| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضایی اصفهانی تشریح کرد:


تمایز ملاک ارزشگذاری افراد در نگاه قرآن و جامعه‌شناسی مادی

نویسنده تفسیر مهر و مترجم قرآن کریم با تبیین ملاک‌های طبقه‌بندی از منظر جامعه‌شناسی و از منظر قرآن کریم تاکید کرد: قرآن کریم شغل و ثروت و ... را عامل ارزش افراد نمی‌داند بلکه ایمان و بصیرت و جهاد و ... را عامل ارزش افراد معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در ادامه مباحث علوم اجتماعی از منظر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد با اشاره به بحث طبقات اجتماعی از منظر جامعه‌شناسان و مقایسه تطبیقی آن با این مسئله از منظر قرآن گفت: درآمد و ثروت یکی از ملاک‌های مهم در شکل‌گیری طبقات اجتماعی و شاخصه و معیار برای طبقه‌بندی است.

وی افزود: دومین عامل شغل است که از شغل، قدرت و ثروت نیز به دست می‌آید و سومین عامل نیز تحصیلات و  مدرک است.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه میان علم و مدرک تفاوت وجود دارد و کسانی هستند که مدرک بالایی ندارند اما سواد خوبی دارند تصریح کرد: نژاد نیز یکی دیگر از ملاک‌های برتری از منظر جامعه‌شناسی مرسوم در دنیاست و کسانی مانند هیتلر، و یا حاکمان آفریقایی جنوبی، نژادپرست بودند همچنین مذهب و ملیت از دیگر ملاک‌های ارزشگزاری و طبقه‌بندی است.

این قرآن‌پژوه، قشربندی براساس جنسیت را یکی دیگر از ملاک‌ها برشمرد و گفت: یکی دیگر از ملاک‌ها، محله و منطقه محل سکونت است که در هر شهری وجود دارد.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث با بیان اینکه از منظر جامعه‌شناسی، طبقه‌بندی اجتماعی در فرهنگ و باورها و ارزش‌های افراد نیز اثرگذار است تصریح کرد: حتی این طبقه در طول عمر افراد نیز موثر است زیرا گفته می‌شود امید به زندگی در میان افراد طبقات برخوردارتر بیشتر است یا گفته می‌شود آرامش روانی بیشتری دارند؛ این گروه‌بندی حتی در رفتارهای زناشویی نیز موثر است.

رضایی اصفهانی با اشاره به نگاه قرآن کریم به طبقه‌بندی اجتماعی و معیارهای آن بیان کرد: قرآن کریم ضمن اینکه ثروت و مال را اگر در راه خدا انفاق شود مورد ستایش قرار می‌دهد ولی داشتن مال بیشتر را ملاکی برای بالاتر بودن فرد نمی‌داند و به عبارت ساده‌تر هرقدر صفرهای حساب کسی بیشتر شود دلیلی بر برتری فرد نیست و ارزش به او نمی‌دهد.

نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه شغل براساس قرآن، ملاک و معیار برتری نیست بیان کرد: مادی‌گرایان نوع شغل را موجب قدرت و ثروت بیشتر و ارزش بیشتر فرد می‌دانند ولی از منظر قرآن، شغل تعیین‌کننده نیست و تعیین‌کننده، ایمان است؛ البته شغل حرام و بد و شغل مقدس، مقوله دیگری است همچنین باید تاکید کرد که هر کسی که شغل خوب و مقدسی دارد حتما نشانه کرامت و شرافت خود فرد هم هست زیرا ممکن است کسی معلم باشد که شغل انبیاء است ولی به وظایف معلمی خود عمل نکند بنابراین شغل وسیله برای افزایش کرامت فرد می‌تواند باشد.

رضایی اصفهانی با بیان قدرت، خوب است و قرآن نیز فرموده در مقابل دشمنان قدرت و نیرو داشته باشید تاکید کرد: این به معنای آن نیست که هر کسی امکانات و قدرت بیشتری دارد ارزش بیشتری هم دارد. همچنین تحصیل در منظر مادی‌گرایان، ملاک طبقه‌بندی است ولی قرآن تعبیر به علم کرده و نه تحصیل؛ مطلق علم دارای ارزش است البته قرآن، علم‌نماها را علم نمی‌داند.

وی با بیان اینکه از منظر قرآن، جنسیت ملاک ارزش نیست، گفت: حضرت مریم و حضرت زهرا(س) در حالی که زن بودند، اما از برترین افراد بشر تا قیامت هستند. همچنین از منظر قرآن، شهرت و محل سکونت و … که عارضی است، ارزش محسوب نمی‌شود زیرا در مقطعی این مسایل وجود دارد و در مقطع دیگر ممکن است نباشد.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: علم، ایمان، بصیرت، جهاد و … از دید قرآن ملاک ارزش افراد است لذا تیپ طبقه‌بندی اجتماعی از نگاه قرآن با نگاه جامعه‌شناسی مادی‌گرایانه متفاوت است و فقط در مطلق علم اشتراک نسبی وجود دارد که در حاق مطلب باز هم با هم تفاوت‌هایی دارند.

وی با اشاره به تعبیر «لیس الذکر کالانثی» در مورد داستان حضرت مریم(س) گفت: در اینجا موقعیت موردی است و حکم کلی ندارد و مربوط به نوع کاری است که حضرت مریم(س) قرار بود بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 40253
تاريخ ثبت خبر : 11 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)