| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

منوچهر متکی در سمينار «وحدت، پيش شرط تمدن نوين اسلامی»:


تمدن اسلامی، جهان را با اسلام واقعی آشنا می‌کند

معاون امور بین الملل دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت: بعد از جنگ های صلیبی دنیا فهمید اسلام را در یك هجمه عظیم نمی توان از بین ببرد، زیرا پایداری آن بیشتر می شود، لذا به دنبال ایجاد شبهه در دین رفتند تا در آن تزلزل ایجاد كنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، منوچهر متکی، معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز، یکشنبه، ٢٩ بهمن ماه در سمینار «وحدت، پیش شرط تمدن نوین اسلامی» که در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه دیپلمات های هندی امروز یکی از ارکان حفظ حقوق های بین المللی هستند، اظهار کرد: امروز دانشگاه های مختلف می توانند در کنار نقش آفرینی رشته های فنی در خصوص رشته های علوم انسانی هم موثر باشند.

وی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی و پیش زمینه آن یعنی وحدت، بحثی است که از چند منظر مورد توجه است، اولین منظر ما موضوع پیشینه تمدن اسلامی است، در این بررسی گذشته تمدن اسلامی، چگونگی شکل گیری، آثار و نحوه تعامل مسلمان در دوره های شکوفایی تمدن اسلامی در مقایسه با دیگران را بررسی می کنیم.

معاون امور بین الملل دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: بررسی های به دست آمده در متون کتب اسلامی در شناخت تمدن اسلامی کمک می کند و یک کار علمی است که در حوزه های مختلف بررسی می شود، اما از منظر دیگر باید به بعد کاربردی و نگاه امروزی اسلام نگاه کنیم، اینکه امروز ما چرا به تمدن نوین اسلامی باید بپردازیم یک سوال است.

متکی تصریح کرد: بدون شک اذعان تولیدکننده های گروه تروریستی چون داعش نیز بیان می کنند که ماموریت ویژه این گروه ها این بود که اسلام را به شکل دیگری معرفی کنند تا بتوانند اسلام هراسی را به اسلام الصاق کنند، در این میان تبلیغات گسترده پیرامون این امر، می تواند چهره مدنی و تمدنی و مبتنی بر شاخص های اسلامی و بعد نظری را به دنیا نشان دهد و خط بطلانی بر چهره اشتباهی که از اسلام نمایش داده شده، باشد.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: بعد از جنگ های صلیبی دنیا فهمید اسلام را در یک هجمه عظیم نمی توان از بین ببرد زیرا پایداری آن بیشتر می شود و از این رو، آنها به دنبال ایجاد شبهه در دین رفتند تا در آن تزلزل ایجاد کنند، اما علیرغم همه این تلاش ها و توطئه ها، بعد از ١١سپتامبر در آمریکا و اروپا شاهد هستیم که تعداد چاپ قرآن و مثنوی رشد ۱۰ برابری داشته و این نشان می دهد که در این شرایط دین اسلام مدخلی بر ادبیات اسلامی است.

متکی بیان کرد: در کنفرانس های سالانه «وحدت» که در تهران برگزار می شود شعار دوره سی و یکم «وحدت و الزامات ایجاد تمدن نوین اسلامی» بود و در دوره سی ام این کنفرانس رهبری ایران به ضرورت پرداختن به تمدن نوین اسلامی از سوی رهبران مذهبی پرداختند، در واقع از منظر ما مدخل تمدن اسلامی ارائه یک تصویر از اسلام و پیشینه تمدن اسلامی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدخل تمدن اسلامی جهان را با اسلام به گونه ای که هست، آشنا می کند و زمینه سازی غنی برای بنیان تمدن سازی در عصر ما محسوب می شود و ابعاد کاربردی دین اسلام را به خوبی نشان می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر : 62698
تاريخ ثبت خبر : 29 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:16
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)