمامی خرده جریانات و تشکلات فکری و فرهنگی گام بر نخواهند داشت، بلکه با تجمیع و جمع آوری تمامی اندیشه ها و تناسبات، یک فرهنگ جهانی و کلی تأسیس خواهند کرد.

باید گفت در اساس نگاه دین به تاریخ یک نگاه و دید توحیدی است و اساساً با محو و اضمحلال فرهنگ ها و اندیشه ها موافق و همراه نیست. رویکرد فرهنگ اسلامی اینگونه است که اگر نظام بندی عالم بر اساس حجت های الهی صورت گرفته باشد، بنابراین این نظام بندی، توحیدی و تاریخی خواهد بود. در دوران ظهور، تمدنی مردمی و انسانی شکل خواهد گرفت که در تمامی طول تاریخ هستی، سابقه و مشابهی نداشته است. در روایات وارد شده در عصر ظهور، در تمامی جوارح دنیا، گلبانگ توحید و یکتاپرستی به گوش خواهد رسید و در شرق و غرب عالم، صدای واحد اسلام بلند خواهد بود.

در رویکردهای قبل از ظهور باید روش های سفارش شده را در جهت دستیابی به تمدن الهی و اسلامی مهدوی(عج)، مد نظر قرار دهیم. به طور نمونه، از ظلم و تعدی می بایست خودداری کرد، باید خداجویی و ثبت و بسط عدالت و عدالت خواهی، در تمامی امور پیگیری شود و به منصه ظهور و بروز خود برسد، باید از امور و افعالی که برخلاف فطرت انسانی است، اجتناب کنیم. اگر در راه و مسیر احیاء و اقامه این رویکردها باشیم، می توانیم ادعا کنیم که در مسیر اقامه تمدن نوین الهی و اسلامی مهدوی(عج)، گام برداشته ایم.

انتهای پیام/

کد خبر : 39080
تاريخ ثبت خبر : 27 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:15
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)