| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی در درس‌گفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی:


تمدن اسلامی همگام با فناوری‌های ضابطه‌مند

رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی تاکید کرد: هر فناوری ای، همین که به شکل ضابطه مند در فرایند عقلی متولد شده و به حسن و قبح عقلی پشت نکرده است، اسلامی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، با توجه به اظهار علاقه شماری از دانش پژوهان به بسط و تعمیق مباحث تمدنی، هفتمین درس گفتار از سلسله درس گفتارهای «فلسفه تمدن نوین اسلامی» توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، رئیس شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری، عصر سه شنبه ۳۱ مردادماه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

این درس گفتارها که طی ۱۰ هفته ارائه می شود، اصلی ترین مباحث مربوط به ماهیت، مولفه ها و الزامات شکل گیری تمدن جدید اسلامی را مورد بحث قرار می دهد و متن آن نیز پس از ویرایش به صورت کتاب منتشر می شود.

خلاصه ای از سخنان حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در هفتمین جلسه از این درس گفتار در ادامه می آید:

رضا غلامی گفت: تبیین نسبت و مناسبات فناوری و تمدن نوین اسلامی، یکی از کلیدی ترین و در عین حال، مناقشه آمیزترین مباحث در عرصه تمدن نوین اسلامی است.
وی با تبیین مفهوم فناوری که عبارت است از پیوند سه عنصر دانش، مهارت و هنر در جهت تبدیل منابع و امکانات طبیعی به ابزارهایی که از طریق آن بتوان به نیازهای بشر در عرصه های گوناگون پاسخ داد، افزود: فناوری، محصول مهارتی است که در بطن دانش و هنر قرار گرفته است هرچند در ادامه توضیح خواهم داد که فناوری های اولیه لزوماً با علم به معنای مصطلح پیوند نداشتند.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تاکید کرد: اسلام با اصل فناوری به عنوان ابزاری برای بهبود زندگی هیچ مشکلی ندارد بلکه آن را برای آبادانی این دنیا و ارتقاء مادی و معنوی زندگی انسان و جامعه انسانی لازم می داند.
غلامی عنوان کرد: هیچگونه سازگاری میان خط اصیل اسلام و فقر، درد، دشواری، بی نظمی و امثالهم قابل مشاهده نیست و لذا اگر گسترش فناوری بتواند به کاهش فقر، از بین بردن دردها، ایجا سهولت همچنین نظم اجتماعی منجر شود، و سرجمع به زمینه سازی و رفع موانع برای رشد و تعالی روحی انسان کمک کند، نه تنها مورد تایید اسلام است، بلکه دست یابی به آن، مورد تاکید اسلام هم هست.
رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در انتها افزود: هر فناوری ای، همین که به شکل ضابطه مند در فرایند عقلی متولد شده و به حسن و قبح عقلی پشت نکرده است، اسلامی است.

علاقه مندان جهت مطالعه بیشتر می توانند به http://gholami.sccsr.ac.ir/?p=1803  مراجعه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 52182
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:36
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)