| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در گفت وگو با علیرضا پیروزمند تأکید شد؛


تله فرهنگی دشمن به بهانه فضای مجازی و رسانه

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر این که ارتقای سواد رسانه ای، لازمه مقابله با آسیب های فرهنگی فضای مجازی است، ایمن سازی فرهنگی و رسانه ای را شرط حضور در این عرصه دانست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند در گفت وگویی با اشاره به این که بی شک یکی از راه های اصلی نفوذ فرهنگی دشمن به واسطه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، ابراز داشت: با توجه به شیوع گسترده استفاده از این ابزارهای نوین در زمانه فعلی، باید مراقب آسیب ها و آفت های آن نیز باشیم به ویژه این که چندی پیش در رسانه ها اعلام شد متاسفانه ۸۰ درصد دوستی های میان دو جنس مخالف در این فضا به روابط نامشروع می انجامد.

وی افزود: نه فقط نفوذ فرهنگی که گاه در مواردی حتی نفوذ سیاسی و اقتصادی در یک جامعه از طریق همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رو به تزاید صورت می گیرد و لذا مراقبت و هوشمندی در این باره از سوی مردم و مسئولان ، امری ضروری است.

عضو کمیسیون ساماندهی دستگاه های فرهنگیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: در عین حال باید توجه داشت که فضای مجازی خود می تواند به عنوان یک فرصت نوین جهت اطلاع رسانی درست و هدایت گری فرهنگی تلقی شود که به جای تخریب فرهنگ عمومی جامعه، اتفاقاً به اصلاح آن و رفع ایرادات کمک می کند.

از تحولات فرهنگی و رسانه ای عقب هستیم

وی با بیان این که ضریب تاثیرگذاری و نفوذ شبکه های اجتماعی بر مخاطبان بسیار بالاست، افزود: در سال های اخیر غالباً ما با یک معضل فرهنگی و اجتماعی مواجه بوده ایم و بیش از آن چه این معضل متوجه عامه مردم باشد متوجه نخبگان جامعه است و آن هم این که از وقایع و حوادث فرهنگی به ویژه آنچه از طریق ابزارهای نوین ارتباطی پدید می آید عقب هستیم و لذا به همین خاطر قدرت پیش بینی ما نسبت به آن چه اتفاق می افتد ضعیف است.

این محقق حوزوی بیان داشت: همین عدم پیش بینی موجب می شود که پیش از هر چیز خاستگاه اولیه که منشا شکل گیری این رسانه هاست در جامعه ما به راحتی جا بیفتد و بعد ما تازه به فکر می اُفتیم که چگونه می شود جنبه تهدید آفرینی این ابزار نوین را کنترل کرده و فرصت سازی آن را بیشتر کنیم.

ارتقای سواد رسانه ای چاره کار است

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند تاکید کرد: در این بین یکی از مهم ترین راهکارها برای پیشگیری و برای پیشروی مثبت در عرصه فرهنگی آن است که ارتقای سواد رسانه ای را در سطح جامعه به ویژه در بین نسل جوان به طور جدی دنبال کنیم به این معنا که به این طریق، استفاده ناشیانه و منفعلانه و غلط از رسانه ها و ابزارهای مجازی و شبکه های اجتماعی را به تدریج کاهش داده و حتی الامکان آن را به صفر برسانیم.

وی افزود: بی شک چنانچه در پرتو ارتقای سواد رسانه ای ، کاربران و مخاطبان ، آگاهی و اطلاع کامل از مزایا و نقاط ضعف این نوع بهره برداری ها داشته باشند و با چشم باز با این پدیده مواجه شوند طبیعتاً هوشمندانه تر تصمیم گرفته و بر اساس منافع و مصالح شخص خود و جامعه با آن روبرو می شوند و در این صورت است که آسیب ها و آفت های استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به حداقل ممکن می رسد.

خطر حضور در شبکه های اجتماعی پیش از ایمن سازی فرهنگی

کارشناس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: در وضع فعلی ما با این مشکل مواجه هستیم که افراد بی محابا با گروه های مختلف اجتماعی در شبکه ها ارتباط دارند و در معرض همه نوع مطالب و محتوای خوب و بد قرار داده می شوند؛ چه بسا به راحتی افراد در معرض حرف ها و عکس های مبتذل و سخنان رکیک اخلاقی و شبهه افکنی های اعتقادی قرار می گیرند قبل از آن که ایمن سازی فرهنگی و ظرفیت سازی لازم در این باره صورت گیرد و به طور خاص برای اعضای خانواده ، تهدیدات فرهنگی و اخلاقی به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: به هر شکل باید دانست که به هر میزان که ما بتوانیم سواد رسانه ای را افزایش دهیم، تحقق این مهم موجب می شود که مردم به دلیل علاقه مندی به سرنوشت خود محتاطانه تر و عاقلانه تر با شبکه های اجتماعی برخورد کنند که از جمله میزان و چگونگی ارتباطات زن و مرد نامحرم در فضای مجازی است تا انشاالله دیگر شاهد آمار بالای معضلات فرهنگی و اخلاقی در این باره نباشیم.

