| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در همایش «الگوی نوین دانشگاه اسلامی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی» مطرح شد؛


تعلیم و تربیت، مقدم بر تولید علم است

همایش «الگوی نوین دانشگاه اسلامی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی» روز گذشته 23 آذرماه، در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد و در آن بر اهمیت و تقدم تعلیم و تربیت نیروی انسانی خالص و متعهد از نظر آیت الله مهدوی کنی، تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ همایش «الگوی نوین دانشگاه اسلامی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی (ره)» روز گذشته ۲۳ آذرماه در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

دکتر صدیقه مهدوی کنی دبیر علمی این همایش در آغاز سخنرانی خود به اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت در اندیشه آیت الله مهدوی کنی اشاره کرد و گفت: تاسیس دانشگاه اسلامی در دوران قبل از انقلاب نیز، جزو دغدغه‌ها و اهداف آیت الله مهدوی بود که بحمدالله امروزه دانشگاه امام صادق (ع) تحقق این هدف است.

وی افزود: دانشگاه امام صادق (ع) با هدف تغییر و تحول در علوم انسانی با نگاهی به قرآن و مبانی اسلام، راه اندازی شده و پیوند میان علوم انسانی و علوم دینی، به عبارتی پیوند میان دانشگاه و حوزه در این دانشگاه محقق شده است. با این وجود، این دانشگاه باید بتواند به عنوان یک دانشگاه مرجع در جهان اسلام و حتی دنیا مطرح شود؛ گام اول در این راه، تلفیق علوم انسانی رایج با علوم دینی است و در گام دوم، تولید علوم انسانی اسلامی؛ تا ما بتوانیم با اتکا بر مبانی اسلامی، مسائل انسانی جامعه را حل کنیم.

مهدوی کنی در ادامه سخنانش تصریح کرد:: در حال حاضر نمی‌توان ادعای تولید علوم انسانی اسلامی داشت زیرا مادامی که دستاوردها و نتایج حاصل از این گام‌ها منجر به تغییر و اصلاح نظام آموزشی علوم انسانی کشور نشود و ما نتوانیم خود نظریه‌پردازی کنیم، امری که در نگاه نخست وظیفه دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) است، همه این‌ها فایده نخواهد داشت.

دکتر عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) سخنران دیگر این همایش بود و گفت: نظریه آیت الله مهدوی کنی در علوم انسانی، بر خود انسان تاکید دارد و تولید علوم انسانی اسلامی را در گرو تربیت عالِم انسانی اسلامی می‌داند.

وی افزود: تاکید بر انسان به مثابه عنصر محوری در فرآیند تحول علوم انسانی، نشان از اهمیت سرمایه انسانی مطلوب دارد. از همین رو آیت الله مهدوی کنی، بر لزوم تعلیم و تربیت در سنین پایین تاکید می‌کرد و این مسئله را نه تنها در بعد علمی و پژوهشی، بلکه در تمامی ابعاد، تا جایی که به جامه اسلامی مربوط می‌شود، مهم و حیاتی می‌دانست.

وی در خصوص لوازم تحول در علوم انسانی از منظر آیت الله مهدوی کنی نیز گفت: تدوین و اجرایی کردن برنامه درسی تلفیقی و یا دقیق‌تر، برنامه ریزی رشته‌ای موازی که یکی از صور نه گانه برنامه ریزی تلفیقی است، از نوآوری‌های آیت الله مهدوی کنی بود.

دکتر پیغامی اظهارداشت: آیت الله مهدوی کنی نسبت به علوم و تمدن غربی، منکر همه دستاوردهای غرب نبود با این حال زمانی که بحث دانش‌های عملی باز می‌شد، فقه جواهری سرمشق بود. از منظر آیت الله مهدوی کنی، فقه تئوری کامل اداره انسان و شئونات زندگی است؛ بنابراین آنچه در صورت تدوین علوم انسانی اسلامی اهمیت وافر دارد، عملی و اجرایی بودن آن‌هاست. از این جهت، موضوع شناسی و مصداق‌شناسی در کنار حکم‌شناسی، از وظایف اصلی دانشجویان این دانشگاه است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سخنانش تصریح کرد: مشی نرم افزاری آیت الله مهدوی کنی علاوه بر تلفیق، تطبیق هم بود و نگاه و رویکردشان نه روشنفکری دینی به تعبیر امروز، که در زمره شخصیت‌هایی چون میرزای شیرازی، آیت الله مدرس، امام خمینی(ره) و امثالهم بود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی کنی، رئیس دانشگاه امام صادق (ع) نیز با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «کار ویژه دانشگاه اسلامی مرجع در تولید علوم انسانی اسلامی» درباره رویکرد آیت الله مهدوی کنی در مورد علوم انسانی اسلامی گفت: اولین هدف در اسلامی کردن دانشگاه، دستیابی به جهان‌بینی است.

وی در ادامه گفت: بدون اقتضائات جامعه نمی‌توان تحقق علم انسانی ـ اسلامی را تصور کرد لذا روش شناسی علم دینی در منظر آیت الله مهدوی کنی، اهمیت بسزایی دارد و در این مسیر، روش فقاهتی در مواجه با متون علمی و مسائل آن راهگشا است و شامل چهار بند است:

  • فلسفه، فقه و تاریخ تطور اندیشه های فقهی
  • اصول استنباط و استخراج معارف از منابع
  • گزاره های فقهی حاصل از اجتهاد
  • قواعد فقهی

مهدوی کنی در خصوص مواجهه با علم سکولار غربی از منظر آیت الله مهدوی کنی اضافه کرد: اولا تمدن وابسته به این علم (سکولار غربی) به حیات و جهان اسلام دست اندازی و ایجاد چالش کرده است لذا چاره ای از شناخت، نقد، به گزینی و پاسخ به آن وجود ندارد. علم سکولار غربی مدعی کارآمدی، مقبولیت و ثبات است؛ با این حال که بخش‌هایی از آن حاصل تعالیم انبیاء الهی و مواجهه عقل با مسائل انسانی است و لذا نمی‌توان همه نتایج آن را مردود اعلام کرد.

وی در پایان سخنانش دانشگاه اسلامی را نهادی که در راستای تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی کشور فعالیت می‌کند، دانست و پاره از شاخصه‌های نیل به دانشگاه اسلامی مرجع را این گونه برشمرد:

  • تقدم تعلیم و تربیت بر تولید علم
  • برنامه ریزی درسی- پژوهشی تلفیقی با رویکرد میان رشته ای
  • جریان سازی علمی و نه مدیریت تفکر و دانش
  • پیوند حوزه و دانشگاه
  • آزادمنشی مدیریتی

انتهای پیام/

کد خبر : 13559
تاريخ ثبت خبر : 24 آذر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 09:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)