| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

اصغر منتظرالقائم:


تمدن اسلامی بستری برای استقرار حاکمیت صالحان است

استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: تمدن اسلامی در جامعه می تواند زمینه ای برای استقرار حاکمیت صالحان را فراهم بیاورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، ایجاد هر حکومتی در هر دوره زمانی به زمینه سازی و بسترسازی نیازمند است حال در اشل حکومت جهانی زمینه سازی برای تحقق آن به مراتب نیازمند برنامه ریزی جدی و عمیق تری است. افق دید شیعیان در تمدن اسلامی ظهور حضرت مهدی(عج) و ایجاد حکومت مهدوی است. ظهور ایشان و تحقق چنین حکومتی نیازمند حکومت صالحان در زمین و آماده سازی زمینه های اجتماعی و فرهنگی است. جامعه ای که در این مسیر قدم بگذارد می تواند امیدوار به ظهور و تشکیل حکومت مهدوی باشد. در این خصوص نظر اصغر منتظرالقائم استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان را پرسیده ایم.

وقتی آینده تمدن اسلامی توسط فردی که به همه امور جهان آگاه است، تدوین شود باعث تامین سلامت دنیوی و اخروی و معنوی می شود لذا جامعه اصلاح می شود

منتظرالقائم درباره لزوم تمدن سازی اسلامی در جامعه و زمینه سازی برای استقرار حاکمان صالح گفت: تمدن اسلامی به دنبال ایجاد جامعه سالم هم در بعد دنیوی و هم در بعد اخروی و معنوی است، لذا در زمان ظهور امام عصر(عج) هم دنیای مردم و هم معاد، تربیت و اخلاق مردم بهبود می یابد زیرا امام عصر دارای علم و آگاهی و دانش بالاتری نسبت به همگان است.

وی افزود: حضرت مهدی(عج) حکومت خود را بر اساس نیازهای دنیوی و اخروی انسان ها طراحی و ریل گذاری می کنند و مهندسی این حکومت از سوی امام زمان(عج) انجام می گیرد. وقتی آینده تمدن اسلامی توسط فردی که به همه امور جهان آگاه است، تدوین شود باعث تامین سلامت دنیوی و اخروی و معنوی می شود لذا جامعه اصلاح می شود. تمدن سازی اسلامی در جامعه می تواند زمینه ای برای استقرار حاکمیت صالحان را فراهم بیاورد.

منتظرالقائم در پاسخ به این سوال که مهم ترین شاخصه و اصول اساسی جهت نشر اندیشه و فرهنگ تمدن مهدوی در جامعه امروز چیست، گفت: ابتدا باید وضعیت دنیای امروز را برای جوانان تبیین کنیم؛ این که دنیا از نظر ظاهری در چه موقعیتی قرار دارد و آیا رفاه و آسایش معنوی و سلامت جانی و مادی که انسان خواستار آن بوده، تامین شده است یا خیر؟ امروز اهداف عالی انسانی در چه وضعیتی قرار دارند؟

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: ما باید ابتدا اهداف عالیه انسانی را تبیین کنیم و بدانیم بشر اساسا به دنبال چیست و چه کسی می تواند آن را تامین کند؟ آیا کسانی که مدعی تامین چنین اهدافی هستند، توانسته اند آن را حاصل کنند یا خیر؟ آیا جریان سکولار امروز که مدعی مدرنیته است و می تواند سلامت را برای بشر تامین کند، توانسته آن را برای انسان حاصل کند یا خیر؟

مهم ترین شاخصه و اصول اساسی جهت نشر اندیشه و فرهنگ تمدن مهدوی در جامعه امروز تبیین اهداف حکومت مهدوی و تقابل آن با اهداف مدرنیته امروز است

وی ادامه داد: در زمان ظهور امام عصر(عج) عدالت و سلامت واقعی انسان تامین می شود و ایشان چنین سلامتی را برای انسان به ارمغان می آورند. اما قبل از آن ما باید نیاز چنین سلامتی را برای بشر امروز ایجاد کنیم و اصل اساسی انتظار که موجب نشاط و شادابی و حرکت و امید برای انسان می شود را تبیین کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: مهم ترین شاخصه و اصول اساسی جهت نشر اندیشه و فرهنگ تمدن مهدوی در جامعه امروز تبیین اهداف حکومت مهدوی و تقابل آن با اهداف مدرنیته امروز است.

وی با اشاره به آیه قرآن درباره حکومت صالحان بر زمین گفت: قرآن کریم، در آیات متعدد به حاکمیت صالحان بر زمین و غلبه دین حق، اشاره دارد که از جمله آنها، آیه ۱۰۵ از سوره انبیاء است. «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر، ان الارض یرثها عبادی الصالحون. درزبور، بعدازذکرنوشتیم، بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد.»

منتظرالقائم با اشاره به ایجاد حکومت و تشکیل دولت اسلامی در دوران غیبت گفت: تشکیل حکومت اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) خواهد بود تا آمادگی لازم برای قیام ایشان فراهم شود. بازوان کمک کننده به امام عصر حاکمیت اسلامی است که می تواند از طریق شرایط اجتماعی به ایشان کمک کننده باشند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همه پیامبران و امامان در مسیر شرایط اجتماعی حرکت می کردند و گاهی در این مسیر شکست می خوردند و یا پیروز می شدند لذا نوع شرایط اجتماعی بسیار دارای اهمیت است که زمینه ظهور را فراهم کند.

منتظرالقائم درباره ویژگی های آرمان شهر مهدوی گفت: در جامعه مهدوی اصل عدالت، سلامت مادی و معنوی، مساوات، آزادی بشر، گسترش علم و دانش و تعالی بشر تضمین می شود.

وی در پایان سخنانش گفت: ما باید تلاش کنیم تا زمینه ظهور را فراهم کنیم. اگر صالحان حکومت را به دست بگیرند زمینه ظهور بیشتر و زودتر فراهم می گردد.  

انتهای پیام/

کد خبر : 66539
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:20
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)