| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


تفاوت‌های تبیین رفتار انسان در پارادایم اسلامی و روان‌شناختی

تبیین رفتار انسان در چارچوب پارادایم اسلامی می تواند با یافته های روان شناختی متفاوت باشد و یافته های روان شناختی در چارچوب پارادایم اسلامی، از صحت بیشتری برخوردار باشد؛ زیرا این پارادایم مبتنی بر منابع وحیانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله «تفاوتهای تبیین رفتار انسان در قلمرو پارادایم اسلامی در مقایسه با سایر رویکردهای روان شناختی» توسط محمدرضا احمدی استادیار گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نگارش درآمده است.

در چکیده این مقاله می خوانیم:

این پژوهش، با هدف بیان تفاوت های تبیین رفتار انسان در پارادیم اسلامی، در مقایسه با سایر رویکردهای روان شناختی انجام شده است. یافته های اولیه، با مراجعه به آیات و روایات و منابع روان شناختی، نشان داد که روان شناسان به دنبال کشف قواعد حاکم بر سازمان روانی انسان بوده اند؛ ولی هر یک با پیش فرض های هستی شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی، شناخت شناسی و روش شناختی خود، به بررسی رفتار انسان پرداخته اند.

به همین دلیل، پیروان پارادایم های مختلف حتی افراد درون یک پارادایم، نقطه نظرات متفاوت و گاهی متعارض نسبت به یک موضوع ارائه کرده اند. این واقعیت نشان می دهد راه یابی روان شناس، به گزاره های علمی درباره رفتار، کاملاً رنگ پارادایمی دارد. میزان مطابقت گزاره علمی یا یافته روان شناس درباره موضوع بررسی، به میزان مطابقت مؤلفه های پارادایمی او با واقع بستگی دارد.

به همین دلیل، تبیین رفتار انسان در چارچوب پارادایم اسلامی می تواند: ۱٫ با یافته های روان شناختی متفاوت باشد؛ ۲٫ یافته های روان شناختی در چارچوب پارادایم اسلامی، از صحت بیشتری برخوردار باشد؛ زیرا این پارادایم مبتنی بر منابع وحیانی می باشد.

متن کامل مقاله در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 50581
تاريخ ثبت خبر : 10 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:09
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)