| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

موسی نجفی:


تقلیل دادن تمدن به نظام سیاسی و یا حاکمیت درست نیست

تمدن یک کلان روایت است که می تواند خرده نظامهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به هم متصل و به هر یک معنا و مفهوم دهد؛ فلذا تقلیل دادن تمدن به نظام سیاسی و یا حاکمیت درست نیست و این دو با هم نسبت طولی دارند و نه عرضی.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بعضی از افراد قائل به این نیستند که اسلام دنبال تمدن سازی است، مثلا یکی از افراد صاحب این تلقی در یادداشتی نوشته است: «حاکمیت را باید به جای تمدن قرار داد. در آن نسبت و نگاهی که من دارم، من معتقد نیستم که احتمالا تمدن دیگری پدید بیاید و چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که بشر به رشدی برسد که دیگر فریب تمدن سازها را نمی خورد و به راهی می رود که خدا برایش مشخص کرده و آن راه را هم اگر بخواهیم با تعابیر دینی یا قرآنی یاد کنیم؛ حاکمیت را می توان به جای تمدن گذاشت که یک وضع حاکمیت صالحان است که جهان انتظار آن نوع حاکمیت را می کشد. سر سلسه دار ایجاد تمدن ها را در زندگی و حیات بشر انبیا نبوده اند و از پیامبران کسی را در این امر سراغ نداریم که تمدنی را بنا نهاده باشد و از آن طرف هر چه به اسم آثار تمدنی یا مفاهیم تمدنی وجود دارد، اینها عمدتا در مقابله با راه انبیا و ائمه و به وسیله طاغوت ها پدید آمده اند.» موسی نجفی، رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگویی در این باره گفت: پرسش شما چند قسمتی است:
اول: در معنای تمدن باید دقت کرد اگر تمدن را در ادامه فرهنگ و نمود بیرونی آن بدانیم چطور می شود گفت ما تمدن نداریم!!
دوم: تمدن یک کلان روایت است که می تواند خرده نظامهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به هم متصل و به هر یک معنا و مفهوم دهد؛ فلذا تقلیل دادن تمدن به نظام سیاسی و یا حاکمیت درست نیست و این دو با هم نسبت طولی دارند و نه عرضی.
وی افزود: سوم اینکه: ماهیت تمدن یک مطلب است و جهت گیری اشتباه وآسیب شناسی تمدن مطلب دیگری؛ برای همین هم تمدن غرب دارای دستآوردهای بزرگ علمی و مدنی زیاد و آسیبها و نقطه ضعف های جدی توامان می باشد؛ تفکیک این دو از همدیگر کاری لازم است.
رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی انقلاب و تمدن اسلامی گفت: بنابراین باید گفت دین و تعالیم انبیا یا به تنهایی و یا در کنار عوامل دیگر تمدن ساز بوده و بشر را به قانونمندی، عقلانیت، صلح، تعاون، مدنیت و خلاقیت تشویق کرده و انحراف و تفسیر نادرست از ماهیت انسان و جامعه، او را از این اهداف عالی باز داشته است؛ لذا تمدن غرب را به خاطر مزایایش می‌توان به درستی تمدن دانست، ولی به خاطر کاستی ها و جهت غلط در برخی امور این جهت گیری را متدانی عنوان کرد و در مجموع آن را تمدن متدانی و در مقابل آن تمدن متعالی را قرار داد.
 موسی نجفی در انتها متذکر شد: همچنان که تمدن قرون گذشته اسلامی را می توان تمدن نامید، ولی به خاطر حاکمیت ناشایست خلفا و نظام سیاسی غیر مطلوب و آسیب پذیر، آن را تمدن حداقلی برای مسلمانان دانست.

انتهای پیام/

کد خبر : 57329
تاريخ ثبت خبر : 11 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:05
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)