تهاجم فرهنگی با چاشنی معضلات اخلاقی

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ، یکی از حلقه های تهاجم فرهنگی به کشورهای اسلامی به ویژه جامعه ما را تحریک به شهوات به صورت پررنگ و متنوع عنوان کرد و گفت: وقتی این ها افزایش پیدا کرد و در نقطه مقابل امکان ارضای این شهوات به صورت شرعی و مطلوب فراهم نشد ، چه بسا افراد دچار مسایلی چون اضطراب و افسردگی شوند و حتی افراد

از لذت هم نشینی با همسر و سایر اعضای خانواده ارضا نشده و این مسایل به تدریج برای آن ها کمرنگ و کم اهمیت جلوه کند.

وی همچنین افزود: این آسیب ها در واقع ناشی از آن است که افراد در معرض تحریک شهوات به نحو کاذب آن هم ناشی از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با محتوای مبتذل و غیراخلاقی قرا می گیرند.

تله فرهنگی دشمن به بهانه فضای مجازی و رسانه

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند تصریح کرد: بدون تردید کاربران سایت ها و شبکه های اجتماعی، همچنین مخاطبان شبکه های ماهواره ای اگر این آگاهی را پیدا کنند ، دیگر کمتر در دام این تله فرهنگی دشمن قرار گرفته و با مراقبت و کنترل نسبت به خود و اعضای خانواده ، هوشمندانه و مسئولانه تر رفتار می کنند که البته این ها شامل جنبه پیشگیرانه است.

لزوم ایجاد و تقویت شبکه های اجتماعی سالم و پاک

وی همچنین با اشاره به این نکته که به موازات بحث پیشگیری از دچار شدن به آسیب ها و آفت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، گاه روش های ایجابی نیز لازم است، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها ، ایجاد و تقویت شبکه های اجتماعی سالم و مفید در داخل کشور است که افراد با حضور در آن ها بتوانند به نیازهای رسانه ای و فرهنگی خود پاسخ دهند و به خصوص این که این نیازها نه نیاز کاذب بلکه واقعی و مورد انتظار باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: البته خود افراد نیز با معرفی این شبکه های اجتماعی باید به عنوان رسانه عمل کرده و آن را به دوستان و خویشان خود معرفی کنند تا به تدریج ما شاهد افزایش استفاده کاربران ایرانی از این شبکه های اجتماعی وطنی و سالم باشیم.

وی همچنین ابراز داشت: حتی این مساله می تواند فراتر از کشور در سطح کشورهای اسلامی برای استفاده بهتر و مناسبت تر از ابزارهای نوین در عرصه فضای مجازی دنبال شود و چه خوب و مناسب است که ما در این عرصه به جای انفعال حتی پیشگام و مبتکر باشیم.

وی گفت: به هر حال همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند آنچه مهم است این که ما باید از انفعال کنونی در فضای مجازی خارج شده و فعالانه در این عرصه هم به تولید محتوای مناسب و هم نظارت لازم بر نوع استفاده و بهره برداری بپردازیم.

اندیشمندان حوزه و دانشگاه به چاره اندیشی بپردازند

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی همچنین افزود: از این منظر لازم است که اندیشمندان حوزه فکر و ارتباطات بر روی این موضوع چاره اندیشی و تدبیر کنند به گونه ای که در نقطه مقابل آن چه وجود دارد که کشورهای غربی جریان سازی می کنند ما هم به ایفای نقش پرداخته و به فرهنگ دشمن با تکیه بر فرهنگ دینی و ملی خود ، هجوم ببریم و از این حالت انفعال خارج شویم.

وی در خاتمه گفت: باید توجه داشت که این مساله بسیار مهمی است و لذا می طلبد که نخبگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه با تعامل و همفکری به طراحی ایده ها و اجرای راهکارها کمک کنند تا بدین وسیله دغدغه خاص رهبر معظم انقلاب و نگرانی ایشان در عرصه فضای مجازی مرتفع گردد.

انتهای پیام/

کد خبر : 76394
تاريخ ثبت خبر : 26 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)