| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمدی تشریح کرد:


تلاش امام حسین(ع) برای احیای اقتصاد اسلامی

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه سیدالشهداء(ع) تلاش داشتند مقوله‎هایی همانند اقتصاد اسلامی و عدالت اقتصادی را زنده کنند، اظهار کرد: امام حسین(ع) آن چیزی که به دست می‎آوردند را سریعا در جایی که باید مصرف می‎شد مصرف می‎کردند و هرگز کالایی را در منزل انباشته نمی‎کردند و در سیره ایشان مبارزه با احتکار از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدآیت‌الله احمدی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در گفت‎وگویی به بیان نکاتی درباره سیره اقتصادی امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: همه ائمه(ع) نور واحد و پیرو سیره پیامبر اسلام(ع) هستند و اصولی بر سیره آنها حاکم است که از سیره رسول مکرم اسلام(ع) نشئت می‌گیرد و امام حسین(ع) نیز وقتی قصد آغاز قیام دارند و عده‌ای در مورد اهداف این قیام سؤال می‎کنند، آن حضرت می‌فرمایند که می‎خواهم به سیره جدم رسول خدا(ص) و سیره پدرم امیرالمؤمنین(ع) عمل کنم.

اهمیت عدالت اقتصادی در سیره سیدالشهداء(ع)

وی افزود: یکی از ابعاد سیره رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بُعد اقتصادی است که مؤلفه و ویژگی اصلی آن هم عدالت اقتصادی است. امام حسین (ع) می‎فرمایند: «فَاِنَّ السُنَّهَ قَدْ اُمیتَتْ، وَ اِنَّ الْبِدْعَهَ قَدْ اُحْیِیَتْ»؛ یعنی سنت رسول خدا(ص) از بین رفته و بدعت‎ها زنده شده است. این مقوله‎ای است که شامل همه ابعاد از جمله اقتصاد است و ایشان تلاش داشتند که مقوله‎هایی همانند اقتصاد اسلامی و عدالت اقتصادی را زنده کنند.

احمدی ادامه داد: عدم وجود عدالت اقتصادی، جامعه را به افول می‎کشاند و این سخن امام می‌تواند ناظر بر این بُعد هم باشد. اگر بخواهیم به طور اخص در مورد سیره اقتصادی سیدالشهداء(ع) صحبت کنیم، شاید مصادیق و نمونه‌ها چندان زیاد نباشد و در منابع زیاد گزارش نشده باشد اما از چنین سخنانی می‌توان اصول را به دست آورد. به عنوان مثال وقتی حاکمی همانند یزید فاسد و فاسق شد، دیگر برای وی فرقی ندارد که مردم در چه وضعیت اقتصادی هستند و همه اصول را زیر پا می‎گذارد.

انفاق به نیازمندان

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی یادآور شد: با روی کار آمدن یک شخص فاسد، ممکن است جامعه از جهت دین، سیاست، اقتصاد و سایر ابعاد افول کند و سلامت اقتصادی از بین برود. یکی از ابعاد سیره اقتصادی امام حسین(ع) همت و تلاش به عنوان پایه اول اقتصاد است و ایشان همانند پدر بزرگوار خود امیرالمؤمنین(ع) بر روی زمین کار می‌کردند؛ چراکه حکومت از ایشان سلب شده و فرصت بیشتری برای کار بر روی زمین‎هایی که از امیرالمؤمنین یا فاطمه زهرا(س) بر جای مانده بود داشتند و لذا این زمین‎ها را آباد کرده و بهره‌وری آن را افزایش می‌دادند.

وی اظهار کرد: امام حسین(ع) در بسیاری از موارد زمین یا باغی را می‌بخشیدند یا به فقیری هدیه می‌کردند و این نشان می‎دهد که سیدالشهداء(ع) در عین تلاش و زحمتی که به خرج می‎دادند به فکر نیازمندان نیز بوده‌اند. حتی بعد از شهادت ایشان نیز همانند سایر ائمه(ع) آثار پینه و زخم بر روی بدن آن حضرت قابل مشاهده بوده است که امام سجاد(ع) می‎فرمایند این اثر انفاق‌ها و کیسه‌هایی است که پدرم شبانه به دوش می‎کشید و به خانه فقرا و نیازمندان می‎بردند.

مقابله با احتکار کالا

احمدی گفت: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تمام اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) آن چیزی را که به دست می‎آوردند سریعا در جایی که باید مصرف می‎شد مصرف می‎کردند و هرگز کالایی را در منزل انباشته نمی‎کردند و در واقع در سیره ایشان مبارزه با احتکار از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

این پژوهشگر سیره معصومین(ع) تأکید کرد: تعبیری وجود دارد که وقتی ابوهشام قناد، کالایی را برای امام می‎بردند، ایشان فورا آن را می‎بخشیدند و یا خرج خانواده و نیازمندان می‎کردند. در سیره سایر ائمه(ع) نیز مقابله با احتکار و انباشت کالا وجود داشته است و همواره به یاران و همراهان خود امر می‎فرمودند که از احتکار پرهیز کنند.

وی عنوان کرد: اگر امروزه نیز چنین رویه‎ای در پیش بگیریم و دارای چنین بینش و رفتاری باشیم باعث می‎شود جامعه از التهاب بیرون بیاید و فشار گرانی‎ها و مشکلات اقتصادی کنونی کاهش پیدا می‎کند اما متأسفانه مشاهده می‏‌کنیم عده‎ای با هجوم به بازار، کالای بسیاری تهیه کرده و بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم نایاب یا کم‎یاب می‎شود؛ بنابراین باید سیره اقتصادی ائمه(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 76513
تاريخ ثبت خبر : 27 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:46
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)