| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


تمدن اسلامی و راه‌های تحقق آن در قرآن و حدیث

پایان نامه کارشناسی رشته معارف اسلامی با عنوان «تمدن اسلامی و راه‌های تحقق آن در قرآن و حدیث» توسط فرشته رستمی گرازان نگاشته شده و سهراب مروتی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان نامه درسال 1393 در دانشگاه علوم و معارف قرآن بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی رشته معارف اسلامی با عنوان «تمدن اسلامی و راه‌های تحقق آن در قرآن و حدیث» توسط فرشته رستمی گرازان، نگاشته شده است.

سهراب مروتی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان نامه درسال ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم و معارف قرآن بود.

چکیده این رساله در ادامه می آید:

واژه تمدن در علوم اجتماعی از واژه هایی است که در تحلیلهای تاریخی ـ اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. تمدنها بر اساس نوع تکوین، اشکال مختلفی دارند و هر یک دارای ویژگی هایی هستند که می توان به وسیله آن، تمدن ها را از یکدیگر بازشناخت و تقسیم بندی نمود.

یکی از این تمدنها، تمدن اسلامی است که مبتنی بر جهان بینی اسلامی است. در این پژوهش در پی آن هستیم که نخست بارزترین شاخصه و ویژگی های این تمدن را که زائیده اسلام و گسترش آن است همچون: توحیدمداری، آزادی طلبی، عدالت گری، دانش پروری، امنیت گرایی، جهان شمولی و… از منظر آیات و روایات مورد تبیین و بررسی قرار دهیم.

در نهایت شیوه تحقق تمدن اسلامی را بررسی نموده و تأثیر عواملی مانند ترویج یکتاپرستی، رواج تفکر و اندیشه، گسترش علم آموزی، توسعه امربه معروف و نهی از منکر، گسترش فرهنگ بخشش و … را در پیدایش تمدن اسلامی تبیین نمائیم.

در این پژوهش از روش کتابخانه ای – اسنادی و با تکیه بر روش کیفی استفاده شده و تحلیل آن از نوع تحلیل محتوایی استنباطی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 44147
تاريخ ثبت خبر : 20 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:33
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)