| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مصطفی جمالی مطرح کرد:


تمدنها تعین نظام اراده‌های اجتماعی است/ ضرورت ایجاد معادله تغییر

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در اختتامیه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت: ما در تمدن سازی باید به دنبال معادله تغییر باشیم و در این مسیر نیاز به فقه تمدنی داریم زیرا فقه، معادله تغییرات جامعه را از منابع استخراج و سرپرستی می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در ارائه مقاله «الزامات عصری تمدن نوین اسلامی» در مراسم اختتامیه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی که امروز نهم اسفندماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: باید انقلاب اسلامی از منظر فلسفه تاریخی، نگاه تمدنی و نگاه جامعه پردازی بررسی شود. باید از ایده تمدنی که نیازمند به بلوغ بیشتر است، استفاده شود.

وی افزود: تمدن به زعم عده ای واژه ای وارداتی است و ما باید از واژگان دینی خودما مانند مدینه، ملک عظیم و ملک کبیر استفاده کنیم تا از مجموع این موارد واژه تمدن تعریف شود.

 عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تمدن دارای جهات است و باید به پذیرش اجتماعی برسد و در این حیث با فرهنگ یکسان می شود. تمدن ها تعین نظام اراده های اجتماعی و محصول اراده هاست و در عصر حاضر قابلیت مدیریت و مهندسی دارد.

جمالی اضافه کرد: ابعاد اسلامی تمدن از ابعاد مشیت الهی، بنا شدن و کارآمدی عینی قابل بررسی است. این سه شاخصه های تمدن اسلامی هستند.

وی با اشاره به الزامات تمدن سازی گفت: یکی از این الزام ها تغییر رویکرد تمام اندیشمندان، نخبگان و مدیران در موضوع فعل خود و اتخاذ رویکردی تمدنی است. رویکرد تمدنی رویکردی فراتر از رویکرد ملی است و توجه تام به بنیان های اصیل مورد پذیرش جهان اسلام همچون توحید و جریان ولایت الهیه در همه حوزه های حیات انسانی دارد. الزام دیگر توجه به ویژگی های جامعه پردازی در عصر حاضر است.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: از دیگر الزامات مهندسی تمدن توجه به نقش تغییر تمایلات اجتماعی و به ویژه کارکرد هنر در تغییر انگیزه های اجتماعی در راستای تحقق عزم اجتماعی جهت دستیابی به تمدن اسلامی است. خواستگاه شکل گیری تمدن با تغییر در تمایلات آغاز می شود. محور نظام تمایلات بر مدار درگیری حق و باطل از درون فرد آغاز و به جامعه می رسد. از این منظر می توان عاشورا را مثال زد و باید این واقعه با نگاه تمدنی بازخوانی شود.

وی اضافه کرد: آخرین الزام دستیابی به شبکه اطلاعات نظام مند و کارآمد است که از طرفی ریشه در معارف بنیادین اسلامی داشته و از طرفی از کارآمدی بالا در مهندسی تمدن اسلامی برخوردار باشد.

جمالی تصریح کرد: این شبکه اطلاعات می تواند در سه لایه فقه تمدنی، علوم تمدنی و الگوهای پیشرفت ساماندهی شود که بر اساس مدیریت شبکه ای باید از تمامی ظرفیت های پژوهشی جهان اسلام در راستای تولید چنین شبکه ای بهره برد. همچنان که کفر جهانی با مدیریت شبکه ای اطلاعات و استفاده از تمامی ظرفیت های علمی جهان، حتی ظرفیتهای علمی جهان اسلام به چنین شبکه ای از اطلاعات و علوم دست پیدا کرده و مدعی مدیریت جهانی عالم است.

جمالی با بیان اینکه تمدن سازی در عصر حاضر متفاوت از دنیای گذشته است، گفت: تمدن در گذشته به دنبال پاسداری و ایجاد نظم بود، اما امروز همه حوزه های شئون حیات را تعریف می کند و همه پدیده های انسانی، اجتماعی و طبیعی را مدیریت می کند.

وی در پایان سخنانش گفت: ما در تمدن سازی باید به دنبال معادله تغییر باشیم. دنیای غرب هم چنین کاری کرد. همان طور که تمدن غربی نسبیت مادی اشیاء را کشف می کند ما هم باید به دنبال معادله تغییر برویم. در این مسیر نیاز به فقه تمدنی داریم زیرا فقه، معادله تغییرات جامعه را از منابع استخراج و سرپرستی می کند. 

انتهای پیام/

کد خبر : 42648
تاريخ ثبت خبر : 9 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:07
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)