| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا پیروزمند در نشست وحدت و تمدن نوین اسلامی:


تمدن نوین اسلامی را در مقیاس جهانی شکل دهیم

حجت الاسلام پیروزمند گفت: وحدت به معنای همکاری تحقق اسلام در مقیاس جهان است ما باید بتوانیم این همکاری را در مقیاس جهانی شکل دهیم. تا اختلافات مذهبی را کنار بزنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، اولین نشست هم اندیشی وحدت و تمدن نوین اسلام صبح امروز ۱۱ خردادماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حسین کلباسی، محمدعلی آذرشب و دیگر استادان دانشگاه و علاقه مندان در تالار باستانی پاریزی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

لیزولیت ابید از دانشگاه وین، مقاله خود در خصوص تمدن نوین اسلامی را به زبان لاتین قرائت کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به طرح مبحث و فرضیه در زمینه تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: بحث و فرضیه، موانع تمدن امت اسلام، الگوی پایه در تمدن سازی و الزامات مواردی هستند که به آنها پی پردازم. سوال اصلی که در اینجا مطرح می شود چرا و چگونه تمدن سازی نوین اسلامی محور وحدت امت اسلامی باشد.

 

وی ادامه داد:  فرضیه وحدت افزون بر اعتقادات مشترک از طریق انجام فعالیت مشترک اتفاق می ‌افتد، تمدن سازی نوین اسلامی وسیع‌ ترین و مهمترین موضوع همکاری مشترک امت اسلامی است و حفظ هویت اسلامی هم مسلمین به آن وابسته است. آموزه‌های اسلام ظرفیت تمدن سازی را در مقیاس جهانی دارد و اختلافات مذهبی مانع تمدن سازی نیست. وحدت به معنای همکاری تحقق اسلام در مقیاس جهان است. ما اگر بتوانیم این همکاری را در مقیاس جهانی شکل دهیم اختلافات مذهبی‌ را دور کنیم. 

 

پیروزمند گفت: بزرگ نمایی این اختلافات در دستور کار جدی نظام استکبار بوده به گونه‌ ای که گروهی دیگران را مشرک می‌ شمارند یا حداقل قائل به همکاری مشترک نیستند. دوم تفکیک اسلام از تمدن سازی. اگر امت اسلامی به مانع اولی فایق شوند مانع دوم قد علم می‌کند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است. اما تمدن سازی نوین اسلامی به معنای بنا نهادن تمدن نوین است بشر بعد از صدر اسلام آن را تجربه نکرده است. از این رو تمدن نوین اسلامی با تمدن مسلمین و یا احیاء عصر موسوم به حاکمیت تمدن اسلامی تفاوت دارد هر چند با آن ستیز ندارد.

 

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: مانع سوم ارائه نسخه انحرافی از تمدن سازی اسلامی است اگر امت اسلامی از دو مانع گذشته فایق آید مانع سوم خودنمایی می‌کند و آن ساخته و پرداخته کردن نسخه تقلبی تمدن سازی است. ویژگی‌ های این نسخه انحرافی غیر یا حتی ضد عقلانی، متحجر و واپس گرا، ظاهرگرا و خشن، سفاک و خونریز، غیر قابل انعطاف و ستیزه جو با سایر مسلمین و دستیابی فقط به قدرت به هر طریق ممکن است. باید حرکت خود را در تمدن سازی نوین اسلامی آغاز کنیم ابتدا الگوی پیشنهاد که شامل ارکان و آثار تمدن سازی است، باید ارائه شود. منظور از تولید دانش چیزی متناسب نیازمندی‌ هایی از دل فرهنگ اسلامی است نه نیاز بشر مدرن و مادی. زمانی دانش متناسب تمدن اسلامی است که معیارهای تمدن اسلامی را داشته باشد و رشد فرد، خانواده و جامعه را بتواند تحویل بدهد.

 

پیروزمند در پایان سخنان خود گفت: درک جامع و نظام مند از وضعیت موجود، مواجهه تمدنی در جهان معاصر، ایجاد جبهه تدافعی در مقابل فرهنگ و تحول مهاجم، ایجاد جبهه تهاجمی از طریق تحقیق تدریجی تمدن نوین اسلامی، چگونگی نفوذ، ضریب نفوذ، هویت فرد، هویت خانواده، دانش ها و اطلاعات موارد هستند که باید در نظر گرفته شوند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 23866
تاريخ ثبت خبر : 11 خرداد 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:31
برچسب‌ها:, , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)